Marile lanţuri fast-food din România încurajate să îmbunătăţească condiţiile de viaţă ale puilor crescuţi pentru carne

Postat la 10 martie 2025 9 afişări

ADVERTORIAL

Humane World for Animals (denumită anterior Humane Society International) lansează The Pecking Order, ediţia 2024. Acest nou raport evaluează politicile şi practicile privind bunăstarea puilor crescuţi pentru carne, publicate în ultimul an de 12 dintre cele mai mari branduri de fast-food din România. Concluziile raportului subliniază nevoia urgentă ca industria fast-food din România să îşi intensifice eforturile pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a acestor păsări, mai ales în contextul unui interes tot mai mare din partea consumatorilor pentru o producţie alimentară etică.

Analiza raportului se bazează pe criteriile ştinţifice din Angajamentul European pentru Pui (ECC), aprobate de 38 de organizaţii pentru bunăstarea animalelor din întreaga lume. Aceste criterii stabilesc standarde minime pentru combaterea celor mai grave probleme de bunăstare din producţia de pui de carne, precum supraaglomerarea, mediul inadecvat, creşterea accelerată şi sacrificarea în condiţii inumane. Până în prezent, peste 380 de companii din Europa, inclusiv 13 din România, s-au angajat să respecte criteriile ECC.

Companiile au fost evaluate pe baza politicilor declarate şi a practicilor lor de achiziţii privind bunăstarea puilor.

Pe primele locuri în clasament se află PAUL, IKEA şi Pizza Hut, care au anunţat public politici de bunăstare aliniate la standardele ECC. Totuşi, aceste companii trebuie să îmbunătăţească modul în care raportează progresul în atingerea obiectivelor de bunăstare, pentru a demonstra consumatorilor că iau măsuri reale pentru îmbunătăţirea condiţiilor puilor din lanţurile de aprovizionare.

În clasament urmează Subway şi KFC, două companii ale căror politici fie nu menţionează un termen limită, fie nu adresează probleme esenţiale de bunăstare. 5toGo, Burger King, Domino’s, McDonald's, Salad Box, Spartan şi Starbucks au obţinut cele mai scăzute scoruri, deoarece nu au publicat un angajament de respectare a standardelor ECC. Drept urmare, consumatorii pot doar presupune că aceste companii nu fac nimic pentru a remedia cele mai grave probleme legate de bunăstarea puilor crescuţi pentru carne.

"Industria fast-food din Romania are responsabilitatea de a răspunde aşteptărilor de astăzi ale consumatorilor şi de a da un exemplu prin creşterea bunăstării animalelor," declară Elise Allart, Corporate Engagement Director pentru Humane World for Animals Europe. "Salutăm progresele pozitive, precum planul de acţiune al IKEA pentru atingerea obiectivelor de bunăstare a puilor, şi încurajăm şi alte companii să urmeze exemplul. Suntem deschişi să colaborăm cu toate companiile pentru a le ajuta să să se implice mai mult pe viitor. Prin creşterea standardelor de bunăstare a animalelor, companiile pot juca un rol esential în dezvoltarea unui sistem alimentar etic şi sustenabil."

Peste 6,4 miliarde de pui sunt sacrificaţi anual în Uniunea Europeană - dintre care 300,8 milioane provin din România - iar practicile de creştere în sisteme intensive continuă să cauzeze probleme grave de bunăstare acestor păsări. Pentru producţia de carne sunt selectate rase de păsări care iau rapid în greutate, ceea ce duce la probleme ale membrelor şi dificultăţi de mişcare ale puilor. Angajamentul European pentru Pui promovează utilizarea raselor cu creştere mai lentă, care au o mobilitate mai bună, o imunitate crescută şi necesită mai puţin tratament cu antibiotice. Asigurarea unui spaţiu mai mare pentru fiecare pasăre, prin reducerea densităţii la sol, contribuie la creşterea nivelului de bunăstare, reducând utilizarea antibioticelor şi combaterea bacteriilor rezistente la antibiotic.

Consumatorii români devin tot mai conştienţi de problemele legate de bunăstarea animalelor şi sunt dispuşi să susţină practici mai responsabile. Studiile prezentate în raport arată că:

  • 80% dintre români sunt dispuşi să plătească cu până la 10% mai mult pentru produse ce implică un nivel mai ridicat de bunăstare a animalelor.
  • Vânzările cu amănuntul de carne de pui crescuţi în aer liber şi de pui bio au crescut cu 13.9% în perioada 2018-2022.
  • 69% dintre români vor condiţii mai bune pentru animalele de fermă.

Raportul Pecking Order este un îndemn adresat lanţurilor de fast-food să ia măsuri concrete pentru creşterea condiţiilor de bunăstare ale puilor crescuţi pentru carne, prin adoptarea standardelor ECC şi prin dezvoltarea unui plan clar de atingere a obiectivelor. De asemenea, raportul subliniază necesitatea unei colaborări mai strânse între lanţurile de fast-food şi producătorii de carne de pui pentru a implementa tranziţia către modele de producţie cu standarde ridicate de bunăstare a animalelor. Producătorii au nevoie de cumpărători dedicaţi pentru a justifica investiţiile în condiţii mai bune pentru animale, în timp ce industria fast-food depinde de aceşti producători pentru a asigura un flux constant de carne provenită din sisteme de producţie mai responsabile.

Pe lângă acţiunile din sectorul privat, şi legiuitorii au un rol major în creşterea condiţiilor de bunăstare a păsărilor în sistemele de producţie. Politicile publice şi aplicarea acestora pot proteja animalele, menţinând în acelaşi timp competitivitatea industriei atât pe piaţa naţională, cât şi europeană.

Organizaţia Humane World for Animals îşi reafirmă deschiderea de a colabora cu toate companiile care doresc să îmbunătăţească condiţiile de viaţă ale animalelor, contribuind astfel la dezvoltarea unui sistem alimentar etic şi sustenabil.

 

 

 

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
crestere,
pui,
carne,
conditii

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.