Afacerile MOL în 2018: rezultat operaţional de 2,69 miliarde dolari
Rezultatul operaţional EBITDA înregistrat de MOL a crescut cu 10%, depăşind ţinta actualizată pentru 2018, în timp ce segmentele Upstream şi Consumer Services au continuat să îşi majoreze semnificativ contribuţiile, iar o performanţă internă solidă pe segmentul Downstream a compensat parţial marjele mai reduse.
Rezultatul operaţional (Clean CCS EBITDA) a crescut cu 16% în ultimul trimestru, comparativ cu Q4 2017, generând o valoare EBITDA de 2,69 miliarde USD pentru anul 2018. Aceasta reprezintă o creştere de 10% faţă de 2017 şi este semnificativ mai mare comparativ cu ţinta stabilită. MOL a continuat să genereze un flux de numerar puternic, de 1,4 miliarde USD, segmentul Upstream aducând aproape 70% din această sumă.
Rezultatul EBITDA al segmentului Upstream a avut cea mai mare contribuţie în cadrul Grupului în 2018, de 1,269 miliarde USD. Aceasta reprezintă o creştere de 49%, pe fondul unui preţ mai mare la ţiţei şi gaze naturale şi a contribuţiei barililor cu marjă crescută rezultaţi din perimetrul Catcher din Marea Britanie. Pe măsură ce producţia în perimetrul Catcher a atins nivelul de saturaţie, producţia zilnică a portofoliului Upstream în cel de-al patrulea trimestru a fost în medie de aproximativ 115 mii bep, aducând media anuală la nivelul de 111 mii.
Rezultatul operaţional al segmentului Downstream a fost de 995 de milioane USD la nivelul anului 2018. Declinul de 16% se datoreşte în principal nivelului mai scăzut de rafinare şi marjelor semnificativ mai reduse din petrochimie. Performanţa internă mai solidă – livrarea cu succes a unor îmbunătăţiri ale eficienţei programului DS 2022 în valoare de 110 milioane USD – şi volumele mai mari au putut compensa doar parţial marjele mai reduse.
Rezultatul EBITDA pe segmentul Consumer Services şi-a continuat creşterea de două cifre, atingând noi recorduri absolute. În 2018, rezultatul EBITDA a fost de 423 milioane USD, în creştere cu 18% faţă de anul precedent, pe fondul expansiunii dinamice a marjei non-fuel şi susţinut de tendinţele sănătoase ale pieţei de carburant. Marja non-fuel per staţie a crescut în medie cu 15% anual, în ultimii 4 ani.
Segmentul Gas Midstream a înregistrat un rezultat EBITDA de 189 milioane USD în 2018, cu 15% sub nivelul anului precedent, pe fondul schimbărilor tarifare şi a creşterii costului energiei.
În 2018, vânzările retail de carburant din România s-au menţinut la nivelul solid înregistrat în 2017. Vânzările retail de motorină au înregistrat o uşoară creştere în 2018 (de 1%) în timp ce vânzările de benzină s-au situat uşor sub nivelul anului precedent.
Grupul MOL este o companie internaţională integrată şi independentă, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operaţiuni în peste 30 de ţări, 26.000 de angajaţi în întreaga lume şi peste 100 de ani de experienţă în industrie. Experienţa grupului în domeniul explorării şi producţiei de hidrocarburi sprijină operaţiunile de producţie în 8 ţări şi activităţile de explorare în 13 ţări. Grupul MOL controlează patru rafinării şi două unităţi petrochimice la nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare, în Ungaria, Slovacia şi Croaţia. Compania are, de asemenea, o reţea de aproximativ 2.000 de benzinării în Europa Centrală şi de Sud-Est, în 9 ţări, din care 218 în România.