Retrospectiva 2010 - Domeniile cu cele mai mari plusuri si minusuri
Scaderea economiei a ajuns la 2,3% dupa primele noua luni ale lui 2010. Sunt insa companii si domenii in care minusurile pe parcursul anului au fost mult mai abrupte, dupa cum altele au iesit pe plus si inca in mod consistent.
Industria a fost ramura care a inregistrat cea mai mare crestere a volumului de activitate dupa primele trei trimestre, de 4,8%, potrivit datelor Institutului National de Statistica.Cele mai mari plusuri se regasesc in zona afacerilor din sanatate. Conform estimarilor firmei poloneze de cercetare PMR, dupa o crestere de 15% in 2009, la 373 de milioane de euro, piata serviciilor medicale private va ajunge in 2010 la 420 de milioane de euro.
Lipsa resurselor din sanatatea publica si situatia defectuoasa a spitalelor stimuleaza in continuare dezvoltarea acestei piete, alaturi de faptul ca renuntarea la cheltuielile pentru propria sanatate nu e tocmai prima pe lista taierii de costuri din partea cetateanului. Asa se explica si cresterea de doua cifre a pietei farmaceutice, de 35% la sase luni, crestere care si-a atenuat totusi aprecierea dupa schimbarea sistemului de compensare de la mijlocul anului si din toamna.
Oamenii au taiat insa din cosul de cumparaturi, fie au cumparat aceleasi marci de produse, dar mai putine cantitativ, fie nu au taiat din cantitate, dar le-au ales pe cele mai ieftine. Piata bunurilor de larg consum a scazut in primele opt luni cu aproape 7% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut. In comertul modern (hipermarketuri, supermarketuri), scaderile au fost mai mici decat cele din magazinele traditionale. Conform estimarilor companiei de cercetare de piata MEMRB, la nivelul intregii piete a bunurilor de larg consum, scaderile ar putea ajunge pentru tot anul la 10%, ceea ce inseamna un minus de doua miliarde de euro fata de 2009. Anul trecut, valoarea totala a vanzarilor de bunuri de larg consum s-a plasat intre 20 si 22 de miliarde de euro.
O alta piata cu scadere uriasa in valoare a fost cea a energiei electrice, care a pierdut in ultimii doi ani aproape 15%, ajungand in 2010 la aproximativ 8,5 miliarde de euro. Principalul motiv al scaderii a fost legat de consumul industriei (in scadere cu peste 30% fata de 2008), contrabalansat de exporturi, in crestere fata de anii anteriori. Imobiliarele au continuat sa arate prost si in 2010: datele INS arata ca volumul lucrarilor de constructii a scazut cu 15,7% in primele noua luni din 2010, cu o diminuare de 24,3% la lucrarile de constructii noi. De inteles, daca observam ca odata cu blocarea creditarii din partea bancilor, multe dintre locuintele din blocurile noi au ramas goale. Pe categorii de constructii, cea mai puternica descrestere s-a inregistrat la cladirile rezidentiale, de 37,9%.
In esenta, a fost un an 2010 in care managerii romani au incercat sa opreasca prabusirea vanzarilor din 2009 si sa invete in continuare din mers ce inseamna managementul in timp de recesiune, dar si redimensionarea asteptarilor, dat fiind ca optimismul permanent afisat in 2009 a fost treptat inlocuit de o prudenta cu mult mai sanatoasa in privinta sanselor de intoarcere la profiturile dinainte de criza.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro