Cele mai mari tranzactii din internetul romanesc
Putin peste 30 de milioane de euro. Atat a fost valoarea celor mai mari tranzactii din internetul romanesc realizate in ultimii cativa ani. O suma infima prin comparatie cu alte domenii, unde numai pentru o companie se platesc atatia bani, dar enorma pentru .ro.
In ultimii cativa ani, internetul romanesc a fost pus sub lupa mai multor fonduri de investitii straine si, in unele cazuri, chiar si a unor antreprenori romani, aflati intr-o permanenta vanatoare dupa cele mai importante, valoroase sau profitabile afaceri online. Dovada sunt numeroasele achizitii de site-uri petrecute din 2007 incoace, chiar daca, de cele mai multe ori, sumele implicate au fost de ordinul sutelor sau chiar al zecilor de mii de euro.
"Romania a avut o perioada de cinci sau sase ani de boom din punctul de vedere al investitiilor, perioada reflectata in urma cu doi ani si in domeniul internetului, cand au aparut investitori interesati de regiune, iar accesul la finantare a devenit mai usor", rezuma Dan Lupu, directorul de investitii strategice pentru zona Europei Centrale si de Est al fondului Intel Capital. Interesul cumparatorilor isi gaseste justificare prin potentialul de crestere al pietei, aflata inca in etapele incipiente de dezvoltare - adica implicit prin posibilitatea de a obtine intr-o perioada relativ scurta, de cativa ani, randamente frumoase pentru investitiile lor.
Intre timp insa, a venit criza, care a generat doua efecte. Pe de-o parte, investitorii se vad nevoiti sa amane planurile de exit din companiile pe care le-au finantat de-a lungul timpului, chiar daca investitia a ajuns poate la maturitate, in incercarea de a evita pierderile. Iar pe de alta parte, antreprenorii care pana nu demult primeau simultan oferte din partea mai multor cumparatori, pe sume care depaseau cu mult valoarea reala a companieii, sunt acum in asteptare, sperand ca vor obtine mai tarziu un pret mai bun pentru afacerea lor, decat mai pot obtine acum, cand evaluarile sunt mai realiste.
"Momentul este excelent pentru investitii, dar nu cred ca vom mai vedea in urmatoarea perioada prea multe tranzactii de amploare in online", apreciaza Calin Fusu, fondatorul si directorul general al Neogen. Deloc intamplator, cea mai valoroasa tranzactie din internetul romanesc a avut loc chiar anul acesta, un moment considerat de Asesoft Distribution cel mai potrivit pentru a face achizitii. Distribuitorul de echipamente IT&C a cumparat o participatie de 51% din eMAG, cel mai mare magazin online din Romania, pentru putin peste 10 milioane de euro, dupa cum au estimat mai multe surse din piata apropiate companiilor. Valoarea eMAG s-a ridicat astfel la aproximativ 20 de milioane de euro, cu mult peste cifrele vehiculate inaintea tranzactiei, cand eMAG s-a aflat la masa negocierilor (la sfarsitul lui 2008, fondatorii magazinului online au fost in discutii cu fondul de investitii Romanian American Enterprise Fund, intreaga companie fiind atunci evaluata la 10 milioane de euro, in timp ce cu un an in urma era evaluata la cateva zeci de milioane de euro).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro