Ce şanse are un director general pe cont propriu

Autor: Adelina Mihai Postat la 19 martie 2013 463 afişări

Au fost CEO în multinaţionale, au avut roluri regionale, au fost antreprenori, dar şi-au dat seama că au nevoie de mai multă libertate. Fie că au devenit consultanţi, traineri, head-hunteri sau mentori, liga executivilor de top care au făcut pasul spre domeniul consultanţei de business a devenit tot mai numeroasă în ultimii ani. Dacă pentru unii acest rol a venit ca o mănuşă, alţii şi-au dat seama că nu au stofă de consultant şi s-au reîntors în business. Ce se întâmplă în viaţa managerilor după ce părăsesc funcţia de CEO şi ce lecţii au învăţat din postura de consultanţi?

Ce şanse are un director general pe cont propriu

UNUL DINTRE EXECUTIVII ROMÂNI CARE AU AVUT O VASTĂ EXPERIENŢĂ DE MULTINAŢIONALĂ PE PLAN LOCAL, dar şi internaţional este Mihai Albu, de numele căruia se leagă dezvoltarea brandului de bere Bergenbier şi care a pus bazele unei firme de consultanţă care îi poartă numele. El a fost unul dintre primii manageri români care au devenit expaţi în Rusia, având în vedere că la începutul lui 2008 a fost desemnat să gestioneze afacerile InBev în Rusia, un business de 1,2 miliarde de euro. Ce înseamnă trecerea de la CEO de multinaţională la consultant?

"Am părăsit poziţia de CEO al unei mari organizaţii parte dintr-o multinaţională lider al industriei respective şi am decis să îmi iau o perioadă sabatică. Însă la foarte scurt timp am primit oferta de a deveni consultant în fuziuni şi achiziţii la nivel european. Activitatea era redusă şi se îmbina perfect cu continuarea perioadei sabatice", îşi aminteşte Mihai Albu. El spune că, în cazul său, clienţii erau doar fonduri de investiţii private sau investitori persoane private, însă după finalizarea tranzacţiilor, în cele mai multe dintre cazuri, noul proprietar a căutat şi expertiză în administrarea afacerii, deci un nou contract de consultanţă.

"Pot spune că fondurile private de investiţii sunt clienţii cei mai interesaţi în a atrage foşti CEO pentru a îi consilia în administrarea afacerilor nou cumpărate. În acest mediu, un fost CEO devine preţuit pentru cunoştinţele sale din industrie sau pentru cele de management general sau de management al schimbării, restructurări etc. Atenţie, nu toţi foştii CEO au aceste calităţi", adaugă Mihai Albu. El mai spune că, în general, cei care vin din lumea corporatistă au o rezistenţă mare la schimbare, nu percep bine viteza de execuţie impusă de fonduri sau nu au cunoştinţele financiare necesare. "Eticheta de CEO nu este o garanţie că poţi deveni un consultant de succes în lumea dură a fondurilor de investiţii", mai explică el.

STIU CE ÎNSEAMNĂ SĂ FIE ANTREPRENORI, DAR ŞI ŞEFI DE MULTINAŢIONALĂ

Trei dintre managerii care au decis să iasă din business şi să devină consultanţi sunt Adrian Stanciu (cel care a condus Xerox din funcţia de director general în perioada 1999 - 2000), Sergiu Neguţ (care a fost director general adjunct al reţelei de clinici private Regina Maria) şi Cosmin Alexandru (managing director al firmei de cercetare GfK în perioada 1992 - 2005) şi care au devenit, la jumătatea anului 2011, parteneri în cadrul buticului de consultanţă Wanted Transformation Consultancy.

După ce a fost mai bine de şapte ani şi jumătate la conducerea companiei de sisteme integrate IT Arexim (unde a fost şi co-fondator, după care a vândut-o către Xerox), Adrian Stanciu a lucrat patru ani la Xerox. Apoi, timp de şapte ani, a fost partener în cadrul firmei de training Ascendis (unde de asemenea a fost unul dintre fondatori), devenită în prezent liderul pieţei locale de profil. Din 2006 se mai ocupă de coordonarea activităţii Human Synergistics România, o companie specializată în consultanţă în domeniul culturii organizaţionale. De-a lungul timpului, el a avut clienţi în consultanţă în rândul unor companii precum IBM, Orange, Raiffeisen Bank sau Citibank.

Sergiu Neguţ, care a fost timp de şase ani director general adjunct al reţelei Regina Maria, are de asemenea experienţă antreprenorială, el fiind fondatorul restaurantelor Fru Fru şi al firmei de consultanţă SVP Consult. Absolvent al unui MBA la INSEAD, una dintre cele mai bune şcoli de afaceri din lume, Neguţ are şi experienţă de business pe plan internaţional, lucrând timp de doi ani pentru producătorul de medicamente biotehnologice Amgen în Austria şi în Elveţia.

"Bagajul imediat transferabil din experienţa de şef de multinaţională în domeniul consultanţei este cel al relaţiilor create, pentru că oamenii cu care ai lucrat îţi oferă un «gir» al muncii. Al doilea lucru important este abilitatea de a înţelege mecanismele generale ale guvernării unui business, iar un alt element este cel legat de managementul oamenilor. Când eşti consultant şi pui pe hârtie un proiect, trebuie să ai un istoric în managementul unor echipe de oameni în spate, ca să fii sigur că acel proiect poate fi asimilat şi aplicat de oameni", a spus Sergiu Neguţ.

Cosmin Alexandru, cel care a condus timp de 13 ani una dintre cele mai importante firme de cercetare de piaţă de pe plan local, GfK, a fost unul dintre fondatorii companiei de consultanţă strategică de comunicare şi marketing B&P Brandivia, pe care a condus-o în perioada 2005 - 2011. Printre clienţii săi în proiectele de consultanţă s-au numărat Certinvest, GfK, Ikea, McDonald's, Selgros, UniCredit sau Vodafone. Şi Aliz Kosza, cea care a fost timp de peste patru ani şi jumătate (ianuarie 2008 - iulie 2012) CEO al producătorului de vopsele Fabryo România şi-a înfiinţat o firmă proprie prin care oferă servicii de strategie. Kosza, care spune că nu este însă consultant, ci va folosi titulaturile de business strategist şi mentor, a ocupat de-a lungul timpului poziţii de top management în companii din diverse industrii, precum Mol România (petrol) sau Orkla Foods (bunuri de larg consum) şi a mai lucrat în multinaţionale precum Procter & Gamble, Nestlé, Gillette, Johnson & Johnson sau Kraft.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/resurse-umane/ce-sanse-are-un-director-general-pe-cont-propriu-10675037
10675037
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.