Pe un altfel de podium la Roland-Garros
”Tenisul este mai mult decât un sport. este o artă, la fel cum este şi dansul“ spune o inscripţie de la intrarea în satul La Village de la turneul Roland-Garros, semnată de americanul Bill Tilden, unul dintre marii tenismeni ai lumii. Pe lângă artă, tenisul este, fără îndoială, şi un business. Care sunt avantajele pe care asocierea cu un astfel de turneu poate să le aducă unei companii?
Inscripţia se află pe un perete de culoarea roşie a zgurii terenurilor de tenis; tot pe acesta se află ecrane cu meciurile de pe arena Philippe Chatrier şi celelalte arene secundare ale Stadionului Roland-Garros. Pe celălalt perete, lângă alte ecrane, tronează un set de pălării luminate, de tipul celor purtate de spectatorii de la meciurile de tenis. Bănci albe, cutii cu flori şi o relaxare totală a oamenilor îmbrăcaţi în culori deschise descriu atmosfera satului Le Village, de la Roland-Garros. Acestea sunt câteva dinte detaliile imaginii găsite după trecerea prin trei controale de securitate şi totuşi fără niciun minut de aşteptare, după ce am intrat pe poarta D a stadionului unde, an de an, se desfăşoară Openul Francez. Hostesse zâmbitoare ne-au ghidat pe o alee din lemn, care urcă spre un podium, tot din lemn, înconjurat de verdele unor copaci. Fiecare culoar poartă numele unui jucător de tenis – alături de numele lor se află numele celor aproximativ 20 de companii partenere ale turneului.
Fiecăruia dintre aceşti parteneri îi este dedicat câte un cort de circa 50 mp în Le Village. Aflu că acesta este cel mai popular loc din incinta stadionului după spaţiul prezidenţial; un loc devenit aspiraţional încă de la începuturile turneului Roland-Garros, în anii '80. Le Village este locul în care sosesc invitaţii principalilor parteneri ai turneului, privilegiaţii care se bucură de o primire specială, departe de cozile obişnuite de la intrarea în incinta stadionului şi un loc în care pot să se relaxeze între meciurile pe care doresc să le urmărească – vedete, parteneri, angajaţi. Este totodată locul în care aceste branduri îşi lansează cele mai noi produse şi discută cu reprezentanţii presei din toată lumea. ntr-un astfel de cort, lângă un bar dedicat preparării cafelei, i-am întâlnit pe Giuseppe Lavazza, parte din cea de-a patra generaţie a businessului de familie cu origini italiene al cărui nume îl poartă, dar şi pe Toni Nadal, unchiul şi antrenorul lui Rafael Nadal.
Aflu de la Giuseppe Lavazza că prezenţa companiei la turneele de grand slam – nu doar la Roland-Garros, ci la toate cele patru astfel de turnee din lume – are un rol important în strategia de creştere a cotei de piaţă în afara ţării de origine a brandului. ”Lavazza are deja o poziţie puternică pe piaţa italiană; singura modalitate prin care compania să continue să se dezvolte este să forţeze extinderea internaţională“, descrie vicepreşedintele companiei principalele ţinte de creştere. nfiinţată în 1895 la Torino, compania este deţinută de familia care a dat numele afacerii. Acum este considerat al şaselea cel mai important producător de cafea din lume şi operează în prezent în peste 90 de ţări printr-o reţea vastă de subsidiare proprii şi distribuitori.
Lavazza are aproape 3.000 de angajaţi – după achiziţia Carte Noire – şi o cifră de afaceri care depăşea în 2015 valoarea de 1,4 miliarde de euro. n prezent, vânzările Lavazza, care se îndreaptă spre o valoare totală de 2 de miliarde de euro, sunt segmentate între Italia, în procent de 60%, şi pieţele internaţionale, 40%. n România, compania este prezentă prin intermediul distribuitorilor La Fântâna şi Aquila; dimensiunea businessului de aici este redus, dacă ne gândim că valoarea întregii pieţe de cafea se situa la 435 de milioane de euro anul trecut, potrivit informaţiilor Business Magazin. Potrivit presei internaţionale, vânzările Lavazza vor ajunge la 1,7 miliarde de euro anul acesta; un rol important în această creştere l-a avut achiziţia de anul trecut a companiei Carte Noir.
”Avem cinci pieţe principale pe care încercăm să creştem şi care reprezintă prioritatea noastră în prezent: Statele Unite, Germania, Franţa, Regatul Unit şi Australia. n patru dintre acestea există un eveniment important în tenis, un grand slam - în Franţa, Regatul Unit, în America şi unul în Australia, astfel am decis o astfel de asociere“, explică Giuseppe Lavazza motivele pentru care putem să îl întâlnim la toate turneele de acest fel din lume. n plus, valorile acestui sport sunt ideale pentru un business. ”Tenisul este un sport internaţional urmărit de milioane de fani, iubitori de tenis din toată lumea; în acelaşi timp este un sport cu valori foarte importante în termeni de excelenţă, inovaţie, respect al tradiţiilor, sacrificiu, valori potrivite unui brand precum Lavazza.“
Un alt element luat în calcul când vine vorba despre această asociere este perioada de timp pe care se desfăşoară – grand slam-urile se întind pe o perioadă de 15 zile, astfel că mobilizarea unor resurse impresionante este justificată. Spre exemplu, la Roland-Garros, Lavazza a instalat 35 de staţii de cafea, în timp ce la Wimbledon numărul acestora ajunge la 62. Sute de oameni sunt pregătiţi pentru a-i servi pe participanţi: la Roland-Garros au fost 600, iar în Londra, numărul lor a ajuns la 800. Echipa de barista de la aceste evenimente este alcătuită atât din oameni recrutaţi la nivel local, care trec printr-un proces de training complex, cât şi din 10 - 20 de angajaţi ai Lavazza, specializaţi, de la sediul central sau de la una dintre subsidiarele companiei; ei ajută echipele mai mari să execute, controleze, testeze, verifice, să se asigure că nivelul de calitate pe care îl livrează este în line cu standardele companiei.
Un meniu special este construit pentru un eveniment de acest tip, atât pentru satisfacerea cerinţelor locale în materie de gust, cât şi pentru specificul turneului. ”Este mult de muncă, dar în acelaşi timp avem contact cu milioane de consumatori care sunt expuşi astfel brandului şi întregii experienţe aduse de acesta. Vrem să creăm aici o experienţă atrăgătoare, o imagine puternică a companiei, prin care să oferim publicului şansa de a experimenta cafeaua, brandul, savoir faire-ul, organizarea şi echipa.“ Nu e de mirare astfel că pregătirea participării la un astfel de eveniment durează câteva luni. Spre exemplu, pentru ediţia din acest an de Roland-Garros, compania a început pregătirile în octombrie anul trecut. ”Totul trebuie să fie pregătit în mare înainte de începerea turneului - fiecare turneu are propriile cerinţe şi reguli, dar când înţelegi mecanismul şi ai dobândit experienţa la faţa locului în ceea ce priveşte aşteptările, este mai uşor.“ Giuseppe Lavazza spune că în fiecare an recreează o mare parte din oferta de cafea a companiei; spre exemplu, 50% din produsele oferite anul acesta la turneu au fost concepute special pentru Roland-Garros. Este un eveniment în care, la fel ca în cazul brandurilor de fashion şi al evenimentelor de profil, în fiecare an trebuie să afişeze ceva nou, nu doar o replicare a evenimentului de anul trecut.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro