Strategul antreprenorilor digitali
Oana Antohe şi-a dorit, încă din perioada studiilor, să înţeleagă mai bine oportunităţile aduse de coordonarea unei afaceri. În aproximativ 10 ani de carieră, a ajuns să Îndrume nu doar un business, ci câteva mii - 42.000 mai exact - prin intermediul ecosistemului digital Marketplace, lansat de eMAG într-o perioadă în care conceptul era necunoscut pieţei locale. Cu un buget de investiţii de 251 de milioane de lei pentru următorii ani şi 100 de colegi alături, pare că pentru Oana Antohe visul din facultate a fost de departe atins. Ce urmează?
Sunt multe proiecte în care m-am implicat în eMAG Marketplace şi de rezultatele cărora sunt extrem de mulţumită, dar dacă ar fi să aleg doar un exemplu, m-aş lega de faptul că am reuşit să creştem de la an la an peste nivelul pieţei online. Dezvoltarea ecosistemului eMAG Marketplace înseamnă noi locuri de muncă, atât intern, cât şi în afacerile partenerilor noştri”, descrie Oana Antohe, Seller Growth Director Marketplace eMAG pentru România, Ungaria şi Bulgaria, principala sa reuşită de carieră. Ecosistemul pe care îl coordonează a evoluat în cinci ani, de la 5 persoane, la peste 100, iar numărul afacerilor înscrise pe platformă, de la 2.000 la peste 42.000.
A coordonat astfel construcţia, bucată cu bucată, a acestui ecosistem pentru antreprenorii digitali, acoperind servicii logistice, soluţii de curierat, instrumente tehnice, marketing, loializare şi programe de dezvoltare, inclusiv în mediul internaţional. „Rolul meu este acela de a mă asigura că ecosistemul eMAG Marketplace produce valoare tuturor stakeholderilor (clienţi, colegi, selleri, management), atât astăzi, cât şi în viitor, că utilizăm eficient toate resursele şi că avem predictibilitate şi o viteză foarte bună de reacţie”, îşi descrie ea responsabilităţile. Parcursul Oanei Anthohe până aici nu este deloc întâmplător şi a început chiar cu alegerea domeniului de studiu: a urmat Facultatea de Administrare a Afacerilor, din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti pentru că i se părea că aceasta oferă cele mai multe oportunităţi legate de coordonarea unui business: „Facultatea se diferenţia prin perspectiva de ansamblu oferită – sunt plăcut surprinsă că am de-a face până şi astăzi cu elemente pe care le-am deprins în anii de facultate”.
La finalul studiilor, a ales un rol de management trainee pentru că îşi dorea mai mult acces şi vizibilitate către cât mai multe departamente dintr-o companie complexă, cu procese de producţie, astfel încât să identifice ce i se potriveşte cel mai bine. „Încă din timpul masterului, m-a cucerit Excelul, cu care am lucrat mult în primii ani de la angajare, atât în rolul de business analyst, cât şi în rolurile următoare. Am coordonat proiecte variate şi am coordonat alţi project manageri, iar atunci când s-a ivit o oportunitate, am fost susţinută şi am preluat oficial coordonarea unui departament, cel de trade marketing, care m-a ajutat să îmi consolidez cunoştinţele de vânzări şi marketing, oferindu-mi şi oportunitatea unei activităţi cu o componentă creativă”, descrie ea felul în care şi-a conturat cariera.
Echipei eMAG s-a alăturat în urmă cu 6 ani, fiind atrasă chiar de ideea proiectului de care devenea responsabilă, crearea unui Marketplace pentru alţi antreprenori: „Era ceva unic în România în acel moment şi am avut şansa să pun bazele unui model sustenabil. Am testat, am învăţat şi am mers mai departe cu gândul că în fiecare zi am mai făcut un pas să ne susţinem sellerii în demersul lor de dezvoltare şi am câştigat încrederea altor clienţi mulţumiţi de experienţa cu sellerii eMAG Marketplace”.
„În fiecare zi avem o nouă provocare: de la ideile noi de programe pentru selleri, până la iniţiativele rezultate din feedbackul de la clienţi şi la răspunsurile la noile nevoi ale sellerilor, precum şi la contribuţia la dezvoltarea colegilor noştri. Dacă noutatea m-a atras, complexitatea modelului de business şi cea tehnică, posibilităţile nelimitate de a analiza comportamente şi acţiuni şi de a inova, toate aceste elemente care fac din eMAG Marketplace un organism viu mă conving în fiecare zi să îmi aduc contribuţia în echipă”, îşi descrie Oana Antohe rolul curent. Adaugă că eMAG i-a oferit deopotrivă încrederea şi resursele să se dezvolte, în acelaşi ritm cu dezvoltarea businessului pe care îl coordonează. Iar când vine vorba despre resursele propriu-zise care ţin de dezvoltarea acestei platforme în continuare, Oana Antohe spune că au planificate investiţii de peste 251 de milioane de lei pînă în 2024.
„Direcţiile noastre principale rămân neschimbate: clienţi, selleri şi membri ai echipei. În egală măsură, nu neapărat în această ordine”, descrie ea pilonii pe care platforma Marketplace se dezvoltă. Iar când vine vorba de planurile de business, în contextul actual de piaţă, prioritatea o reprezintă expansiunea internaţională. „Dezvoltarea economiei digitale atrage multe oportunităţi pe plan local, iar comerţul online este unul dintre segmentele care traversează un proces de creştere accelerată, mai ales în contextul în care utilizatorii înţeleg beneficiile pe care le au, precum acces la o gamă mai variată de produse care pot fi livrate oriunde, dar şi la servicii flexibile de plată sau livrare. În această etapă, dezvoltarea pe plan internaţional este o prioritate”.
Expansiune fără bariere, în online
„Unul dintre avantajele online-ului este că diminuează barierele de spaţiu, dar pentru a valorifica această oportunitate este nevoie, în primul rând, de infrastructură digitală”, descrie Oana Antohe principalul avantaj al platformei eMAG Marketplace. În peste 10 ani de activitate, aceasta s-a dezvoltat constant, oferindu-le un sprijin antreprenorilor care îşi doresc să dezvolte un business în online, fără investiţii adiţionale. În momentul în care Oana Antohe s-a alăturat echipei, pe această platformă erau înscrişi aproximativ 2.000 de comercianţi, iar în prezent, numărul acestora a ajuns la 42.000, în toate ţările în care activează. În prezent, li se alătură trei parteneri noi în fiecare oră.
„În ultimii ani, antreprenorii din zona de retail au învăţat că, pentru a asigura sustenabilitatea businessului, este util să abordeze piaţa printr-o structură omnichannel. Astfel, numărul celor care au ales să se listeze pe eMAG Marketplace a crescut constant, datorită faptului că acest canal de vânzare oferă deschidere către un număr mare de clienţi, care au încredere să comande de pe eMAG. De asemenea, un aspect important este că aceştia nu au niciun cost de listare, ci plătesc doar un comision din vânzări”, punctează ea.
De asemenea, este convinsă că numărul lor va continua să crească pe măsură ce vom continua planul de investiţii şi vom dezvolta servicii noi, care le oferă un plus de valoare şi care le permit să facă tranziţia către economia digitală. „Două dintre instrumentele care au stimulat vânzările sunt asistentul virtual de business – implementarea recomandărilor privind optimizarea stocurilor, care a generat o creştere cu peste 50% a vânzărilor, iar indicatorul seller rating a contribuit la creşterea cu peste 150% a ratei de conversie în cazul celor care au primit mai mult de 4 stele. Aceste instrumente, pe care sellerii le pot folosi gratuit, şi-au dovedit valoarea, iar pe termen lung vor avea, cu siguranţă, un rol important în dezvoltarea comunităţii de antreprenori eMAG Marketplace”, explică Oana Antohe.
