FMI atrage atenţia că deficitul fiscal se apropie anul viitor de 3% din PIB şi va depăşi 3% în 2017
Fondul Monetar Internaţional avertizează că deficitul fiscal al României se va apropia de 3% anul viitor şi va depăşi acest nivel în 2017, pe fondul reducerilor masive de taxe şi impozite şi al majorărilor salariale, dacă Guvernul nu identifică măsuri compensatorii, recomandând o ţintă de 1,5%.
"Pentru anii 2016 si 2017, politicile adoptate şi cele care se intenţionează a fi adoptate - o combinaţie de reduceri masive de impozite şi taxe şi de majorări salariale - vor împinge deficitul fiscal până aproape de 3% din PIB în anul 2016 şi peste acest nivel în 2017, dacă nu sunt identificate măsuri compensatorii sau dacă nu se întâmplă din nou neexecutarea integrală a cheltuielilor de capital", a declarat într-un comunicat şefa misiunii FMI în România, Andrea Schaechter, la finalul vizitei din perioada 13-21 octombrie.
Ea a arătat că abordarea prociclică va induce un stimul la nivelul economiei într-un moment în care acesta nu era necesar, având în vedere creşterea economică, şi va aşeza datoria publică pe o traiectorie ascendentă.
"Planurile fiscale sunt raportate la o ţintă recomandată de deficit de 1,5% din PIB pentru anul viitor, deficit ce ar asigura reducerea datoriei publice ca pondere în PIB şi, dată fiind neutralitatea ciclică, ar acomoda perspectivele actuale de creştere", a mai spus Schaechter.
Pentru anul curent, bugetul este construit astfel încât să se încadreze în ţinta de deficit de 1,9% din PIB, "datorită realizărilor bune pe partea de venituri şi execuţiei sub aşteptări a bugetului de capital", existând spaţiu pentru a se onora înainte de termen unele dintre obligaţiile aferente anului 2016.
Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici a declarat recent că vrea să achite în acest an cât mai multe dintre obligaţiile de plată ale anului viitor, astfel încât să degreveze bugetul pe 2016 şi a uşura presiunea pe deficitul bugetar.
FMI reaminteşte Guvernului că accelerarea reformelor fiscale structurale este esenţială pentru consolidarea finanţelor publice şi pentru îmbunătăţirea calităţii bugetului.
Totodată, mai buna colectare a veniturilor şi reducerea cheltuielior ineficiente ar putea genera spaţiul fiscal necesar reducerii cotelor de impunere, deşi într-un ritm mai temperat. În mod special, deşi colectarea impozitelor şi taxelor a fost considerabil mai bună în acest an, decalajul de colectare se menţine semnificativ.
"Pe mai departe, prioritatea în materie de reforme ar trebui să se concentreze pe introducerea unei abordări moderne bazate pe gestionarea riscului de conformare, abordare care ar deplasa resursele limitate ale administraţiei fiscale (ANAF) dinspre controalele efectuate în scopul rambursărilor de taxă pe valoarea adăugată (TVA) către activităţi ce generează mai multe venituri. În lipsa unei astfel de reorientări a resurselor, planurile de restructurare suplimentară a ANAF s-ar putea să nu genereze rezultatele anticipate", atrage atenţia şefa misiunii FMI.
Ea mai spune că noul regim de impozitare a resurselor naturale avut în vedere ar trebui calibrat cu atenţie pentru a se asigura un echilibru între stimularea investiţiilor pe de o parte, şi obţinerea
de către Stat a părţii ce i se cuvine din aceste venituri, pe altă parte.
Pe partea de cheltuieli, măsurile cheie de eficientizare includ demararea unor analize pilot ale cheltuielilor publice în vederea identificării posibilităţilor de câştiguri de eficienţă, punerea în aplicare şi întărirea listei de prioritizare a investiţiilor pentru a spori calitatea investiţiilor, şi finalizarea implementării la scara naţională a sistemului de control al angajamentelor, cu scopul de a îmbunătăţi gestionarea cheltuielilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro