Cum şi-au împărţit România marii jucători din comerţul cu dominantă alimentară

Autor: Cristina Roşca Postat la 20 iunie 2024 59 afişări

România a ajuns să aibă astăzi, la 28 de ani de la deschiderea primului magazin modern autohton (Metro a venit local în 1996), peste 4.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, cash & carry şi proximitate modernă.

România a ajuns să aibă astăzi, la 28 de ani de la deschiderea primului magazin modern autohton (Metro a venit local în 1996), peste 4.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, cash & carry şi proximitate modernă.

Iar actorii din domeniu spun că harta comerţului modern autohton nu e nici pe departe gata conturată, dat fiind că densitatea este încă mult sub cea din Occident, din ţări unde marii jucători au 85% cotă de piaţă şi chiar peste. În România, ei sunt “abia” la 70%, dar câştigă an de an teren prin expansiune şi prin achiziţii, strategie ce duce totodată la închiderea de afaceri mici, antreprenoriale.

Anul trecut a fost unul dintre cei mai aglomeraţi ani pentru piaţa de comerţ alimentar din România, 2023 fiind marcat de trei tranzacţii majore - preluarea Profi de către Ahold Delhaize (proprietarul Mega Image), achiziţia operaţiunilor locale ale Cora de către Carrefour şi intrarea polonezilor de la Zabka în România prin cumpărarea unui pachet de acţiuni la distribuitorul DRIM Daniel. În ceea ce priveşte expansiunea propriu-zisă, de la zero, lucrurile diferă puternic de la o reţea la alta, unii actori au frânat dezvoltarea, alţii au menţinut ritmul. Sunt şi unii care au accelerat. În total, au fost circa 320 de magazine noi. Ce urmează în 2024? Alte deschideri.

Totuşi, expansiunea nu e uniformă. Când vine vorba de investiţii, reţelele străine se uită după zonele mai dezvoltate economic şi după urbele cu putere mai mare de cumpărare. Tocmai de aceea, harta comerţului modern este o replică fidelă a hărţii dezvoltării economice.

Bucureştiul are singur 900 de magazine, adică 20% din total, fiind urmat de Timiş (272), Cluj (244) şi Ilfov (217). Acestea sunt singurele judeţe cu peste 200 de magazine moderne fiecare. La polul opus, sunt 13 judeţe, printre care Botoşani, Covasna sau Mehedinţi, care au mai puţin de 50 de hipermarketuri şi supermarketuri. Codaş este Tulcea cu 26 de unităţi.

Totodată, există o discrepanţă majoră între urban şi rural, în oraşe fiind competiţie crescută, pe când în rural lupta se duce în continuare între micii comercianţi şi Profi, singura reţea modernă care a pariat pe satele şi comunele ţării. Totuşi, nici retailerul care are prezenţă în 850 de localităţi nu a acoperit toate satele, comunele şi oraşele ţării cu cele peste 1.700 de magazine.

Pentru acest an, retailerii au anunţat planuri ambiţioase de expansiune, iar asta într-un an în care se vor vedea primele efecte ale marilor tranzacţii din 2023.

Mai exact, pe de-o parte, autorităţile din domeniul concurenţei vor anunţa care este "verdictul" lor în ceea ce priveşte preluarea reţelei Profi de către grupul Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image. Pe de altă parte, Carrefour va finaliza integrarea operaţiunilor Cora în propriul portofoliu.

Nu în ultimul rând, polonezii de la Zabka, un retailer de top din cea mai puternică economie din regiune, trasează primele directive pentru România. Zabka, cel mai important nume nou intrat în comerţul alimentar autohton în ultimul deceniu, a deschis primele magazine în luna mai 2024, şi vrea 200 de unităţi de proximitate modernă până la final de an.

De altfel, în ultimii ani, când a venit vorba de expansiune, retailerii au mizat în special pe două formate - proximitate modernă şi discount. Tocmai de aceea, multă vreme, Mega Image şi Profi, două reţele care dezvoltă supermarketuri şi magazine de proximitate, au fost campioanele extinderii.

În 2023, an marcat de preluarea de către Ahold Delhaize (proprietarul Mega Image) a Profi, cifrele expansiunii arată diferit. Ambii actori au frânat dezvoltarea, lucru obişnuit în cazul unor tranzacţii majore.

Aceeaşi strategie a aplicat-o şi liderul comerţului local, Lidl, care a deschis doar şapte magazine noi în 2023, de 2-3 ori mai puţine decât în mod normal. În cazul discounterului, motivul din spatele acestei decizii stă în faptul că inflaţia a săltat foarte mult costurile investiţiilor, spun sursele ZF din piaţă. La polul opus, Penny a accelerat expansiunea, în timp ce Kaufland a menţinut ritmul la nivelul lui 2022, care este însă unul dintre cei mai buni ani pentru companie din punct de vedere al deschiderilor.

Carrefour şi Auchan au o strategie multiformat, astfel că acoperă piaţa atât cu magazine mici, de proximitate, cât şi de discount, cu supermarketuri şi hipermarketuri (în cazul acestora din urmă, Carrefour e singurul dintre cei doi care mai deschide).

Singurii jucători care sunt complet tăcuţi sunt cei de tip cash&carry care nu au mai inaugurat nimic de câţiva ani. Dar, spre deosebire de retaileri, ei se adresează companiilor, nu consumatorilor finali, şi nu mizează pe o expansiune accelerată, ei acoperind deja centrele principale de afaceri, unde activează clienţii lor.

Astfel, extinderea va continua, dar doar pe anumite formate şi în ritmuri diferite. Probabil, cea mai accelerată dezvoltare o va avea Zabka, care trebuie să îşi facă loc pe o piaţă unde alţi actori au sute sau chiar mii de magazine şi decenii de activitate şi prezenţă.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.