Platforma eMAG Marketplace a reprezentat, pentru cei mai mulţi dintre ei, principala punte de trecere în afara graniţelor: „Mulţi dintre selleri au făcut primul pas către vânzarea internaţională prin eMAG, listând produsele din oferta lor în Ungaria şi Bulgaria de exemplu şi au fost încurajaţi de feedbackul bun pe care l-au primit de la clienţi”. Pentru a le oferi o deschidere şi mai mare, au dezvoltat împreună cu partenerii lor din Germania, Franţa şi Italia reţeaua Internaţională Marketplace Network, care le oferă antreprenorilor români infrastructura necesară pentru a ajunge şi la clienţi din aceste ţări. „Încurajaţi de rezultatele de până acum, dar şi de impactul în economie al activităţii partenerilor noştri, ne dorim să extindem eMAG Marketplace şi în alte pieţe, mai ales că unul dintre obiectivele noastre pe termen lung este să ne consolidăm prezenţa şi în alte ţări din regiune. Marketplace are un rol important în susţinerea antreprenorilor locali, iar peste 60% dintre cei care s-au listat au obţinut o creştere a cifrei de afaceri de 50% de la an la an, ceea ce ne motivează să facem în continuare investiţii prin care să le punem la dispoziţie know-how-ul şi infrastructura de care au nevoie pentru a se dezvolta”, punctează ea. În egală măsură, vor continua să dezvolte şi alte instrumente care să îi ajute să valorifice oportunităţile pe care aceştia le au, două exemple în acest an fiind extinderea serviciului eMAG Genius easybox şi dezvoltarea librăriei online eMAG Academy.
Din planurile lor nu lipseşte dezvoltarea instrumentelor şi serviciilor pentru antreprenori în continuare. Spre exemplu, în a doua jumătate a acestui an, va deveni complet operaţional noul depozit al companiei din comuna Joiţa. Rezultatul unei investiţii de 90 de milioane de euro, şi-au propus ca acesta să integreze 1.000 de comercianţi în sistem de fulfillment (ceea ce înseamnă că îi vor degreva de procesele logistice cum ar fi inventarul, recepţia, coletarea, client service-ul etc), iar ei vor avea mai mult timp să se concentreze asupra strategiei de dezvoltare. Tot în rândul planurilor pe termen scurt se numără extinderea serviciului eMAG Genius, dar şi baza de clienţi loiali care comandă frecvent; serviciul de promovare eMAG Ads, care contribuie la creşterea vizibilităţii produselor promovate de partenerii lor şi să lanseze noi funcţionalităţi ale aplicaţiei eMAG Marketplace, pe care comercianţii o pot folosi pentru a-şi gestiona activitatea de pe platformă direct de pe mobil.
Ce a învăţat Oana Antohe în urma experienţei cu miile de antreprenori români din online? „Lecţia pe care am învăţat-o ţine de curaj şi creativitate. Antreprenorii români sunt conectaţi şi testează diverse soluţii pentru afacerea lor. Sunt implicaţi în toate aspectele businessului şi ne determină de fiecare dată să fim mai buni. Pasiunea lor este cea care ne determină să facem acei paşi suplimentari, iar feedbackul lor de-a lungul anilor a contribuit la dezvoltarea ecosistemului eMAG Marketplace.” Iar când vine vorba de sfaturile pe care ea le-ar transmite antreprenorilor care se alătură platformei, acestea sunt mai degrabă o încurajare pentru folosirea platformei Marketplace şi a tuturor funcţionalităţilor acesteia: „Ce le recomand celor care gestionează afaceri noi lansate pe eMAG Marketplace este să fie deschişi şi să utilizeze cât mai mult susţinerea personalizată pe care noi o oferim la lansare, cum ar fi, de exemplu, un account manager gratuit în primele 3 luni de la listare. De asemenea, îi încurajez să urmărească trendurile din industrie şi să fie atenţi la nevoile şi feedbackul clienţilor, fiindcă orice business care pune clientul pe primul loc are o şansă în plus să se dezvolte sustenabil”.
5 întrebări pentru managementul eMAG
1. Cum aţi descrie eMAG din perspectiva potenţialului de dezvoltare şi învăţare?
eMAG este o şcoală, iar materialul de studiu se schimbă constant. Este un loc în care îţi poţi vedea ideile cum devin realitate şi ai întotdeauna colegi pregătiţi în fiecare domeniu, care să te ajute să identifici şi să implementezi cea mai bună soluţie. Nu este o şcoală uşoară, dar îţi oferă constant şansa de a te implica, de a coordona proiecte, de a-ţi extinde aria de expertiză, contribuind la o perspectivă mai largă asupra businessului şi la dezvoltarea unui set nou de abilităţi. Mai mult, accesul la date îţi permite să înţelegi impactul acţiunilor tale şi să îmbunătăţeşti continuu, acolo unde este nevoie. Şi poate cel mai important, eMAG îţi permite să experimentezi şi să înveţi din greşeli.
2. Care este, din punctul dvs. de vedere, motorul reuşitei în carieră?
Pentru mine, nu doar în carieră, ci şi în viaţă, curiozitatea este ceea ce ne menţine relevanţi şi motivaţi. Este ceea ce ne pune în mişcare dimineaţa şi în acelaşi timp nu ne lasă să dormim nopţile. Curiozitatea ne ajută să descoperim oportunităţi noi, să vedem cum putem face lucrurile mai bine şi ne scoate din inerţie. Se spune că oamenii pasionaţi nu simt că muncesc, dar pasiunea vine din dorinţa noastră continuă de a aprofunda un subiect, în armonie cu valorile noastre. În orice job, curiozitatea te va ghida spre ceea ce vrei să ajungi.
3. Cât de importantă este, din punctul dvs. de vedere, evoluţia profesională continuă?
Mai ales în mediul digital, trebuie să fii conectat în permanenţă. Ritmul schimbărilor este mai alert ca niciodată, iar adaptarea este unul dintre cele mai importante elemente. În mediul de business este nevoie de persoane specializate, care sunt la curent cu tot ce se întâmplă în aria lor de expertiză, este nevoie şi de oameni cu seturi de abilităţi multiple, care să facă uşor conexiunile, dar întotdeauna este nevoie de persoane cu ochii deschişi şi pregătite să asimileze noi informaţii despre lumea în care trăim şi despre noi oportunităţi.
Cum aţi descrie atmosfera de lucru şi colegii de la eMAG?
Mi-ar fi plăcut mai mult să vorbesc despre experienţa de lucru în birou, dar în ultimii 2 ani am făcut tot posibilul ca şi în mediul online să se transmită atmosfera faină de lucru pe care o avem. Ne mai bem cafeaua împreună dimineaţă, povestim ce am făcut în weekend, dezbatem ştirile momentului şi ne bucurăm să ne cunoaştem, mai ales că mare parte dintre cei cu care lucrez direct ni s-au alăturat în perioada pandemiei. Ne place viteza, ne place să vedem rapid o idee pusă în practică, aşa că ne provocăm constant cum să livrăm o calitate mai bună, într-un termen mai scurt decât înainte. Colegii sunt buni specialişti, întotdeauna se dezbat în mod constructiv ideile, nimic nu trece uşor, dar ştii că atunci când ajungi în implementare, ai pe masă cea mai bună variantă de concept.
4. Care este calitatea principală pe care o apreciaţi la un coleg? Dar defectele pe care nu le toleraţi?
Implicarea. Întotdeauna mi-au plăcut oamenii cărora le pasă, care vor să fie mai buni şi să fie mândri de ce iese din mâinile lor. Mă gândesc la acele persoane care îşi iau energie din respectul colegilor şi al partenerilor, rezultat din faptul să sunt mereu pregătiţi şi cu un pas înainte, formulând răspunsuri şi soluţii complete şi care anticipează posibilele întrebări care pot apărea. Mai pe scurt, apreciez o persoană care mă ajută ca la o problema complexă să răspund cu „ok, go for it.” Aceste persoane sunt motorul unui business sănătos. Cât despre defecte, aş spune neasumarea responsabilităţii.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro