Cei mai mari 20 de jucători din industria cărnii au fost la un pas de 3 mld. euro în 2023, cu aproape 30.000 de angajaţi

Autor: Florentina Niţu Postat la 04 iunie 2024 269 afişări

Cei mai mari 20 de jucători din industria cărnii au realizat anul trecut o cifră de afaceri totală de 13,6 de miliarde de lei, adică aproape 3 miliarde de euro, în creştere cu 7,5% faţă de anul precedent, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor oferite de companii, dar şi a celor publice, de la Ministerul de Finanţe.

Cei mai mari 20 de jucători din industria cărnii au fost la un pas de 3 mld. euro în 2023, cu aproape 30.000 de angajaţi

Între primi zece jucători din industria cărnii după rezultatele din 2023 sunt cinci afaceri româneşti de peste 1 miliard de lei ♦  În 2019, singura companie de peste 1 miliard de lei era Smithfield România, deţinută de investitori chinezi  Cris-Tim Family Holding, business fondat de Radu şi Cristina Timiş, şi Transavia, business fondat de Ioan Popa, au depăşit în 2023 pragul de 1 miliard de lei.

Cei mai mari 20 de jucători din industria cărnii au realizat anul trecut o cifră de afaceri totală de 13,6 de miliarde de lei, adică aproape 3 miliarde de euro, în creştere cu 7,5% faţă de anul precedent, potrivit calculelor făcute  de ZF pe baza datelor oferite de companii, dar şi a celor publice, de la Ministerul de Finanţe.

„Bilanţul pozitiv înregistrat de Transavia în anul 2023 reflectă o nouă performanţă, în ciuda mediului de afaceri extrem de provocator cauzat de nume­roasele incertitudini, de evoluţia economiei şi a inflaţiei, de situaţia geopolitică ori de fenomenele meteo extreme“, spune Ioan Popa, preşedintele şi fondatorul Transavia.

Transavia, companie fondată în urmă cu 33 de ani, a finalizat 2023 cu o cifră de afaceri de peste 1 miliard de lei (circa 200 mil. euro), iar astfel a intrat în topul miliar­da­rilor în lei din industria cărnii. De asemenea, Cris-Tim Family Holding, business fondat de Radu şi Cristina Timiş, a depăşit pentru prima dată anul trecut pra­gul de 1 mld. lei, conform datelor publice.

Astfel, în 2023 numărul miliardarilor în lei a ajuns la şase. Dintre aceste şase afaceri, cinci sunt ale unor antreprenori români, respectiv Justin şi Andra Paraschiv (Carmistin Internaţional), Grigore Horoi (preşedintele Agricola), Bogdan Stanca (Aaylex One), Radu şi Cristina Timiş (Cris-Tim) şi Ioan Popa (Transavia). Smithfield România, business cu capital din China, a făcut primul miliard de lei din vânzarea de carne în 2019.

Smithfield România deţine 49 de ferme în judeţele Timiş şi Arad şi creşte peste 1 milion de porci, fiind cel mai mare producător comercial de carne. Compania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de lei, în creştere cu aproape 10% faţă de anul precedent. Până în 2023, compania a fost lider în piaţa cărnii în ultimii cinci ani după cifra de afaceri.

În 2023, cu o cifră de afaceri de 1,5 mld. lei la nivel de grup, Carmistin Internaţional, controlat de Justin şi Andra Paraschiv, a devenit noul lider al pieţei cărnii, iar reprezentanţii săi vor să menţină trendul accelerat de creştere şi estimează pentru anul curent venituri de 1,8 miliarde de lei, ca urmare a unor investiţii care vor fi gata.

„Anul 2024 este pentru Carmistin un an dedicat proiectelor de anvergură, prin construcţia şi inaugurarea unor facilităţi de producţie de mare amploare pe trei dintre diviziile grupului – pui, porc şi agricultură, proiecte care ne vor creşte substanţial capacităţile de producţie“, au explicat reprezentanţii grupului.

Totuşi, chinezii sunt în continuare mai puternici, pentru că Smithfield mai deţine şi compania Elit, la rândul ei în top zece jucători din industria cărnii, iar împreună cele două firme fac afaceri de peste 2 mi­liarde de lei în România.

Tot în 2023, în topul dedicat industriei cărnii au mai fost şi alte schimbări. Spre exemplu, grupul Agricola din Bacău, cu activitate în creşterea păsărilor, în pro­duc­ţia de carne, ouă, mezeluri şi ready-meal, a urcat pe a treia poziţie în top, depăşind grupul Aaylex One din Buzău. Totodată, Cris-Tim Family Holding a depăşit la mustaţă Transavia în 2023. O altă companie care a urcat câteva poziţii în top este Abatorul Periş. Aceasta a avut o cifră de afaceri de peste 500 de milioane de lei în 2023, care a dus-o de pe locul 15 pe locul 10.

Anul trecut, majoritatea companiilor din top 20 au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri, cât şi a profitului. Această creştere din ultimii ani a fost influenţată şi de inflaţie - din decembrie 2022 până în decembrie 2023, preţul cărnii şi produselor din carne a crescut cu circa 10%, conform datelor de la INS. Cu toate acestea, a depins şi de abilitatea managementului companiilor din acest sector de a se adapta. „Modelul integrat 100%, ne-a permis să controlăm riscurile şi să fim rezilienţi, să ne consolidăm poziţia în piaţă şi să ne creştem performanţele“, a subliniat Ioan Popa.

Alte companii, în faţa fluctuaţiei vânzărilor, s-au adaptat prin diversificare şi atragerea unei noi clientele, iar astfel au reuşit să rămână competitive şi să se dezvolte în continuare.

„Dezvoltăm categoriile unde suntem deja prezenţi şi suntem orientaţi spre inovaţie; nu vom schimba strategia. În fiecare an lucrăm la produse noi, însă, statistic, rata de succes este undeva la 30%. Nu toate performează, cifra de afaceri se face în continuare cu produsele consacrate, însă produsele inovatoare răspund unei nevoi de nişă şi adaugă valoare la reputaţia brandului Agricola“, a spus Grigore Horoi, preşedintele grupul Agricola din Bacău.

De altfel, unii jucători spun că veniturile au fost influenţate şi de faptul că puiul reprezintă cea mai ieftină proteină, iar românii au preferat astfel carnea de pasăre.

„Contextul în care Familia Safir creşte constant spre a deveni marca de carne de pui preferată a românilor este unul foarte favorabil, pentru că datele de la INS arată că preferata consumatorilor români rămâne carnea de pasăre, cu un consum lunar de peste 1,7 kg per capita“, au spus reprezentanţii grupului Safir din Vaslui, cu afaceri de peste 300 de milioane de lei, în creştere cu 15% faţă de anul precedent.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.