Cum se reinventează o companie de stat, cu o istorie de 75 de ani: Plafar, brand românesc de ceaiuri, face 32% din business la export
Societatea Naţională Plafar SA, cu o istorie de 75 de ani, şi care ani la rând a stat în umbră, exportă astăzi circa 32% din producţie şi are în plan investiţii noi, conform unui anunţ al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. Plafar este al treilea cel mai vândut brand de ceaiuri ambalate, cu o cotă de piaţă de 6%, potrivit datelor din ultimul raport anual al companiei de stat. Fares este lider cu o cotă de piaţă de 28%, potrivit aceleiaşi surse.
♦ Compania a încheiat colaborări cu producători care vor realiza ceai rece ♦ Plafar este al treilea brand pe piaţa de ceaiuri ambalate, cu 6% cotă de piaţă.
Societatea Naţională Plafar SA, cu o istorie de 75 de ani, şi care ani la rând a stat în umbră, exportă astăzi circa 32% din producţie şi are în plan investiţii noi, conform unui anunţ al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. Plafar este al treilea cel mai vândut brand de ceaiuri ambalate, cu o cotă de piaţă de 6%, potrivit datelor din ultimul raport anual al companiei de stat. Fares este lider cu o cotă de piaţă de 28%, potrivit aceleiaşi surse.
Începând cu mai 2023, Plafar a semnat un contract cu Carrefour pentru a realiza ceai sub brandul Drag de România, dar a pierdut contractul cu Penny, potrivit raportului anual. Plafar are în portofoliu ceai monodoze, ceai vrac, dar şi siropuri. În total, în vânzări, canalul de comerţ modern reprezenta 79% din businessul producătorului, în timp ce retailul tradiţional s-a situat la 8%. Ceaiurile sunt prezente în Auchan, Carrefour, Mega Image, Kaufland etc. În 2023, vânzările de marcă privată s-au situat la 423.000 de lei, adică circa 6% din cifra de afaceri. Planul companiei din 2023 prevedea, printre altele, şi promovarea produselor la export, inclusiv în SUA şi Canada. Plafar a avut în 2023 o cifră de afaceri de 6,5 milioane de lei, în scădere cu 20% faţă de anul precedent, conform raportului anual al companiei.
Compania a avut un număr mediu de 47 de angajaţi. Producătorul, care deţine o fabrică în judeţul Cluj, a avut o pierdere de 1,9 milioane de lei.
„Astăzi Plafar înregistrează profit operaţional, am crescut exportul de la 3% la 32% şi suntem prezenţi în magazinele din regiunile cu comunităţi româneşti. Am stabilit colaborări cu alte firme româneşti care produc ceai rece pe care îl comercializează sub marca Plafar. Anul viitor vom investi în linii noi de îmbuteliere şi ambalare atât pentru sucuri, cât şi pentru ceai. Intenţionăm să aducem produse noi pentru HoReCa“, spunea recent Ştefan Radu Oprea, ministrul Economiei, Antrepenoriatului şi Turismului, care a fost în vizită la fabrică.
Recent, Eduard Alexianu, director de dezvoltare la Merlin Beverages, producător de băuturi răcoritoare sub branduri precum Vitamin Aqua şi Pop Cola, spunea că a intrat şi pe categoria de ice tea, unde a luat licenţa pentru Plafar. Pe piaţa de ice tea şi-a încercat norocul şi Fares cu brandul Theia.
Consumatorii români cheltuie circa 80 de milioane de dolari anual pentru ceaiuri, dar piaţa este pe un trend ascendent, conform celor mai recente date de la compania de cercetare de piaţă Euromonitor. În România, se consumă anual circa 2.000 de tone de ceai. Pe piaţa de ceai, Plafar concurează cu branduri româneşti precum Fares, Vedda, Dacia Plant, iar principalii concurenţi externi sunt Lipton şi Belin.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro