Al cincilea centru RetuRO a fost deschis în judeţul Bacău
150 de angajaţi lucrează în trei schimburi în cel de-al cincilea centru regional de numărare şi sortare al ambalajelor, deschis de RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), cel mai mare proiect de economie circulară din România. Până la finalul anului vor mai fi deschise încă cinci noi astfel de centre, pentru a facilita asigurarea ţintei proiectului: recuperarea a 65% dintre ambalajele de băuturi puse pe piaţă.
98% dintre români cunosc proiectul de returnare a ambalajelor de băuturi derulat de RetuRO, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România. “Consumatorii, în general, au răspuns foarte bine la acest proiect. Facem studii prin care urmărim efectele şi ştim, în acest moment, că 98% dintre români ştiu sistemul, iar 4 din 5 români au returnat, cel puţin o dată, ambalaje SGR. Înseamnă că oamenii au certitudinea că ambalajele ajung unde trebuie”, declară Gemma Webb, CEO şi Preşedinte al Directoratului RetuRO.
Până la finalul anului, RetuRO va opera zece centre de numărare şi sortare a ambalajelor SGR – în următoarele două luni vor fi deschise centrele din Prahova şi Dolj, iar până la finalul anului se vor alătura cele din Oradea, Suceava şi Constanţa. Cel mai recent inaugurat este cel deschis în localitatea Nicolae Bălcescu, judeţul Bacău. Aflat în incinta parcului industrial ELI Park Bacău, centrul gestionează şi procesează ambalajele de băuturi colectate atât manual, de la comercianţi, cât şi de la automatele de returnare (RVM-uri). Centrul integrează echipamente de ultimă generaţie pentru asigurarea unui proces eficient de sortare şi numărare pentru toate tipurile de ambalaje SGR. Cu o suprafaţă de aproximativ 8.000 de metri pătraţi, centrul din judeţul Bacău este al doilea hub regional din infrastructura de colectare dezvoltată de RetuRO (după cel din Otopeni, judeţul Ilfov), având o capacitate anuală de numărare de aproximativ 650 de milioane de ambalaje SGR şi o capacitate de sortare şi procesare pe tipuri de materiale (PET, metal, sticlă) de peste 1,2 miliarde de ambalaje SGR. Centrul RetuRO din Bacău numără 150 de angajaţi, care lucrează în trei schimburi, şi deserveşte, în principal, zona de nord-est a ţării, precum şi judeţele din proximitate.
„Extinderea infrastructurii de centre de sortare şi numărare rămâne una dintre priorităţile noastre, în următoarea perioadă, pentru asigurarea funcţionării optime a Sistemului de Garanţie-Returnare. În prezent, cele cinci centre RetuRO operaţionale împreună cu centrele de numărare şi sortare pe care le operăm cu parteneri în mai multe zone ale ţării au o capacitate de procesare cumulată de aproape 6 miliarde de ambalaje anual. Prin deschiderea noului centru RetuRO, marcăm încă un pas în dezvoltarea infrastructurii celui mai mare proiect de economie circulară din România. În viitorul apropiat planificăm deschiderea unor noi centre în Prahova şi Dolj. Această extindere nu doar că va facilita procesarea unui număr mai mare de ambalaje, dar va contribui şi la crearea de locuri de muncă şi la stimularea economiei locale”, precizează CEO RetuRO.
În cele cinci centre regionale deschise până în prezent sunt procesate ambalajele recuperate prin acest sistem şi sunt pregătite pentru trimiterea lor la reciclat. Ce înseamnă acest lucru? Ambalajele cu sigla SGR colectate manual trebuie numărate, operaţiune care nu mai este necesară pentru cele preluate prin automate, sticla este spartă în cele mai multe cazuri, sunt sortate pe tipuri de materiale – aluminiu, sticlă, PET (în cazul acestui material este realizată şi sortarea pe culori). Apoi aceste deşeuri sunt balotate şi trimise către companiile care le reciclează. Principiul pe care îl urmează Sistemul de Garanţie–Returnare în cele mai multe cazuri (fiind aplicat şi în alte 15 ţări europene) este că producătorul are acces la materiale de mult mai bună calitate pentru că nu este contaminat în niciun fel.
Lansat în urmă cu şapte luni, Sistemul de Garanţie-Returnare a evoluat constant. În prezent, peste 1.000 de mijloace de transport sunt implicate în procesul de colectare zilnică a ambalajelor SGR. Aproximativ 90% din cantitatea de ambalaje colectată a fost deja direcţionată către unităţi de reciclare, ultima etapă a acestui mecanism complex.
Conform aşteptărilor RetuRO, până la finalul lunii iulie, numărul de ambalaje returnate ar urma să depăşească pragul de 1 miliard de unităţi, conform Gemmei Webb. Până la finalul lunii iunie, 2,7 miliarde de ambalaje SGR au fost puse pe piaţă de către producători, dintre care 862 de milioane au fost returnate de consumatori.
Obiectivul pentru primul an de funcţionare, pe toate tipurile de materiale, este colectarea a 65% din totalul ambalajelor SGR puse în piaţă. Conform prognozelor, acest număr total s-ar putea plasa în jurul a 6 miliarde de ambalaje, în condiţiile în care 90% dintre ambalajele din piaţă au deja sigla SGR, deşi mai pot circula în paralel şi cele fără această siglă până la sfârşitul anului. „De la lună la lună, au crescut ratele de colectare şi numărul de ambalaje. În decembrie, când a demarat proiectul, am recuperat 30.000 de ambalaje, iar în luna iunie am ajuns la 350 de milioane de unităţi colectate”, punctează Gemma Webb.
Cel mai recent studiu de piaţă, realizat de compania de cercetare Kantar, în luna iunie 2024, pe un eşantion reprezentativ de consumatori, a arătat o creştere semnificativă a numărului celor care au adoptat Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR). Potrivit sondajului, 4 din 5 români au returnat cel puţin o dată ambalaje SGR, reprezentând o creştere semnificativă faţă de luna martie 2024, când jumătate dintre cei chestionaţi afirmau acest lucru. Totodată, s-a îmbunătăţit şi percepţia pe care o au consumatorii faţă de RetuRO ca administrator al celui mai mare proiect naţional de economie circulară din zona de mediu. 81% dintre respondenţi percep RetuRO ca pe o companie care se implică şi le oferă pârghiile necesare ca să recicleze, în timp ce 75% o consideră drept cea mai bună soluţie pentru colectare şi reciclare eficientă a ambalajelor.
RetuRO Sistem Garanţie-Returnare S.A. (www.returosgr.ro) este o companie ce funcţionează pe principiul not for profit – ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorţiu format din trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).
Prin prisma economiei circulare, RetuRO asigură întoarcerea materialelor în piaţă, precum şi transparenţa parcursului acestor materiale pe întregul lanţ, din momentul punerii pe piaţă, colectării, până la intrarea în staţiile de reciclare. Potrivit studiilor de caz, în ţările în care a fost implementat sistemul de garanţie-returnare, ratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de 2-3 ani. “Toate sistemele de acest fel au nevoie de o perioadă de 18-24 de luni pentru a se aşeza. Nu putem vorbi după şapte luni şi jumătate despre un sistem perfect matur, sunt lucruri pe care încercăm să le îmbunătăţim din mers. În fiecare zi colectăm feedback şi încercăm să remediem cât mai rapid, să facem lucrurile să funcţioneze mai bine. Învăţăm împreună cu retailerii când sunt cele mai mari fluxuri de returnare a ambalajelor, cum trebuie dimensionate automatele şamd. Nimeni nu a ştiut exact cum va arăta sistemul. Cu siguranţă proiectul se va dezvolta”, conchide Gemma Webb, CEO RetuRO.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro