În amalgamul de roluri pe care le-a avut de-a lungul timpului, un francez a început să îşi construiască, în România, o nouă viaţă. Care este povestea lui şi de ce a ales să rămână aici?
În amalgamul de roluri pe care le-a avut de-a lungul timpului, din 2014 Frédéric Lamy a început să construiască, în România, o ţară pe care o descrie ca agilă şi foarte diferită de cea natală, o nouă viaţă. Cum a fost aceasta până acum?
„Primul meu contact cu România a avut loc în ianuarie 2012, cu ocazia unei întâlniri a echipei de CEO Leroy Merlin. La vremea aceea activam în Turcia şi ţin minte că prima impresie despre România a fost că era o ţară cu o capitală mare, potenţial pe măsură, populată de oameni foarte calzi”, îşi aminteşte Frédéric Lamy. La zece ani distanţă au avut loc, cu siguranţă, foarte multe schimbări, iar ţara şi-a confirmat potenţialul de dezvoltare, „având în vedere creşterea economică uimitoare din ultimii opt ani”. Ocazia de a veni aici i-a fost oferită în 2014, la doi ani după prima vizită, şi îşi aminteşte că fost încântat să accepte această propunere. „A fost momentul în care mi-am spus: Leroy Merlin este deocamdată o companie mică pe piaţa locală, însă predecesorul meu a pus o bază bună, pe care pot dezvolta un business DIY de amploare.” Astăzi, acest business este „o companie de retail de bricolaj profitabilă, omnicanal”, cu 20 de magazine, 3.000 de angajaţi, 14 milioane de clienţi pe an, aproximativ 145 de milioane de produse vândute şi vânzări de 612 milioane de euro anul trecut, care în 2022 se estimează că vor creşte la 700 de milioane.
Carieră-mozaic
Executivul şi-a început cariera în 1994, ca auditor financiar la Arthur Andersen. Ulterior, s-a alăturat grupului Compaq IT, timp de doi ani, în calitate de controlor financiar pentru divizia Consumer PC. În 1999 a creat şi a lansat marca Dyson în Franţa, în calitate de director financiar, iar în 2001 a iniţiat un proces de Leverage Management Buy Out (LMBO) în cadrul unei companii franceze specializate în electrocasnice mici. Ulterior, s-a alăturat grupului internaţional britanic Kesa în calitate de director comercial european. În 2009, Lamy a venit în echipa grupului Leroy Merlin. După o perioadă de formare operaţională ca director de vânzări şi director de produs în Franţa, a fost numit director general al Leroy Merlin în Turcia, unde a rămas timp de trei ani. În 2014 a preluat conducerea operaţiunilor locale ale jucătorului şi a transformat complet compania datorită achiziţiei retailerului austriac Baumax. Frédéric Lamy este, de asemenea, consilier pentru comerţ exterior al autorităţilor franceze din România, membru al Consiliului de Administraţie şi trezorier al Camerei de Comerţ Franceze din România, profesor de afaceri internaţionale la ASE (Academia de Studii Economice, Bucureşti), iar în trecut a fost preşedintele Şcolii Franceze Anna de Noailles din Bucureşti timp de patru ani.
Investiţie pentru escapade de weekend
Dincolo de responsabilităţile pe care le are la cârma companiei, executivul spune că face tot posibilul să petreacă cât mai mult timp alături de familie, chiar dacă uneori nu este atât de simplu să facă asta. „Partenera mea are la rândul său o profesie foarte solicitantă şi este pasionată de ceea ce face, dar încercăm mereu să ne dedicăm timp împreună în afara Bucureştiului, în weekenduri, atunci când putem. Pe de altă parte, sunt şi tată, îmi iubesc enorm copiii. Unii dintre ei sunt deja studenţi, studiază departe de România, dar încerc să comunic zilnic cu ei. Copiii sunt centrul universului meu, iar pandemia a fost dură în acest sens, m-am simţit uşor rupt de ei. Dar iată că noile tehnologii ne-au ajutat să ne auzim în fiecare zi.” În bucătăria autohtonă îi plac foarte mult dulciurile tradiţionale, printre care papanaşii sau cozonacul pe care românii îl pregătesc în perioada Crăciunului. În ceea ce priveşte destinaţia preferată de weekend, aceasta este în Buşteni, la munte, unde a şi achiziţionat un mic loc pentru familia sa. „Când mă duc acolo, tot stresul acumulat în timpul săptămânii dispare!” Între România şi ţara natală, Franţa, observă multe diferenţe: „Relaţia cu familia este alta aici, iar capacitatea de estimare a timpului pentru acţiuni este total diferită. Noi, francezii, avem tendinţa de a gândi prea mult, în timp ce românii sunt cei mai pragmatici oameni de pe pământ. Admir foarte mult această calitate!” Despre români mai spune că sunt oameni familişti, direcţi, extrem de inteligenţi, sensibili – „uneori uşor susceptibili...”, cu o inimă foarte mare. „Iar personalitatea pe care o admir cel mai mult este Mihai Eminescu, pentru poeziile sale uimitoare.” De acasă îi lipsesc Oceanul Atlantic din sud-vestul Franţei, oraşul său natal, Saint Jean de Luz, „care este uimitor, tradiţional”, dar îi este dor, totodată, şi de mâncarea locală. „Încerc să mă duc acolo de cel puţin două ori pe an.” Când vine vorba despre ce ar îmbunătăţi în România, spune că ar fi un pic arogant din partea sa să se pronunţe, „având în vedere că sunt un oaspete în ţara voastră”. Însă, adaugă el, „probabil nu veţi fi surprinşi dacă voi indica nevoia unei infrastructuri globale în România. Visez la o autostradă între Ploieşti şi Braşov sau la un tren de mare viteză între Bucureşti şi Cluj Napoca”.
Fiecare zi cu lecţia ei
La birou, ne-a povestit că nicio zi nu seamănă cu alta: „Am un job foarte divers. Petrec timp atât la birou, alături de echipa mea, pentru a seta sau rezolva diverse situaţii de business, dar petrec şi mult timp în magazinele Leroy Merlin şi cele concurente, călătoresc în alte ţări pentru inspiraţie constantă când vine vorba de practici eficiente de afaceri. Cel mai important lucru pentru mine este că nu am nicio zi în care să nu învăţ ceva nou, fiind în contact permanent cu echipele mele sau cu terţi”. Executivul este de părere că pentru a fi un bun lider, trebuie să fii empatic, chiar dacă nu este atât de simplu să o faci în fiecare zi. Consideră, de asemenea, că şi calităţile care ţin de viziune sau de strategie sunt importante, dar nu sunt baza. „Mai mult decât atât, trebuie să reacţionezi în cel mai onest şi uman mod cu putinţă în orice situaţie, aşa reuşeşti să creezi un impact real şi sincer.” Privind retrospectiv la întregul său parcurs profesional, spune că cele mai mari greşeli pe care le-a făcut în carieră au fost legate, în mare parte, de un soi de nerăbdare sau poate de incapacitatea de a-i asculta pe ceilalţi. „De câţiva ani încerc să corectez acest lucru. Am tendinţa de a fi pasionat şi entuziast şi ştiu că acest lucru poate fi obositor pentru ceilalţi, chiar şi pentru familia mea.” În ceea ce priveşte calităţile pe care le caută la angajaţii din echipă, acestea spune că sunt simple: „Oamenii trebuie să fie curioşi, sensibili şi dornici să înveţe. Nu sunt atât de ataşat de competenţele de afaceri, pe care le poţi dobândi în timp”. Iar legat de greşeli, este de părere că oamenii au dreptul să le facă. „Singurele pe care nu le tolerez sunt minciuna şi lipsa de respect sau de onestitate.”
Încheie cu un sfat pentru tineri: „Keep being opened and agile! (Continuaţi să fiţi deschişi şi agili!).
CV de cavaler – în business
Frédéric Lamy, CEO, Leroy Merlin România
1. S-a născut în oraşul francez Saint Jean de Luz, are 51 de ani şi este tată a patru copii;
2. A absolvit EM Lyon Business School, ESSEC Business School şi Harvard Business School;
3. Şi-a construit cariera într-o multitudine de companii, pe mai multe pieţe şi în diverse roluri de top management şi nu numai, începând cu Arthur Andersen, compania în care a debutat parcursul său profesional, şi continuând cu Compaq, Dyson – el fiind cel care a lansat marca în Franţa, Kesa şi, din 2009, Leroy Merlin;
4. Împleteşte activitatea de business cu cea academică, ca profesor de afaceri internaţionale la ASE, dar şi cu o serie de responsabilităţi în cadrul Camerei de Comerţ Franceză din Bucureşti;
5. De asemenea, este Cavaler al Ordinului francez Palmes Academiques (ordin francez acordat de Republica Franceză), şi a primit în 2021 o medalie de onoare din partea Ministerului Sănătăţii din România pentru construcţia unui spital pentru tratarea COVID-19;
6. Este pasionat de sport, mai ales de tenis, îi place să călătorească în toată lumea şi să gătească, dar se declară, totodată, un cititor avid de eseuri şi romane geopolitice, o carte pe care o recomandă fiind „Etapele gândirii sociologice”, a autorului francez Raymond Aron.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro