Adio poliţe City, adio constatări City, adio plăţi City. Ce trăiesc păgubiţii români încă dinaintea falimentului celui mai mare asigurător din piaţă

Autor: Mircea Nica Postat la 11 octombrie 2021 5558 afişări

Situaţia celui mai mare asigurător din piaţa locală, City Insurance, este cu­noscută de majoritatea şoferilor din Ro­mânia, dar în acelaşi timp, fiind lăsat mai bine de 5 ani să îşi crească co­ta de piaţă pe segmentul RCA, în pre­zent avem de-a face cu peste 3 milioa­ne de români, care sunt victimele unei firme de asigurări frauduloase.

Adio poliţe City, adio constatări City, adio plăţi City. Ce trăiesc păgubiţii români încă dinaintea falimentului celui mai mare asigurător din piaţă

Trei persoane au dorit să îşi spună povestea şi ce au pătimit în urma unor evenimente produse de clienţi ai City Insurance Încă de la finalul anului trecut, se desfăşoară procese, sesizări şi lupte cu reprezentanţii incompetenţi ai companiei.

Situaţia celui mai mare asigurător din piaţa locală, City Insurance, este cu­noscută de majoritatea şoferilor din Ro­mânia, dar în acelaşi timp, fiind lăsat mai bine de 5 ani să îşi crească co­ta de piaţă pe segmentul RCA, în pre­zent avem de-a face cu peste 3 milioa­ne de români, care sunt victimele unei firme de asigurări frauduloase.

Primul caz pe ca­re l-am întâlnit este cel al Denisei, o per­soană care a avut de a face cu o poliţă emisă de City Insurance. Cu maşina parcată în faţa porţii, un şofer, care de­ţinea o poliţă City Insurance, a adormit la volanul unei maşini şi a intrat în ma­şi­na par­cată, provo­când da­u­nă totală, dar şi în gardul Denisei.

„A fost nevoie să deschidem trei dosare de daună, unul auto şi do­uă pentru pagube ma­teriale. Toate trei au fost preluate de agenţi diferiţi. Aces­tea au fost des­chise în aplicaţia lor. Răspunsurile de la City Insurance au fost primite relativ repede, pe par­cur­sul lunilor august-septembrie. Am re­uşit să primim propunerea de sumă de pla­tă doar pentru dauna auto şi pentru gar­dul vecinului, dar nu şi pentru gar­dul meu. Aici s-a oprit toată discuţia cu cei de la City, din data de 15 sep­tem­brie 2020 nu am mai primit nici mă­car un răspuns de la ei, nici pe apli­caţie, nici pe mail“, a explicat Denisa.

Ea a mai spus că înainte de a primi pro­punerea de plată de la asigurător a tre­buit să pună la dispoziţie foarte mul­te documente, ba chiar a fost întoar­să din drum de fiecare dată, iar fără a suna sau a trimite mesaje re­pre­zentanţilor companiei nu se ajungea nicăieri.

„Chiar înainte să intre în faliment, am sunat la ei şi ne-au spus că fali­men­tul este un zvon şi ne-au spus să nu ne fa­cem griji. Săptămâna trecută am fă­cut cererile către FGA, iar pentru pa­gu­ba materială pentru care nu am pri­mit propunerea de sumă, am men­ţionat pe cerere suma de pe devizul de la firma de construcţii, cu speranţa că vom primi banii aceia. Paguba a fost sem­nificativă, maşina este daună tota­lă, iar gardul a fost dărâmat complet. Însă, cel mai greu este cu maşina, pen­tru că făceam naveta cu ea şi abia o cumpărasem“, a mai spus Denisa.

Acest caz, început încă de pe data de 12 august 2020, nu a fost rezolvat un an mai târziu. Pe lângă faptul că procesul a fost demarat înainte ca societatea să intre în faliment, Denisa este doar una din miile de persoane, care au avut probleme de-a lungul timpului cu City Insurance.

Mulţi ar fi înclinaţi să acţioneze în instanţă un asemenea caz, ceea ce Denisa a încercat să facă, dar avocatul a sfătuit-o că nu are nici un sens acum un asemenea demers.

„Am încercat să apelăm şi la un avocat, însă acesta ne-a sfătuit să nu îi dăm în judecată pentru că ar fi un proces foarte lung şi e posibil să pierdem mai mulţi bani decât ce am fi putut câştiga. Să dai în judecată o companie care este în faliment nu prea are sens“, a mai explicat Denisa.

În final, ea trebuie în continuare să primească aproximativ 35.000 lei, sumă care nu include şi dauna totală a maşinii. Pentru aceasta, se putea merge pe două variante. Prima era să păstreze maşina şi să nu primească nici un ban pe ea, doar valoarea poliţei calculate de către asigurător, iar a doua variantă pe care a ales-o Denisa este de a vinde maşina unui licitator, găsit de către asigurător, pentru care se primeşte bani şi pentru epavă.

„În cazul meu, circa 4.700 euro sunt banii pe care ar trebui să îi primesc de la FGA pentru maşină, la care se adaugă 1.900 euro epava. Aşadar, s-a  considerat că maşina ar valora 6.600 euro pe piaţa auto, deşi nu se găseşte la preţul acela. Astfel, am ieşit în pierdere cu 2.000 euro din start“, a mai explicat femeia.

Mergând la un alt caz, mai dramatic, Constantin, o altă persoană care a avut de aface cu City Insurance, ne-a povestit despre evenimentul în care a fost implicat pe data de 1 mai 2021.

„Am fost călcat pe trotuar de o doamnă şoferiţă. În urma accidentului au rezultat 3 victime şi 3 maşini avariate. Eu am fost pieton pe trotuar, iar în urma incidentului am o dublă fractură, două tije şi şapte şuruburi. Am semnat cu o firmă care se ocupă de dosare cu despăgubiri şi menţionez că şoferiţa vinovată avea asigurare la City Insurance. Pe data de 16 iulie 2021 a fost gata dosarul şi urma ca în termen de 30 de zile să primesc suma de 39.000 lei, bani pe care nu i-am văzut nici până acum. Am înţeles că au dat faliment şi că ar urma să se reia plăţile, dar eu nu mai cred nimic“, a explicat Constantin.

De la vătămări corporale ajungem şi la situaţii în care inspectorii de daune ai asigurătorului se ascund în birou pentru a evita neplăcerile păgubiţilor.

Aşa ajungem la situaţia Simonei, care ne-a povestit cum maşina sa, care a ajuns epavă în urma unei daune totale, a primit o ofertă de 7.000 de lei de la City Insurance, în condiţiile în care maşina valora cel puţin de 3 ori mai mult.

„Din păcate am acceptat oferta celor de la City, care bineînţeles a fost o bătaie de joc. Am fost la sediul lor, am discutat, dacă se poate spune aşa, cu inspectorul de daune, pe care bineînţeles l-am găsit după mai multe vizite pentru că, practic, nu a vrut să iasă din birou. Am vrut să merg în instanţă, dar datorită faptului că am trei copii mici acasă, nu am avut timpul necesar pentru a umbla după documente şi aşa am lăsat-o baltă“, a explicat Simona.

Cazurile prezentate oferă imaginea modului în care City Insurance, liderul pieţei de asigurări, şi-a desfăşurat activitatea în ultima perioadă, dar şi a problemelor cu care se pot confrunta clienţii asigurătorului, pentru care soluţiile nu sunt deloc simple.

De mai bine de cinci ani, City Insurance s-a aflat în aceeaşi situaţie ca în prezent, fără capitalul necesar pentru a susţine plata poliţelor pe care le-a emis de-a lungul timpului. În toată această perioadă, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a supravegheat defectuos piaţa asigurărilor premiţând ca o companie să acumuleze o cotă de piaţă enormă, practicând cel mai mic preţ din piaţă ani de zile.

Situaţia ar fi putut fi prevenită dacă măsurile pe care ASF le-a impus în perioada 2016-2017 ar fi fost respectate, iar analiza şi ancheta privind dovezile prezentate de City Insurance la acea vreme, care erau aceleaşi ca acum, ar fi fost efectuate.

Astfel, de la o gaură de aproximativ 50 mil. euro în urmă cu 5 ani s-a ajuns la 150 mil. euro, acesta fiind capitalul minim cerut de ASF pentru ca City să îşi continue activitatea, dar de fapt, această gaură ar putea fi dublă sau de trei ori mai mare dacă luăm în considerare şi cerinţa de solvabilitate.

Una din măsurile pe care ASF le-a luat în 2017, respectiv limitarea subscrierii pe zona RCA la 75% din volumul subscrierilor anului anterior, ar fi fost utilă şi ar fi ajutat la restabilirea unui echilibră în piaţa RCA. Cu toate acestea, Autoritatea a fost păcălită de un extras de cont inexistent prezentat de asigurător, iar măsurile au fost ridicate. În prezent, aceeaşi Autoritate de Supraveghere a trimis compania în faliment după ce s-au făcut o parte din demersurile care ar fi trebuit să fie făcute încă de acum câţiva ani.

Deşi FGA va prelua toate plăţile, cert este că acest şoc pe care piaţa asigurărilor îl resimte din nou, la o diferenţă de câţiva ani de la companiile falimentare Astra şi Carpatica, impactul ar putea fi mult mai mare decât al celor două companii la un loc.

Piaţa asgurărilor este una dintre cele mai reglementate pieţe din România, dar cu toate acestea, odată la câţiva ani apar jucători, care reuşesc să activeze pe baza unor documente false, pe care ASF le trece cu vederea.

Dosarul City Insurance a fost trimis de Parchetul General la DIICOT: dosarul vizează fapte de delapidare şi spălare de bani

Parchetul General a trimis dosarul City Insurance la DIICOT, potrivit unor suse judiciare, citate de Mediafax. Sursele citate au precizat că dosarul vizează fapte de delapidare şi spălare de bani. DIICOT va reuni cauza cu ancheta privind constituirea unui grup infracţional organizat. Procurorii Parchetului General au ridicat în 23 septembrie obiecte şi înscrisuri de la sediul City Insurance. Conform unui comunicat de atunci al Parchetului, acţiunea era realizată în dosarul penal având ca obiect infracţiunile de delapidare, bancrută frauduloasă, spălare de bani, fals informatic, fals intelectual, fals în înscrisuri sub semnătură privată şi uzul de fals. Mediafax

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.