Bucureştenii cheltuie în comerţul modern alimentar circa 18 mld. lei anual, aproape un sfert din sumele lăsate la casele hipermarketurilor şi supermarketurilor din România

Autor: Cristina Roşca Postat la 01 noiembrie 2021 129 afişări

Magazinele de co­merţ modern din Bu­cureşti au avut anul trecut vânzări de 16,6-18 mld. lei, adică 22-24% din totalul încasărilor celor zece reţele stră­ine la nivel na­ţio­nal, arată calculele făcute de ZF pe baza datelor comunicate de retaileri şi a celor din piaţă.

Bucureştenii cheltuie în comerţul modern alimentar circa 18 mld. lei anual, aproape un sfert din sumele lăsate la casele hipermarketurilor şi supermarketurilor din România

♦ Vânzările magazinelor din Capitală pot ajunge să fie şi cu 40% mai mari decât cele din provincie ♦ Pentru unii retaileri însă nu există diferenţe semnificative ♦ Diferenţele de vânzări între Bucureşti şi alte localităţi sunt date de mai mulţi factori, însă contează foarte mult formatul de magazin.

Magazinele de co­merţ modern din Bu­cureşti au avut anul trecut vânzări de 16,6-18  mld. lei, adică 22-24% din totalul încasărilor celor zece reţele stră­ine la nivel na­ţio­nal, arată calculele făcute de ZF pe baza datelor comunicate de retaileri şi a celor din piaţă. Datele ilustrează astfel importanţa Capitalei pentru jucătorii din comerţul ali­mentar local, care au deschis în acest oraş 825 de magazine sub diferite for­ma­te moderne – hipermarketuri, super­mar­­keturi, magazine de dis­count, proxi­mitate sau cash&carry -, dintr-un total de aproape 3.700 la nivel naţio­nal. Astfel, ponderea Bucu­reş­tiului în totalul universului de ma­gazine moderne e similară cu cea din totalul cifrei de afaceri, respectiv 23%.

„Un magazin în Bucureşti are de re­gulă vânzări mai mari decât unul din provincie dat fiind că şi salariul me­diu este mai mare, iar rata şoma­jului este mai mică“, spun oficialii Metro Cash&Carry.

În cazul comerciantului german, în momentul de faţă Capitala are cel mai mare număr de maga­zine, mai exact cinci, iar în total, cu cele din ţară, reţeaua însumează 30 de unităţi proprii. Reprezentanţii companiei nu spun însă şi cu cât contribuie acestea la vânzări.

„Bucureştiul este un oraş unic, cu o istorie bogată şi un potenţial enorm. Începerea unei afaceri poate fi dificilă şi creşterea acesteia poate fi şi mai dificilă, dar Capitala are câteva avan­taje care o fac un loc excelent pen­tru a conduce un business. Însă, Bu­cu­reştiul este un loc care presu­pu­ne şi anu­mite riscuri“, adau­gă repre­zen­tanţii Metro.

În funcţie de format şi reţea, vân­zările în Bucureşti pot fi apropiate de ce­le din provincie (în cazul unui discounter local) sau pot fi cu până la 40% mai mari (în cazul unui retailer multiformat), arată datele ZF oferite de jucătorii locali.

„Nu există diferenţe notabile în ceea ce priveşte media vânzărilor în­tre un magazin din zona Bucureşti-Il­fov şi unul din reţeaua naţională. Având în vedere că puţin peste 10,5% din reţeaua noastră de maga­zine se află în această zonă, putem estima o contribuţie proporţională“, spun reprezentanţii Penny.

Capitala şi localităţile din apro­pie­re contribuie cu puţin peste 10% la cifra de afaceri a lanţului de ma­ga­zine de tip discount Penny în Ro­mânia. Re­tailerul german a obţi­nut anul tre­cut o cifră de afaceri netă de 4,73 mld. lei, cu circa 20% mai mare decât în 2019, ultimul an de dinainte de pande­mie. Trendul ascendent continuă şi în 2021.

În cazul altor retaileri există însă di­fe­renţe de vânzări, Capitala cân­tă­rind mai greu în bilanţ datorită fap­tu­lui că aici puterea de cumpărare e mai mare. „În medie, magazinele din toate formatele operate de Carrefour în Bu­cureşti (hipermarket, supermar­ket, proximitate, online şi un mix de discount şi cash&carry – n.red.) vând cu aproape 40% mai mult decât magazinele din provincie. Mai mult, acestea generează 35,2% din totalul pro­fitului operaţional (EBIT)“, ex­plică oficialii Carrefour. Contribuţia ma­re la profit şi vânzări vine din fap­tul că în coşul de cumpărături se gă­sesc alte produse decât în provincie.

„Bucureşti este cel mai mare şi cel mai dezvoltat centru urban din România. Populaţia este numeroasă şi mult mai densă decât în orice altă regiune a ţării, ceea ce ridică potenţialul volumului de vânzări.“

În acelaşi timp, spun reprezentanţii Carrefour, locuitorii din Capitală au o putere de cumpărare ridicată, datorită investiţiilor, dinamismului mediului de afaceri şi a altor factori economici, ceea ce se traduce pentru retailer printr-un potenţial semnificativ din punct de vedere al valorii coşului de cumpărături.

Un angajat din Bucureşti a câştigat, în medie, 4.700 de lei net în prima parte din 2021. În Teleorman, salariul mediu este aproape la jumătate faţă de Capitală (2.600 de lei net/lună). În 22 de judeţe salariul mediu este mai mic de 3.000 de lei net/lună, pe când media naţională e de circa 3.550 de lei.

Bucureşti, cel mai mare şi cel mai dezvoltat centru urban din România, contribuie cu 50% la businessul lanţului de magazine Cora în România. Este vorba de businessul de hipermarketuri dat fiind că abia în acest an reţeaua a lansat, tot în Capitală, primele două magazine de proximitate.

„Bucureştiul, cu cele patru magazine din zece (pe formatul de hipermarket – n.red.), reprezintă jumătate din businessul Cora în România“, spun reprezentanţii companiei.

Cele mai bune magazine de retail din România ca vânzări sunt, conform ultimelor date ZF, hipermarketurile Carrefour Băneasa, Auchan Titan şi Cora Lujerului, toate în Bucureşti şi fiecare cu afaceri de sub 100 mil. euro anual. În anii buni, acestea ajungeau la acest prag.

„În Bucureşti avem opt hipermarketuri, printre care se numără şi Auchan Titan, unul dintre cele mai mari magazine din ţară din punct de vedere al suprafeţei“, spun reprezentanţii companiei franceze care are şi alte formate în portofoliul local.

Hipermarketurile, supermarketurile şi magazinele de proximitate ori cash&carry sunt cele care au de regulă vânzări mai mari în Bucureşti faţă de provincie, pe când la discounteri ele sunt uneori aliniate. Discounterii sunt şi cei care acoperă uniform ţara şi care mizează pe preţuri mici, asfel că sunt populari în localităţile mai puţin dezvoltate, unde şi oferta de comerţ modern e mai mică.

„Planurile noastre de extindere a reţelei au în vedere, în egală măsură, toate zonele ţării şi suntem interesaţi atât de oraşele mari, aşa cum este Bucureştiul, cât şi de localităţile de mărime medie şi mică, aşa cum demonstrează inaugurările de magazine de anul acesta, din oraşe precum Târgovişte, Motru sau Chişineu Criş„, explică reprezentanţii Lidl.

În concluzie, expansiunea continuă în Bucureşti, mai mulţi jucători străini având planuri de dezvoltare.  Mai mult, Capitala e cea mai importantă piaţă pentru comerţul modern local ca vânzări, motiv pentru care şi cele mai multe magazine sunt deschise aici.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
hipermarketuri,
romania,
bucuresteni,
case,
cheltuieli

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.