Comisia Europeană: Practici manipulatoare la 148 din cele 399 de magazine virtuale verificate
Comisia Europeană şi autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor din 23 de state membre, din Norvegia şi Islanda au descoperit practici manipulatoare la 148 dintre cele 399 de magazine online verificate, arată datele publicate luni.
Potrivit unui comunicat al CE, verificarea a vizat 399 de magazine virtuale ale unor comercianţi cu amănuntul care vând diverse produse, de la textile la produse electronice.
Verificarea s-a axat pe trei tipuri specifice de practici manipulatoare despre care se constată deseori că sunt utilizate pentru a-i determina pe consumatori să facă alegeri care ar putea să nu fie în interesul lor. Printre acestea se numără: numărătoarele inverse false; interfeţele web concepute pentru a-i determina pe consumatori să facă achiziţii, să cumpere abonamente sau să aleagă alte opţiuni; precum şi informaţiile ascunse.
Ancheta a arătat că 148 de site-uri conţineau cel puţin una dintre aceste trei interfeţe înşelătoare.
Astfel, 42 de site-uri web au utilizat numărătoare inverse false cu termene-limită pentru achiziţionarea de produse specifice, iar 54 au direcţionat consumatorii către anumite opţiuni – de la abonamente la produse mai scumpe sau la opţiuni de livrare – fie prin designul lor grafic, fie prin alegerea limbii.
S-a constatat că 70 de site-uri web disimulau informaţii importante sau le făceau mai puţin vizibile pentru consumatori. De exemplu, era vorba de informaţii referitoare la costurile de livrare, la compoziţia produselor sau la disponibilitatea unei opţiuni mai ieftine.
De asemenea, 23 de site-uri ascundeau informaţii cu scopul de a manipula consumatorii îndemnându-i să îşi facă un abonament, arată CE.
Acţiunea de verificare a inclus aplicaţiile a 102 dintre site-urile web care au făcut obiectul verificării, dintre care 27 au recurs, de asemenea, la cel puţin una dintre cele trei categorii de interfeţe înşelătoare.
Autorităţile naţionale vor contacta acum comercianţii în cauză pentru a le solicita să îşi rectifice site-urile web şi, dacă este necesar, vor lua măsuri suplimentare în conformitate cu procedurile lor naţionale.
„Conform verificării noastre, aproape 40 % din site-urile web de cumpărături online se bazează pe practici manipulatoare menite să exploateze vulnerabilităţile consumatorilor sau să îi înşele. Acest comportament este vădit reprobabil şi contravine protecţiei consumatorilor. Astăzi, dispunem deja de instrumente obligatorii cu ajutorul cărora putem contribui la soluţionarea acestor probleme şi fac apel la autorităţile naţionale îndemnându-le să recurgă la capacităţile lor de asigurare a respectării legii pentru a lua măsuri adecvate şi pentru a combate aceste practici. În paralel, Comisia revizuieşte întreaga legislaţie privind protecţia consumatorilor pentru a se asigura că aceasta este adecvată pentru era digitală, inclusiv pentru a evalua dacă interfeţele înşelătoare fac obiectul unor supravegheri adecvate”, a declarat comisarul pentru justiţie, Didier Reynders.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro