Dacă autostrăzi nu avem, măcar să îi atragem pe investitori cu şcoli profesionale. „Prima cutie de viteze automată cu nouă trepte de la Sebeş a fost asamblată chiar de copiii care au terminat şcoala în sistem dual din Alba“
Guvernul are în plan să deschidă o şcoală profesională în sistem dual în Bucureşti, în cadrul fostului Colegiu Tehnic al RATB din zona Pallady, acesta fiind pregătit ca infrastructură.
Expansiunea investitorilor pe piaţa locală şi noile investiţii atrase de România, în special în sectorul automotive, alături de exodul de muncitori către Europa de Vest au dus la crearea unui deficit pe piaţa forţei de muncă.
Astfel, modelul german al învăţământului profesional dual, prin care companiile se implică direct în sistemul de învăţământ reprezintă soluţia găsită atât de guvern, cât şi de investitori pentru a acoperi acest deficit.
Forţa de muncă poate reprezenta un factor la fel de decisiv precum infrastructura în discuţia cu un posibil investitor, pe măsură ce acesta are nevoie de sute dacă nu chiar mii de muncitori pentru a porni o nouă unitate de producţie.
„Şcoala din Alba care lucrează alături de Star Transmission „produce“ muncitori calificaţi pentru fabrica de cutii de viteze. Atunci când s-au purtat negocieri, faptul că noi am venit cu acest concept, de şcoală în sistem dual precum este în Germania, a reprezentat avantajul principal pentru că autostrăzi nu aveam. Atunci când a absolvit prima generaţie, a fost gata şi noua fabrică, iar prima cutie de viteze automată cu nouă trepte de la Sebeş a fost asamblată chiar de copiii de la acea şcoală“, a spus Cornel Bertea Hanganu, coordonatorul Şcolii Profesionale Metropolitane în Sistem Dual din Bucureşti, în cadrul evenimentului „Necesarul de forţă de muncă în industria auto“, organizat de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) în cadrul Salonului Internaţional de Automobile Bucureşti (SIAB).