De ce a devenit românul prosumator? Până la finalul primului trimestru din 2024 clubul prosumatorilor are şanse să ajungă la pragul istoric de 2.000 MW
România termină anul acesta cu o capacitate instalată pe zona de prosumatori de circa 1.500-1.600 MW, un salt fabulous în comparaţie cu cei 478 MW cu care a început 2023. “La finalul primului trimestru din 2024 putem să ajungem la 2.000 MW”, a spus recent Gabriel Andronache, vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), instituţie cheie în domeniul energetic local, prezent la ediţia de anul acesta a conferinţei ZF Energie. Această capacitate este uriaşă, având în vedere de exemplu că puterea instalată de producţie la centrala de la Cernavodă este de 1.400 MW. Desigur, randamentele sunt cu totul altele, dar asta nu diminuează cu nimic meritul prosumatorilor. Potrivit unui studiu realizat de EFdeN, cea mai mare organizaţie dedicată sprijinirii prosumatorilor, şi Cult Research, principalul motiv pentru care un mic consumator de energie se decide să devină prosumator este economisirea banilor. Apoi vine ideea de a fi independent energetic, războiul din Ucraina creând un soi de teamă în ceea ce priveşte securitatea alimentării cu energie. Pe locul trei este contribuţia personală la reducerea emisiilor de carbon.
Acelaşi studiu arată că principala sursă de finanţare a fost programul AFM Casa Verde Fotovoltaice, care a susţinut circa 45% dintre proiectele prosumatorilor, urmată de fondurile proprii, cu un procent de 32% şi apoi creditele verzi cu 23%.
“Prosumatorii au fost motivaţi de economisirea de bani şi de independenţa energetică obţinute pentru a-şi asuma acest rol. Se poate observa, astfel, că cei mai importanţi doi driveri comportamentali sunt aceiaşi atât în rândul actualilor, cât şi în rândul potenţialilor prosumatori. Perioadele de aşteptare pentru a deveni prosumator au variat ca durată, 3 din 10 prosumatori au asteptat între 31 şi 60 de zile de la montarea panourilor fotovoltaice”, se arată în studiul amintit.
Pe partea de eficienţă enegetică, cel mai adesea conceptul este asociat cu reducerea consumului. “Cea mai mare parte a românilor a folosit metode variate de reducere a consumului de energie electrică în ultimul an. Printre cele mai frecvente menţiuni se numără stingerea becurilor atunci când părăsesc o încăpere şi folosirea becurilor de top tip LED”, se mai arată în studiul menţionat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro