Ce idee de afacere i-a venit unei tinere mame când i-a căzut primul copil din pat. Ea a investit 2.000 de euro şi acum câştigă zeci de mii de euro
O nevoie descoperită în timpul concediului de maternitate a condus-o pe Raluca Scutaru, de profesie designer de interior, pe drumul către un business propriu. Nu era la prima experienţă de acest fel, aşa că a anticipat ce provocări o aşteptau, însă chiar şi aşa a avut suficient de mult curaj cât să înceapă o nouă afacere. Una în producţia de mobilier pentru copii.
Sunt Raluca, am terminat Facultatea de Construcţii şi am doi copii. Din 2017 jonglez între rolul de manager şi cel de designer şi creator de produse pentru copii. Am studiat designul interior şi ştiinţa feng-shui pentru a aduce armonie în jurul meu. Sunt pasionată de bricolaj şi activităţi DIY (do it yourself – engl.) şi de cum să aduc în orice casă spiritul de «acasă», prin crearea unor produse făcute special pentru proiect de mine sau de voi.”
Aşa se descrie, pe site-ul Lura, Raluca Scutaru. Aşa cum, pentru multe femei, concediul de maternitate vine cu o mulţime de transformări, nici ea nu a făcut excepţie. Doar că ea nu a ales calea antreprenoriatului în speranţa că va avea mai mult timp liber, pentru că ştia că nu va fi aşa. A profitat însă de o nevoie. Nevoia unui pat pentru bebeluşi la nivelul solului, un model pe care, la acel moment, nu l-a găsit pe piaţa locală. „În anul 2015, primul copil a căzut din patul matrimonial şi am aflat atunci că foarte mulţi copii cad din pat, fie din cel a părinţilor, fie când ajung să escaladeze pătuţul clasic de bebeluş.”
Nu a vrut să se resemneze cu ideea că asta i se va întâmpla şi copilului ei, aşa că s-a gândit să-l culce într-un pat aproape de sol. Îşi aminteşte însă că producătorii de mobilier au privit cu reticenţă dorinţa ei. „Nu am găsit nimic (din ceea ce îmi doream – n. red.), aşa că am pus o saltea pe jos şi am început să mă gândesc la ce urma să devină Lura. Timp de un an am analizat, am citit şi m-am documentat şi, în ianuarie 2017, după finalizarea concediului de creştere a copilului, am închiriat un fost garaj şi am deschis Lura, atelier de decoraţiuni şi mobilier pentru copii.”
Preţul unui pat porneşte de la 2.000 de lei şi poate ajunge şi la 7.000 de lei, în funcţie de complexitate.
A cumpărat iniţial câteva utilaje de mici dimensiuni din magazinele de bricolaj şi a început să angajeze oameni cu care să poată produce ceea ce visa. „Misiunea mea este să ajut părinţii să transforme casa într-un spaţiu sigur, funcţional şi frumos, care susţine dezvoltarea armonioasă a copiilor şi simplifică viaţa părinţilor. Am ales să facem mobilier pe comandă pentru copii şi am început cu un model de pat, iar acum, după cinci ani, producem pe comandă orice tip de mobilier pentru copii, atât pentru acasă, cât şi pentru spaţii precum grădiniţe, cafenele, locuri de joacă, saline, hoteluri.” Cum pregătirea ei este de inginer constructor, Raluca nu a avut emoţii în ceea ce priveşte partea tehnică.
Suma investită iniţial a fost mică, în jur de 2.000 de euro, însă profitul a fost reinvestit constant pentru a putea creşte businessul. „Între timp, am mutat atelierul într-o hală de 200 de metri pătraţi, tot în Bucureşti. Avem patru angajaţi şi suntem în căutare de personal calificat în tâmplărie.” Pentru produsele sub brandul Lura, Raluca Scutaru foloseşte preponderent produse din lemn masiv finisat cu lacuri şi vopsele pe bază de apă, fără miros, puţin inflamabilă. Preţul unui pat porneşte de la 2.000 de lei şi poate ajunge şi la 7.000 de lei, în funcţie de complexitate. Produsele se vând pe propriul site şi pe platforma eMAG. „Perioada pandemiei nu a adus mari schimbări pentru noi.
Fiind vorba de activitate de producţie, noi am mers zilnic la atelier şi am avut comenzi la fel ca înainte, pentru că oamenii au investit destul de mult în confortul casei.” După ce valurile pandemiei s-au domolit însă, au venit cele legate de creşterile masive de preţ la materia primă. Cifra de afaceri anuală a ajuns la 100.000 de euro. „Din vara lui 2021, la fiecare transport de lemn preţul creştea cu 5-10-15%, chiar şi 50%. Totul a culminat cu izbucnirea războiului, când nu numai că lemnul îşi dublase preţul, dar românii erau cu bagajele la uşă, aşteptând să fugă din calea războiului. De discutat despre camera copilului era inutil.”
A trecut cu bine prin acea etapă pentru că avea comenzi luate în avans, iar apoi lucrurile s-au mai liniştit. Inflaţia accelerată din 2022 şi toată incertitudinea care se arată la orizontul anului 2023 sunt însă presiuni suplimentare. „Ce ne-am propus pentru anul viitor este să ne mărim capacitatea de producţie prin atragerea de fonduri nerambursabile şi, dacă totul decurge conform planului de business, să deschidem primul magazin fizic din Capitală.” Antreprenoriatul nu este un drum uşor, e concluzia Ralucăi, ci e un domeniu care necesită curaj, forţă şi răbdare. Celor care le plac însă provocările ar putea să li se pară o aventură frumoasă.
„Ce ne-am propus pentru anul viitor este să ne mărim capacitatea de producţie prin atragerea de fonduri nerambursabile şi, dacă totul decurge conform planului de business, să deschidem primul magazin fizic din Capitală.”
Raluca Scutaru, fondatoare, Lura
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Anelyse Gelato Artigianale – gelaterie artizanală (Câmpina)
Fondatoare: Ramona Ţariuc
Investiţie: 70.000-80.000 de euro
Cifră de afaceri estimată pentru 2022: 600.000 de lei (120.000 de euro)
Prezenţă: Câmpina, jud. Prahova
Robotescu – cursuri de robotică (Bucureşti)
Fondatori: Mihaela Roşca, Florin Roşca şi Iulian Vîrban
Investiţie iniţială: 5.000 de euro
Cifră de afaceri în 2021: 110.000 de lei (22.000 de euro)
Prezenţă: sectorul 6 din Capitală
Sublimme – cofetărie-restaurant cu produse raw-vegane (Bucureşti)
Fondatoare: Andreea Măruţă şi Camelia Petruţ
Investiţie iniţială: câteva zeci de mii de euro
Cifră de afaceri în 2021: 1,5 mil. lei (300.000 de euro)
Prezenţă: zona Unirii din Bucureşti
Ploo-n gură – brand de produse tradiţionale româneşti (Bucureşti)
Fondator: Bogdan Colea
Cifră de afaceri: 500.000 de euro
Prezenţă: majoritar internaţională, dar şi pe Freshful, în reţeaua de magazine Profi, în magazinele Plai din Braşov, La Cocoş din Bucureşti şi din Ploieşti
Timmo – brand de încălţăminte tip barefoot (jud. Vâlcea)
Fondatoare: Elena Geboiu
Investiţie iniţială: 120.000 de euro
Cifră de afaceri în 2021: 600.000 de lei (120.000 de euro)
Prezenţă: naţională şi internaţională
ZF, Banca Transilvania şi Vodafone au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro