În curând aţi putea rămâne blocat şi în traficul din cer. Zeci de companii din SUA, Europa şi Asia pariază pe maşini şi taxiuri zburătoare
În urmă cu câţiva ani, ne gândeam la inteligenţa artificială ca la tehnologia viitorului, care avea să prindă contur abia după mulţi ani, dar acum AI face parte din viaţa de zi cu zi. Un concept la fel de futurist este maşina zburătoare, un element recurent al genului science fiction zeci de ani. Cu toate acestea, nu suntem atât de departe de acest viitor pe cât credem. De fapt, maşinile zburătoare sunt deja aici, deoarece zeci de companii din întreaga lume le dezvoltă, scrie Portfolio.
În urmă cu câţiva ani, ne gândeam la inteligenţa artificială ca la tehnologia viitorului, care avea să prindă contur abia după mulţi ani, dar acum AI face parte din viaţa de zi cu zi. Un concept la fel de futurist este maşina zburătoare, un element recurent al genului science fiction zeci de ani. Cu toate acestea, nu suntem atât de departe de acest viitor pe cât credem. De fapt, maşinile zburătoare sunt deja aici, deoarece zeci de companii din întreaga lume le dezvoltă, scrie Portfolio.
eVTOL, sau vehiculele electrice cu decolare şi aterizare verticală, cunoscute popular ca maşini sau taxiuri zburătoare, sunt testate în întreaga lume, iar piaţa acestora ar putea atinge o valoare de 1.000 miliarde dolari până în 2040, anticipează analiştii de la JPMorgan, clienţii potenţiali venind din sectoarele companiilor aeriene, logisticii, serviciilor de urgenţă, agriculturii, turismului şi operaţiunilor de securitate.
Deşi acest tip de vehicule sunt testate în locaţii dedicate, mulţi producători de aparate de zbor vorbesc despre un viitor în care acestea vor avea utilizare comercială, notează CNBC.
Unii discută posibilitatea ca eVTOL-urile să opereze în interiorul oraşelor ca mijloc de transport urban. Alţii analizează moduri în care acestea pot fi folosite pentru călătorii între oraşe. Va trebui însă dezvoltată infrastructură pentru a le susţine. Iar deşi unii bogaţi pot deţine propriile astfel de vehicule, acestea vor fi mai degrabă operate în flote de către un operator, cum este cazul companiilor aeriene.
Compania germană Lilium este una dintre firmele europene de eVTOL care speră să „decoleze“ în anii următori. Aceasta primeşte deja comenzi de pe piaţa premium. Un aparat va costa 9 milioane de dolari. Versiunea menită să fie operată prin flote va costa 7 milioane de dolari.
Lilium are un număr de investitori, printre care şi gigantul chinez Tencent. Alef Aeronautics are un model care poate fi condus pe pământ şi zbura în aer.
Compania are ambiţia de a începe producţia în 2025.
Slovacia are la rândul său un proiect de maşină zburătoare, iar acesta va fi produs în China, potrivit Slovak Spectator. Compania slovacă Klein Vision, care dezvoltă maşina zburătoare AirCar, a vândut licenţa de producţie investitorului chinez Hebei Jianxin Flying Car Technology.
Firma chineză EHang produce o dronă de transport de pasageri menită să zboare în jurul oraşelor. De fapt, sectorul chinez al taxiurilor zburătoare se pretinde lider la nivel mondial graţie susţinerii venite din partea autorităţilor, relatează Financial Times.
Grupul chinez AutoFlight Group a primit certificarea din partea autorităţilor chineze la sfârşitul lunii martie pentru designul şi componentele aparatului său de zbor CarryAll, o premieră la nivel mondial pentru un eVTOL care cântăreşte peste o tonă.
Shazan Siddiqi, analist tech la grupul britanic de cercetare IDTechEx, anticipează că vehiculele eVTOL vor avansa de la un număr de proiecte experimentale la vânzări de peste 10.000 de unităţi pe an până în 2040.
Totuşi, acesta avertizat că majoritatea proiectelor de taxiuri zburătoare „nu vor trece de faza de design şi prototip“ şi că multe companii vor întâmpina dificultăţi în 2024 la nivel de finanţare.
Există mai multe provocări când vine vorba de adoptarea vehiculelor eVTOL, notează şi CNBC. Respectarea reglementărilor şi asigurarea siguranţei este una dintre cele mai mari. Dar poate cea mai mare are legătură cu acceptarea de către public.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro