Care este cea mai mare companie privată românească, cu afaceri de peste două miliarde de euro în ţara noastră, şi cine sunt oamenii din spatele acesteia?
Au crescut sub ochii noştri
Pentru businessul antreprenorial românesc ultimul deceniu a fost cel mai bun, au fost ani de creştere susţinută, cu cel mai mare salt pentru marile companii antreprenoriale, pentru fondatorii lor şi pentru angajaţii din aceste companii.
Primul miliard de lei ca cifră de afaceri era bifat în urmă cu opt ani de numai zece companii antreprenoriale, arată o analiză publicată în anuarul Top 1.000 cele mai mari
companii din România realizat de ZF în parteneriat cu Deloitte. Astăzi sunt cel puţin 60 de firme peste acest prag, iar dacă grupurile antreprenoriale şi-ar consolida rezultatele financiare s-ar adăuga probabil alte 20 de proiecte antreprenoriale peste acest nivel.
Se putea mai mult? Mai bine? Cu siguranţă. Dar privite în dinamică, rezultatele de astăzi ne arată că ultimul deceniu a fost cel mai benefic pentru companiile antreprenoriale.
La finalul anului trecut, omul de afaceri Dan Ostahie, cunoscut în special pentru că a fondat şi dezvoltat retailerul electro-IT Altex, liderul pieţei de profil, anunţa că ia în calcul extinderea businessului şi pe alte categorii ale comerţului. Câteva săptămâni mai târziu, el cumpăra operaţiunile locale ale retailerului de bricolaj Brico Dépôt de la britanicii de la Kingfisher pentru 70 mil.
euro.
Tranzacţiile omului de afaceri vin într-o perioadă în care businessul Altex creşte, în pofida unui comportament prudent al românilor afectaţi de inflaţia în continuare ridicată. Altex avea în 2016 o cifră de afaceri de 2,7 mld. lei, un număr mediu de 3.100 de angajaţi şi un profit net de 40 mil. Se lei, o marjă de profit de 1,5%. Opt ani mai târziu, în 2023, Altex a raportat afaceri de 7 mld. lei cu 3.700 de angajaţi şi un profit net de 146 mil. lei la finalul unui an cu investiţii importante în extindere.
Pe acelaşi model, Dedeman Bacău, cea mai mare companie antreprenorială din România după cifra de afaceri din 2023, avea în 2016 afaceri de 5 mld. lei, iar în 2023 de peste 11 mld. lei. La toate companiile mari din comerţ se vede însă şi o creştere de productivitate în condiţiile în care cifra de afaceri s-a dublat în opt ani, cu o creştere de doar 20-30% a numărului de salariaţi.
Privind însă către topul celor mai mari companii antreprenoriale o nouă tendinţă se conturează, una care arată maturizarea businessului cu capital privat românesc: firme şi grupuri antreprenoriale decid să meargă împreună în proiecte, în alianţe, în investiţii. Împreună sunt mai puternici, au altă forţă, altă putere de negociere, altă distribuţie a resurselor.
Altex şi Mobexpert, două dintre cele mai puternice branduri create de antreprenorii Dan Ostahie (Altex) şi Dan Şucu (Mobexpert), merg în asociere în parcuri de retail, cu un format nou şi inovator de magazine pentru ambele reţele.
Constructorii Concelex (Daniel Piţurlea), Construcţii Erbaşu (Cristian Erbaşu), Bog’Art (Raul Doicescu) şi CON-A (Mircea Bulboacă), firme cu afaceri cumulate de 5,2 mld. lei, s-au asociat pentru a participa împreună la licitaţiile de 6 mld. lei pentru spitalele regionale din Cluj-Napoca, Iaşi şi Craiova.
În 2010, George Copos, fondatorul grupului hotelier Ana Hotels, vorbea deschis despre incapacitatea de atunci a antreprenorilor de a se aşeza împreună, de a avea o voce comună, situaţie care le limita puterea de negociere în orice decizie luată de politic care îi afecta în mod direct. „Este şi vina noastră. Nu am reuşit să coagulăm patronate pentru a avea un reprezentant puternic”, spunea atunci Copos.
În februarie 2025, la aceeaşi masă cu preşedintele interimar Ilie Bolojan, două asociaţii puternice de antreprenori au reperezentat mediul de business: Concordia şi Romanian Business Leaders. Dan Şucu (Mobexpert), Iulian Stanciu (eMag), Mihai Marcu (MedLife), Marius Ştefan (Autonom), Dragoş Petrescu (City Grill), Sergiu Neguţ (Fintech OS) au cerut stabilitatea la întâlnirea cu preşedintele interimar, stabilitate pentru a-şi vedea de business.
O voce unitară, cu sute de mii de locuri de muncă în spate, cu reprezentativitate la nivel de business devine mult mai puternică şi mai ales mult mai argumentată.
Altfel, privind strict către topul celor mai mari companii antreprenoriale, la vârf cel puţin nu sunt schimbări semnificative: Dedeman, Altex, Digi sau Oscar Downstream au fost prezenţe constante în top în toţi aceşti ani.
Capitalul privat românesc devine mult mai puternic şi mult mai pregătit să iasă pe pieţele externe, iar 2024 a fost anul în care ZF a numărat cele mai multe tranzacţii făcute de români în afara graniţelor. Este abia începutul!
DEDEMAN
Este liderul pieţei de bricolaj din România, un domeniu în care a continuat să crească în vremuri în care alţi jucători şi-au închis businessurile. Cu o reţea de peste 60 de magazine distribuite în toată ţara şi cu sediul central la Bacău, unde a fost fondată compania deţinută de fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl, Dedeman a „instaurat” în retailul de bricolaj un model care nu a putut fi replicat de niciun alt antreprenor român nu doar în acest domeniu, ci nici măcar în comerţul alimentar.
CITITI AICI MATERIALUL INTEGRAL
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro