Ziarul Financiar, după 25 de ani
Parcă a fost alaltăieri când vineri, 13 noiembrie 1998, Ziarul Financiar s-a lansat oficial printr-o conferinţă organizată la BNR, cu intenţia de a fi o voce a comunităţii de business din România, când această comunitate era prea puţin prezentă. Toţi cei care erau în business/afaceri erau consideraţi buticari, chioşcari, patroni, hoţi, foşti comunişti care au devenit capitalişti şi care nu au făcut altceva decât să ia întreprinderile şi contractele societăţilor de stat. Nu că nu ar fi fost adevărat. Primul nume pentru acest ziar a fost Timpul Afacerilor, ca o traducere a celebrului ziar englez Financial Times. De altfel, primii editori ai Ziarului Financiar au fost doi englezi, Joe Cook şi David Short, aduşi la Bucureşti de la Financial Times şi The Economist. Primele numere ale ziarului au avut o culoare roz, exact ca Financial Times, dar imediat s-a trecut la culoarea clasică, pentru că rozul era prea scump pentru România. Adrian Sârbu, cel care a fondat Ziarul Financiar şi cel care a pus banii, a spus că Ziarul Financiar nu este un ziar economic, ci un ziar de business. Este o diferenţă fundamentală. De economie se ocupă toţi, de business, de afaceri, scriu prea puţini. Pentru a scrie despre business trebuie să vezi mai întâi partea bună a lucrurilor. Companiile, antreprenorii, patronii, directorii pe care noi i-am făcut CEO mai întâi investesc în ceva, într-o idee, într-o afacere, într-un vis şi apoi se uită la rezultat. Aşa a fost şi cu Ziarul Financiar. La început, Ziarul Financiar a fost un ziar economic, politic şi social, pentru că aşa a fost prima echipă. Mai apoi, cu spatele la zid, Ziarul Financiar a început să fie un ziar de business, cu o altă echipă. Şi a reuşit, împotriva pariurilor. În 2003 ne-am dat seama că această schimbare pe care am făcut-o din 2001, de a pune businessul pe primul plan, începe să câştige teren în piaţă. Noi scriam despre lucruri pe care alte publicaţii nu le scriau, prea puţini se uitau la ce fac companiile, la ce fac multinaţionalele, care începuseră să-şi facă simţită prezenţa în piaţă. Multinaţionalele au creat clasa de corporatişti, care a început să câştige tren. Pe lângă primii patroni ai capitalismului, mai cunoscuţi sau mai puţin cunoscuţi, pe piaţă au început să apară noi antreprenori, care nu şi-au clădit afacerile din ruina fostelor întreprinderi comuniste. Prin ceea ce căutam, prin ceea ce scriam, prin ceea ce analizam, am descoperit şi noi această lume a businessului. Aşa cum sună sloganul Ziarului Financiar dat de Adrian Sârbu, „Totul pentru business, totul este business”. Ziarul Financiar a crescut odată cu creşterea economică care a venit de nicăieri începând cu 2003. Alţii nu au văzut această creştere, această schimbare care se petrecea în faţa ochilor noştri. Noi am fost pregătiţi, fără să ne dăm seama, pentru cei cinci ani de creştere economică spectaculoasă pe care a înregistrat-o România în perioada 2003-2008. Am descoperit antreprenori noi, am descoperit businessuri noi, am descoperit pieţe noi, despre care am scris. Nu am fost însă pregătiţi pentru criza care a venit de nicăieri, începând cu 2008. Este destul de greu să scrii şi să cauţi crize în business. Asta ar însemna să nu faci nimic, să te blochezi dacă tu crezi că vine criza. Antreprenorii nu au cum să prevadă criza şi crizele, pentru că ei vin la muncă în fiecare zi, inclusiv în weekend, cu gândul de a face ceva, de a produce mai mult, de a vinde mai mult, de a investi mai mult. Fiind oglinda businessului din România, criza care a început în 2008 şi care a durat patru ani ne-a afectat, ne-a lovit în plin, am pierdut sânge, am pierdut jurnalişti, am pierdut mult din putere.
Fără ca neapărat să anticipăm că urmează să vină un deceniu de creştere economică continuă, ne-am pregătit cu ZF Live şi cu conferinţele ZF pentru ceea ce va urma. ZF Live, programul de business de pe net al Ziarului Financiar, a fost baza a ceea ce este astăzi, cel mai complex produs şi program video de emisiuni de business de pe piaţă. Începând cu ora 9.00 dimineaţa până la ora 20.00, avem emisiuni din oră în oră, cum se spune. Iar audienţa, aşa cum este ea măsurată pe net, atinge chiar şi audienţa unor televiziuni de ştiri. Aceste programe ne-au permis să descoperim noi antreprenori şi noi businessuri, de toate felurile, mai mici şi mai mari. Businessul din România este extrem de divers şi destul de antreprenorial, dacă numărăm cele peste 800.000 de companii care şi-au depus bilanţul pe 2022. Conferinţele ZF, care de câţiva ani sunt şi prin ţară, ne-au scos în faţă interlocutori noi, cu businessuri la nivel local şi care încearcă să-şi facă loc în economia României. Ziarul Financiar, prin toate formele prin care el există astăzi – print, online, suplimente, anuare, summituri, conferinţe, emisiuni video –, încearcă să descopere businessul din România, cu toate personajele şi companiile lui. Pentru noi, cei 25 de ani de Ziarul Financiar au însemnat un parcurs fabulos, pe care nu ni l-am imaginat în 1998, atunci când s-a lansat Ziarul Financiar. Aşa că „La mulţi ani pentru Ziarul Financiar şi să ai ani buni de business în continuare!”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro