Atacul clonei asupra Hollywoodului
Producatorilor de la Hollywood le place sa le arate investitorilor din afara domeniului cum functioneaza aceasta industrie. Si totusi, exista anumite caracteristici pe care studiourile din Los Angeles le-ar putea invata de la Bollywood.
Reliance Entertainment - o divizie a unui conglomerat indian controlat de miliardarul Anil Ambani - se afla in negocieri cu Steven Spielberg si David Geffen, intentionand sa finanteze un nou proiect al acestora. De altfel, compania a semnat o serie de intelegeri cu regizori, precum Jay Roach si Chris Columbus, sau actori de la Hollywood, printre care George Clooney, Jim Carrey si Brad Pitt. Spre deosebire de ceilalti investitori straini care s-au indreptat spre Hollywood - si uneori nu au fost rasplatiti suficient pentru eforturile depuse - Reliance are o experienta semnificativa in cadrul industriei cinematografice.
Ambani este un jucator nou in acest segment, insa sotia sa, Tina Munim, este o fosta vedeta a Bollywoodului. Seful Reliance Entertainment, regizorul Amit Khanna, si presedintele companiei, Rajesh Sawhaney, fost executiv in cadrul unui trust de presa, au anuntat un plan ambitios, care cuprinde infiintarea unei companii media in valoare de 10 miliarde de dolari si care va fi astfel una dintre cele mai mari firme de profil la nivel mondial.
Dupa cativa ani de prosperitate, companiile media indiene descopera ca au o gramada de bani, dar nu au suficiente optiuni pentru a-i investi. “Cu toate ca industria indiana a filmului inregistreaza performante record, iar banii sunt suficienti, principala problema pe care o avem de infruntat este lipsa talentelor, in conditiile in care actorii de top au semnat contracte pentru cativa ani buni de acum incolo”, a declarat Hetal Adesara, fondatorul Business of Cinema, o companie care furnizeaza online stiri despre Bollywood.
De aceea, companiile precum Reliance se indreapta spre Hollywood, in incercarea de a-si extinde portofoliile si de a “crea un tip incrucisat de cinematografie”, folosind actori atat din India, cat si de peste hotare, a adaugat Adesara. In ce masura va reusi insa Reliance sa schimbe cultura de business - orientata spre interior - a industriei cinematografice americane ramane deocamdata o intrebare deschisa. Regizorii care au lucrat atat la Hollywood, cat si la Bollywood spun ca indienii pun un accent deosebit pe autonomie si inovatie, ceea ce ar putea avea un impact puternic asupra Hollywoodului.
“Am o libertate de creatie totala in ceea ce priveste meseria pe care o practic”, spune Vidhu Vinod Chopra, regizorul “Enklaya”, pelicula nominalizata anul acesta la Oscar la categoria “Cel mai bun film strain”. Recent, Chopra a semnat cu Reliance Entertainment un contract pentru realizarea a doua filme, pentru mai mult de 100 de milioane de dolari. “Crede cineva ca vreun studio din Statele Unite mi-ar fi dat 100 de milioane de dolari si pe deasupra si libertate totala de creatie?”, a comentat el.
In cazul unuia dintre proiectele Reliance, “Broken Horses”, un film in limba engleza produs in New Mexico, Chopra este atat autorul scenariului, cat si regizorul. Mai mult, el ar putea fi cel care va alege afisul de promovare. “Este un adevarat paradis al regizorilor”, a mentionat Chopra. Pe de alta parte, regizorii care primesc astfel de fonduri au o sarcina mult mai dificila, acestia trebuind sa fie mult mai preocupati de riscurile pe care le implica munca lor.
“Voi avea o responsabilitate mult mai mare decat in cazul in care as fi lucrat la Holywood si as fi avut, sa zicem, cinci consilieri”, spune regizorul. Reprezentantii Reliance Entertainment au promis, in acelasi timp, sa reduca “birocratia” care caracterizeaza productiile de la Hollywood - un obiectiv cel putin remarcabil, avand in vedere ca vine din partea unei tari cu un guvern cunoscut pentru gradul ridicat de birocratizare.
Dezvoltarea rapida a industriei media din India si din celelalte tari emergente atrage capitalurile investitorilor si inregistreaza audiente neintalnite in lumea occidentala. Veniturile industriei indiene a filmului au depasit anul trecut 2,2 miliarde de dolari, mai putin de o zecime din cele inregistrate de studiourile de film de la Hollywood, potrivit unui studiu al PricewaterhouseCoopers. Este de asteptat insa ca Bollywoodul sa-si dubleze veniturile pana in 2012, avand in vedere cresterea anuala de 13%, fata de 3%, cat inregistreaza afacerile de la Hollywood.
“Exista o multime de lectii pe care pietele emergente le-ar putea oferi restului lumii”, spune Rajesh Jain, director pe media si entertainment in cadrul KPMG, in India. Printre sugestiile acestuia se numara modalitatea de folosire a noilor platforme media si reducerea costurilor. Companiile media indiene au adoptat noile canale de distributie, cum ar fi internetul, mult mai rapid decat rivalele lor occidentale. Aceasta situatie se datoreaza in buna masura si diasporei indiene - 25 de milioane de indieni traiesc in afara granitelor tarii, dar filmele produse de Bollywood nu se gasesc in cinematografele din localitatile lor de resedinta.
Rajshiri Group, detinatoarea uneia dintre cele mai vechi case de productie din India, a fost prima companie care a facut posibila descarcarea de pe internet a filmelor produse de catre companie in acelasi timp in care ele rulau drept premiere pe ecranele de cinema. Aceasta actiune s-a bucurat de succes in randul publicului, in conditiile in care pretul unui film nu era mai mare de zece dolari. In acest moment, Rajshiri ofera o librarie media online, de unde pot fi descarcate sute de filme produse de Bollywood, dar si melodii in limba hindi.
Iar multe dintre studiourile de productie din tara au urmat acest model, cu toate ca descarcarile de filme genereaza venituri mult reduse fata de cele pe care le aduc cinematografele. Totusi, la baza, Hollywood si Bollywood sunt doua industrii radical diferite. In primul rand, bugetul unui film produs la Bollywood este semnifi cativ mai redus decat al unui film produs de studiourile din Los Angeles. Bugetul unui film indian porneste de la 200.000 de dolari, foarte rar ajungandu-se la bugete de 20 de milioane de dolari.
Peste jumatate din bugetul unui film indian reprezinta comisioanele primite de regizor si de actori. Finantarea filmelor de la Bollywood a fost dintotdeauna extrem de putin transparenta, o buna parte a banilor provenind de la crima organizata sau de pe piata neagra. In ultimii ani insa, o serie de mari corporatii au fost atrase spre industria filmului, ca urmare a cresterii puternice inregistrate de acest segment, care a inceput sa beneficieze inclusiv de credite din partea bancilor din India, dar si din afara tarii.
Este o industrie inca in plin proces de restructurare din punctul de vedere al finantarii, spune Adesara. Aceasta estimeaza ca 50%-60% din sumele injectate pe aceasta piata sunt legitime, adaugand ca “va mai dura cativa ani pana cand industria va deveni complet transparenta din punctul de vedere al finantarii”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro