Cine este românul care conduce din Elveţia o afacere de UN MILIARD DE EURO

Autor: Andreea Neferu Postat la 18 martie 2013 3450 afişări

Ce legătură există între industria cimentului, rock şi fotbal? Răspuns: un manager român „de export", care a lucrat în ţări considerate exotice, precum Azerbaidjan sau Rusia, şi care în prezent are pe mână operaţiunile din Europa emergentă ale grupului elveţian din industria materialelor de construcţii Holcim. Cine este Horia Adrian, românul care coordonează de la Zürich un business total de un miliard de euro şi circa 6.000 de angajaţi?

În 2004 mi s-a propus să merg în Azerbaidjan ca director comercial şi am fost primul român din cadrul Holcim care mergea spre est şi nu spre vest. Plecaseră 11 români de la Holcim România, toţi spre vest. De ce am plecat spre est? Pentru că mă atrage partea de pionieriat, îmi place să descopăr lucruri, oameni şi culturi noi", povesteşte Horia Adrian, area manager pentru Europa de Est şi de Sud-Est în cadrul Holcim. Are 43 de ani şi de de mai bine de jumătate de an biroul său este la Zürich, oraş unde se află sediul central al grupului elveţian Holcim, cu afaceri de aproape 18 miliarde de euro anul trecut. Cel puţin teoretic, pentru că practic călătoreşte aproape zilnic, "pe teren", în cele nouă ţări din Europa emergentă în care Holcim are operaţiuni şi pe care, începând din vara anului trecut, le coordonează. Dintr-o lună întreagă, petrece la birou doar între cinci şi şapte zile, iar atunci, povesteşte el, ziua de lucru începe la opt şi se sfârşeşte spre seară, incluzând diferite întâlniri, conferinţe video sau telefonice, pregătirea diferitelor materiale şi verificarea e-mail-urilor. În Elveţia, spune el, se simte tot aşa cum s-a simţit şi în Rusia sau Azerbaidjan, întrucât este adaptabil şi respectă obiceiurile locului. "Încerc întotdeauna să privesc partea plină a paharului, aşa încât sunt mai mereu cu zâmbetul pe buze."

Numărul managerilor români care au dobândit poziţii de top în conducerea centrală a multinaţionalelor a crescut în ultimii ani. Executivi precum Liliana Solomon, în prezent director financiar al grupului britanic de telefonie mobilă Vodafone pentru regiunea Europa, Angela Creţu, director general al subsidiarei din Rusia a producătorului de cosmetice Avon, sau Radu Mavrodin, director de resurse umane al grupului din industria auto Renault pentru o regiune de 60 de pieţe, se află în plutonul de manageri români care au ajuns să ocupe funcţii importante în cadrul marilor companii străine.

Industria materialelor de construcţii nu face excepţie de la această regulă, iar Horia Adrian se numără printre cei care au plecat din filialele locale ale multinaţionalelor pentru o carieră internaţională. După ce a terminat facultatea şi un master în inginerie mecanică la Galaţi, el a lucrat la Nuclearmontaj şi la Şantierul Naval de la Mangalia. Lucra în departamentul de marketing la şantier, unde se construiau şi se reparau nave, în perioada când a câştigat, în urma unui concurs, o bursă pentru un MBA în Coreea de Sud, la Universitatea Ajou din Suwon.

După întoarcerea în ţară, s-a angajat la Holcim (2000), moment în care s-a mutat din Constanţa, oraşul său natal, la Bucureşti. O schimbare dramatică, pentru că însemna nu numai un nou loc de muncă, ci şi un alt mediu de viaţă. Noile sale atribuţii includeau dezvoltarea unei strategii pentru betoane şi agregate. A început cu un studiu de piaţă, pentru care a "luat la pas toată România", pentru a afla cât mai multe informaţii direct de la clienţi - care era competiţia, care erau vânzările în diferite oraşe şi definirea de zone în care compania îşi putea extinde afacerea. În 2001 a fost numit responsabil pentru dezvoltarea primului plan de business pentru Holcim în România. Trei ani mai târziu, Horia Adrian a primit propunerea de a merge în Azerbaidjan ca director comercial.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
holcim,
management,
Horia Adrian
/cover-story/cine-este-romanul-care-conduce-din-elvetia-o-afacere-de-un-miliard-de-euro-10673059
10673059
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.