"Munceai de acasă? Ori vii la birou, ori eşti concediat!". Revoluţia de la Yahoo!

Autor: Adelina Mihai Postat la 12 martie 2013 340 afişări

„Toţi angajaţii companiei cărora li s-a permis până acum să lucreze de acasă se vor întoarce la birouri. Cine nu acceptă poate părăsi compania", aşa s-ar traduce, pe scurt, mesajul pe care l-au primit cei 11.500 de angajaţi ai companiei de internet Yahoo! Într-un e-mail intern care a declanşat o adevărată „revoluţie" în cadrul companiei, dar şi în rândul susţinătorilor politicilor inovative din domeniul resurselor umane.

DECIZIA LUATĂ LA FINELE LUNII TRECUTE DE MARISSA MAYER, CEO al Yahoo! - primul motor de căutare pe internet performant- din iulie 2012, de a interzice munca de acasă s-ar putea să o transforme în cel mai "nepopular" CEO de multinaţională al ultimului deceniu. Cu o experienţă de 13 ani în cadrul Google, desemnată una dintre cele mai puternice femei - CEO din domeniul tehnologiei de către revista Forbes în 2012, Marissa Mayer a primit mandatul unei companii cu venituri în stagnare, care a schimbat cinci şefi în patru ani şi în care angajaţii sunt extrem de demotivaţi. Anunţul prin care a decis interzicerea muncii de acasă a fost cu atât mai neobişnuit cu cât, imediat ce a fost anunţată numirea sa la conducerea Yahoo!, Mayer a spus că este însărcinată şi a lucrat câteva luni de-acasă.

Mesajul intern, publicat pe site-ul www.allthingsd.com, a stârnit adevărate dezbateri în presa internaţională, unde foşti şi actuali angajaţi ai companiei, dar şi specialişti în HR sau oameni de afaceri au susţinut sau au blamat decizia Marissei Mayer.

UNII EXPERŢI ÎN DOMENIUL PRACTICILOR DE WORK-LIFE BALANCE SUSŢIN CĂ CEEA CE A FĂCUT MAYER ESTE UN "URIAŞ" PAS ÎNAPOI, pentru că dacă prin anul 2005 statisticile arătau că o treime dintre angajatori ofereau oportunitatea angajaţilor de a lucra de acasă, în prezent două treimi dintre angajatori oferă această posibilitate angajaţilor. Cei care sunt adepţii muncii de acasă spun că angajaţii valoroşi ai Yahoo! îşi vor da demisia şi vor pleca să lucreze pentru alte companii IT care le oferă flexibilitatea programului de lucru, mai ales că unii au impus astfel de condiţii la negocierea contractelor de angajare. Aceştia spun că angajaţii care lucrează de acasă sunt mai motivaţi pentru că au un echilibru mai bun între viaţa personală şi cea profesională, sunt mai loiali companiei şi lucrează mai eficient pentru că nu au parte de întreruperile frecvente generate la birou de către solicitările colegilor, de exemplu.

La polul opus sunt cei care susţin iniţiativa Marissei Mayer şi care admit că este posibil ca în unele cazuri munca de acasă să sporească productivitatea, dar de cele mai multe ori "ucide" creativitatea şi inventivitatea de care dau dovadă angajaţii atunci când lucrează în echipă.

"Pentru ca locul de muncă la Yahoo! să devină cel mai bun loc de muncă vor fi importante comunicarea şi colaborarea, astfel că trebuie să lucrăm umăr la umăr. Viteza şi calitatea sunt de multe ori sacrificate atunci când lucrăm de acasă", scria în e-mail-ul intern transmis angajaţilor Yahoo!. Compania s-a confruntat în ultimii ani cu mari probleme financiare, însă veniturile i-au crescut în ultimul trimestru al anului trecut (comparativ cu T4 2011) pentru prima dată în ultimii patru ani, deşi, pe tot anul, afacerile companiei au stagnat. Ultimul trimestru al anului trecut a fost primul trimestru complet din mandatul lui Mayer.

"Cred că soluţia adoptată de CEO-ul Yahoo! este corectă din perspectiva relaţiilor umane şi a productivităţii muncii, a responsabilizării salariatului şi, nu în ultimul rând, a departajării foarte clare între viaţa privată şi, viaţa profesională. Transformarea casei într-un spaţiu de lucru pe termen mediu şi lung conduce la o confuzie între viaţa privată şi viaţa profesională. Separarea clară, în timp şi spaţiu, între cele două sfere, este benefică pentru o viaţă normală a salariatului", este de părere avocatul specializat în dreptul muncii Costel Gîlcă, managing partner al SCPA Gîlcă & Vasiliu. El este adeptul ideii că această modalitate de muncă - teleworkingul - omoară energia şi agitaţia specifică muncii în echipă şi prin urmare frânează creativitatea sau că viteza şi creativitatea sunt adesea sacrificate când este vorba de munca de acasă.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
resurse umane,
yahoo,
angajati,
concedieri
/analize/resurse-umane/munceai-de-acasa-ori-vii-la-birou-ori-esti-concediat-revolutia-de-la-yahoo-10661438
10661438
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.