TOP BM: Cele mai mari retele de moda din Romania
Sunt nelipsiti din malluri si de la contractarile pentru orice viitor centru comercial. Retailerii care au decis sa fie peste tot in Romania au ajuns la retele de zeci de magazine, dar deocamdata nu se mai gandesc la extindere. Precautia pare sa fie cuvantul de ordine pana la mijlocul anului viitor.
Desi s-a pus la adapost de creditori intrand in insolventa si intr-o restructurare care a presupus inchiderea a zeci de magazine, Leonardo a ramas cel mai mare retailer de moda din Romania. Florin Panea, proprietarul Leonardo, a fost nevoit sa renunte la o parte din magazine (aproape 50 in Romania si 40 in Ungaria), dupa ce planul de expansiune agresiv din perioada de crestere economica l-a adus foarte aproape de faliment. Desi este si acum primul in top, situatia sa este incerta si va fi hotarata in cadrul procedurii de insolventa.
Nu numai planurile lui Panea au fost date peste cap de modul cum au evoluat vanzarile in 2009. Cei mai multi retaileri au avut greutati in a pune la punct un plan de afaceri in lipsa predictibilitatii din piata. "Anul acesta vanzarile au mers in valuri. A fost un inceput de an destul de slab, urmat de o primavara buna pana in mai, cu o perioada de reduceri care a mers destul de slab, insa in septembrie si in octombrie am fost peste target cu 10%", spune Cosmin Ulmeanu, managing director al Takko Romania. Desi lucrurile s-au mai redresat in toamna, media anuala a aratat o incetinire a vanzarilor, viteza de rotatie a stocurilor crescand la 16 saptamani.
Desi a fost un an complicat pentru toti retailerii, topul celor mai mari retele s-a modificat si in 2009, pe fondul deschiderii catorva centre comerciale planificate din 2008 atat in tara, cat si in Bucuresti. Branduri precum Takko, Deichmann sau Staff Collection au profitat de deschiderea fiecarui centru comercial si au deschis magazine - in cele mai multe cazuri fiind vorba de magazine planificate din 2008, dat fiind ca 2009 nu poate fi descris ca un an propice extinderilor.
De exemplu, Extenso (importatorul Lotto, Stonefly si Gas) a deschis anul acesta un singur magazin: "Ne pastram resursele pentru 2010, pe care, desi nu-l vedem mai usor ca anul acesta, vom incerca sa il abordam cu o structura mai usoara, mai flexibila, din punctul de vedere al cheltuielilor si cu mai mari disponibilitati in a face investitii", spune Mirela Rosca, directorul general al Extenso. Nici cei de la Solmar Group nu au pus extinderea pe primul loc. "Nu vrem sa ne dezvoltam orbeste, pentru ca am incercat sa urmarim tot timpul profitabilitatea afacerii si nu doar sa avem un portofoliu cat mai mare ca numar de magazine sau de branduri", spune Irina Ivan, division manager al Solmar Group.
Takko a continuat insa sa deschida magazine, avand insa o strategie diferita: in alegerea locatiilor, au preferat orasele mici, in care competitorii lor nu erau prezenti. "Orasele mici, cum ar fi Tecuci, Fagaras, Slobozia sau Resita, sunt locatii care ne asigura un market share foarte important in acest moment", arata Cosmin Ulmeanu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro