Cum a transformat un cuplu o mâncare pe care o iubeau când cei doi erau copii, dar pe care o mâncau rar, într-o afacere profitabilă

Postat la 04 iulie 2023 237 afişări

Luado Chocolate este o poveste începută, de fapt, acum 43 de ani, pe când Dorian Lungu, mic copil fiind, îşi aştepta cu nerăbdare porţia de ciocolată de casă făcută de mama lui, o ocazie cu care nu se întâlnea decât de câteva ori pe an. La ce s-a ajuns pornind de la acest răsfăţ ocazional? La o afacere în care Alina Lungu, soţia lui, dă tot ce e mai bun din resursele ei de gust şi creativitate.

Erau vremurile comuniste, cu raţii şi multe lipsuri. De Crăciun, ciocolata de casă a mamei era nelipsită în ziua de Ajun, o făcea într-o tavă îngustă şi neagră, pe care o foloseşte şi astăzi. O lăsa să se răcească şi apoi o tăia în bucăţele paralelipipedice mici, pe care le înveleam în staniol. Acestea erau bomboanele noastre, pe care le puneam în pomul de Crăciun. Evident că le mâncam în primele două zile, dar lăsam staniolul de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat”, îşi aminteşte Dorian Lungu. Într-o noapte, împreună cu fratele lui, a mâncat o bună parte din ciocolata de casă din tavă, ceea ce a atras, de dimineaţă, cearta mamei. A fost suficient pentru Dorian să spună că atunci când se va face mare, îşi va face singur ciocolata lui. Şi aşa a început totul. Deşi astăzi gustă cu cel puţin aceeaşi plăcere ciocolata mamei.

„Probabil că aceasta a fost pelicula care mi-a rulat de-a lungul anilor şi care, la un moment dat, m-a adus în preajma unui amic, un doctor belgian care mi-a povestit mai multe despre ciocolata belgiană şi chiar mi-a adus o carte şi câteva forme vechi, alături de un mic bol de topit ciocolata. Acestea au fost începuturile, în urmă cu mai bine de douăzeci de ani.” Au urmat călătorii în Belgia, Franţa, Elveţia, iar primele praline au ieşit pe piaţă în 2011, fără vreo intenţie de a transforma această activitate într-o afacere. Cu timpul, lucrurile au evoluat, iar lui Dorian i s-a alăturat Alina, soţia lui, principalul responsabil de produsele Luado. Ea este cea care se ocupă de producţie şi creaţie în laboratoare, împreună cu echipa lor de 21 de oameni. La finalul anului 2022, Alina a fost desemnată best woman pastry chef / chocolatier din România. „Deşi ciocolateria artizanală este departe de un boom business, 2022 a fost un nou an consecutiv pe creştere, cu o cifră de afaceri undeva la 2,3 milioane de lei (460.000 de euro – n. red.) şi un profit de 100.000 de euro.”

Laboratorul Luado se află în Braşov, în casa părintească a lui Dorian, amenajată acum pentru producţia de ciocolată şi praline, de ecleruri şi îngheţată artizanală. Brandul Luado se vinde prin intermediul a două magazine din Braşov, al site-ului şi cu ajutorul câtorva cafenele, librării, magazine de specialitate. „Vom deschide încă o locaţie în Braşov, pe lângă cele două pe care le avem, şi vom continua să diversificăm portofoliul de produse, dar vom şi reduce din cel vechi. Pregătim un nou canal de vânzare. Ridicăm puţin ştacheta la unele produse şi vom rivaliza cu produse grand premium din Europa cunoscătoare în domeniu.”

Cei care cumpără de la Luado sunt atât persoane fizice fascinate de gustul ciocolatei artizanale, cât şi companii – micii, mijlocii sau mari – care comandă produse şi servicii de degustare. „Deşi suntem asimilaţi cu produse premium, iar acestea sunt de regulă privite ca fiind scumpe, avem clienţi de la copii la oameni cu vârste respectabile, care cumpără două-trei praline sau o bucăţică bark pe post de desert. În mod constant. Iar asta ne bucură cu adevărat”, spune Dorian Lungu. Produsele din ciocolată au preţuri între 300 şi 400 de lei pe kilogram, eclerurile standard costă 17 lei per bucată, iar o cupă de îngheţată de 60 de grame este 7 lei. „Învăţăm zilnic şi asta facem de peste 12 ani. Este un proces fără finalitate, accelerat mai cu seamă în ultimii trei-patru ani. Sunt destule concepte şi aspecte considerate tabu până de curând, care acum se răzvrătesc şi au parte de mutaţii greu de anticipat cu ceva timp în urmă.” Cele mai importante provocări sunt aduse de escaladarea preţurilor la materii prime şi materiale, de schimbarea profilului cumpărătorilor şi de afectarea puterii de cumpărare. Dar toate pălesc acoperite de gustul irezistibil al ciocolatei.   

Lui Dorian Lungu i s-a alăturat Alina, soţia lui, principalul responsabil de produsele Luado. Ea este cea care se ocupă de producţie şi creaţie în laboratoare, împreună cu echipa lor de 21 de oameni.

Produsele din ciocolată au preţuri între 300 şi 400 de lei pe kilogram, eclerurile standard costă 17 lei per bucată, iar o cupă de îngheţată de 60 de grame este 7 lei.



Cinci idei de afaceri de la zero

Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

DeNeagra – conserve de fructe şi legume (Bucşani, judeţul Dâmboviţa)

Fondatori: Andreea Machidon şi Mihai Petrescu

Investiţii: 65.000 de euro

Prezenţă: 15 băcănii din Bucureşti Braşov, Cluj-Napoca, Sibiu


Merero – suc de mere (Voineşti, judeţul Dâmboviţa)

Fondator: Alexandru Ilie

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Prezenţă: Bucureşti şi judeţul Ilfov


Dansatorii Anonimi – şcoală de dans (Iaşi)

Fondatori: Marius Turcu şi Elena Radu

Cifră de afaceri în 2022: 34.000 de lei (6.800 de euro)

Prezenţă: Iaşi


Gustul rafinat – dulceţuri, murături şi siropuri (judeţul Bihor)

Fondatori: familia Halasz

Investiţie iniţială: 1.500 de euro

Prezenţă: online, naţională, într-o piaţă din Oradea, în două băcănii şi un restaurant din Oradea


Miedăria – brand de mied (Pătârlagele, jud. Buzău)

Fondatori: Cristina şi Mihai Negoţ

Investiţii: 100.000 de euro

Prezenţă: 60 de localuri din Bucureşti şi de pe Valea Buzăului



ZF şi Banca Transilvania au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.