Anchetă în cazul unui elicopter IAR Puma care a aterizat forţat după ce s-a fisurat o pală a elicei
O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene face verificări în cazul unui incident în care a fost implicat un elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian, care a aterizat forţat după ce s-a fisurat o pală a elicei, în prezent toate elicopterele de acest tip fiind oprite la sol.
Într-un comunicat de presă transmis joi, Ministerul Apărării Naţionale (MApN) spune că marţi, în timpul unui zbor de antrenament, echipajul unui elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian a sesizat vibraţii peste limita normală şi a acţionat conform procedurilor în vigoare.
”După aterizare, în urma verificărilor s-a constatat fisurarea unei pale a elicei anticuplu. Niciun membru al echipajului nu a fost rănit”, precizează MApN.
O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene anchetează circumstanţele producerii incidentului, iar în acest moment elicopterele IAR-330 sunt oprite de la zbor până când vor fi stabilite cauzele incidentului, adaugă sursa citată.
Potrivit Forţelor Aeriene Române, modelul IAR-330 a fost proiectat la mijlocul anilor '60 ca să îndeplinească misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, a fost construit sub licenţă la Braşov, cu numele IAR-330 Puma, iar primul zbor al prototipului a avut loc în 15 aprilie 1965.
Conform datelor de pe site-ul MApN, aparatul IAR-330 PUMA are 15 metri lungime, 4,6 metri înălţime, iar instalaţia de forţă este formată din două motoare turbopropulsoare TURMO IV B, cu o putere de 1400 CP fiecare. Poate atinge o viteză maximă de 263km/h, altitudinea maximă de zbor este de 4800 m, iar distanţa maximă de zbor este de 550 km. Echipajul unui astfel de elicopter are 3 membri, iar capacitatea este de 16 pasageri.
Elicopterul IAR-330 Puma permite executarea zborului în condiţii de vizibilitate redusă pe baza instrumentelor de la bord, are pilot automat SFIM 137A, radio VHF/UHF, ADF, VOR/DME, radar Doppler de navigaţie.
Forţele Aeriene Române au modernizat 24 de aparate IAR-330 Puma în varianta IAR-330 Puma SOCAT, destinat luptei antitanc, iar ultimul aparat din acestă serie a fost livrat la începutul anului 2005.
În ultimii ani, au avut loc patru accidente în care au fost implicate elicoptere IAR-330 Puma. Ultimul accident şi cel mai grav a avut loc în zona localităţii Mălâncrav, din judeţul Sibiu, în 21 noiembrie 2014, când un elicopter militar al Bazei Aeriene 71 Câmpia Turzii s-a prăbuşit într-o zonă împădurită. În urma accidentului, opt militari şi-au pierdut viaţ, iar alţi doi au fost răniţi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro