Interviu. Mihaela Adochiei, country manager al GE Healthcare România: România este văzută ca o zonă de dezvoltare, cu multe oportunităţi, resursa umană este principala provocare
Nevoia tot mai mare de diagnostic precis şi rapid va determina în continuare creşterea pieţei echipamentelor medicale din România, după ce criza sanitară a dus la o dezvoltare accelerată.
♦ Piaţa echipamentelor medicale a ajuns la 170 mil. dolari în 2022, cu 50% în creştere faţă de 2015, din datele GE Healthcare, unul dintre cei mai mari furnizori de echipamente medicale, atât la nivel internaţional, cât şi naţional ♦ Circa 18-20 de aparate RMN (rezonanţă magnetică nucleară) şi un număr similar de CT-uri (computer tomograf) a livrat GE Healthcare în România în 2022.
Nevoia tot mai mare de diagnostic precis şi rapid va determina în continuare creşterea pieţei echipamentelor medicale din România, după ce criza sanitară a dus la o dezvoltare accelerată.
În plus, fondurile europene disponibile pot, după ce vor fi atrase, să susţină noi investiţii, crede Mihaela Adochiei, country manager al GE Healthcare România. Totuşi, resursa umană este principala provocare, mai ales în domeniul imagisticii medicale, iar tehnologiile noi vin în sprijinul medicilor şi al pacienţilor.
„Anul 2022 a fost unul bun pentru noi, dar mediul a fost dinamic, având în vedere că pandemia a ajuns la o etapă finală, dar au apărut noi provocări, cu o inflaţie mare, cu mediul geopolitic perturbat. Pe partea de imagistică mare, unde vorbim despre RMN, CT, PET CT, piaţa a fost destul de constantă la nivel de cerere, e greu să numesc un spital cu care nu lucrăm, probabil că dintre clienţii privaţi mici. Resursa umană este una dintre principalele provocări şi poate fi oarecum suplinită cu partea de tehnologie, inteligenţă artificială. Consider că sistemul medical din România este într-o continuă dezvoltare, văd foarte multe fonduri care vor fi disponibile“, a spus Mihaela Adochiei, country manager al GE Healthcare România, într-un interviu pentru ZF.
Amprenta GE Healthcare în România
Americanii de la GE Healthcare au patru segmente de business în România - imagistică mare (RMN, CT, PET CT), ultrasunete (ecografe), pacient care solution (monitoare, ventilatoare) şi agenţi farmaceutici.
În 2022, printre cele mai importante proiecte ale companiei în România au fost instalarea unui PET CT digital la Institutul Oncologic din Bucureşti, care aduce cea mai mare sensibilitate de pe piaţă pentru detecţia cancerului şi o calitate crescută a imaginii. În plus, a fost adus un aparat RMN la Institutul Naţional de Neurologie din Bucureşti, iar blocul operator şi unitatea de terapie intensivă a Spitalului Judeţean din Timişoara au fost digitalizate, astfel încât să nu mai fie folosite clasicele fişe ale pacienţilor în format fizic.
Piaţă constantă
Piaţa de echipamente medicale este estimată la 170 mil. dolari din datele GE Healthcare (156 mil. euro) pentru anul 2022, o valoare similară cu anul anterior. Totuşi, în 2015 piaţa era la jumătate. GE Healthcare are o cotă de 34% din această piaţă, cu un total de vânzări de echipamente direct şi indirect de aproape 60 mil. dolari în 2022.
„La nivel de Europa noi avem regiunea EMEA şi, în cadrul acesteia, o subregiune este Europa Centrală şi de Est, care conţine toate ţările de la Polonia, ţările baltice, România, Ucraina. România este o a doua ţară din această sub regiune pentru GE şi clar este văzută ca o zonă de dezvoltare, cu multe oportunităţi, poate şi datorită fondurilor europene şi pentru că este loc de creştere“, a mai spus Mihaela Adochiei. Ea a mai precizat că în 2022, GE a avut circa 18-20 de echipamente RMN instalate şi un număr similar de CT-uri. Preţul pentru un aparat RMN de exemplu poate fi între 700.000 de euro şi 2 milioane de euro, în funcţie de capacitate, de perioada de garanţie.
Piaţa locală şi provocările sale
România este, după Polonia, a doua ţară pentru GE Healthcare ca valoare din rândul regiunii Europei Centrale şi de Est, în ţările în care compania este prezentă. Potenţialul este mare, chiar şi pentru o ţară în dezvoltare, pentru că atunci când vor fi suficiente echipamente, va fi timpul pentru a le înlocui pe cele care nu mai răspund dezvoltării tehnologiei. Totuşi, lipsa resursei umane, mai ales în imagistica medicală, este o problemă din ce în ce mai acută.
„În România avem o problemă majoră şi legată de lipsa cadrelor medicale. Noi investim foarte mult în partea de tehnologie şi inteligenţă artificială, deşi nu cred că maşina o să înlocuiască omul. Soluţiile tehnologice, inteligenţa artificială pot creşte eficienţa şi calitatea actului medical. Ele oferă suport medicilor clinicieni şi o creştere a productivităţii care este foarte importantă într-un spital de urgenţă sau într-un spital privat unde este important să reuşeşti să creşti productivitatea, să reduci consumul de energie, timpul de a pune un diagnostic“, a mai spus Mihaela Adochiei.
Pentru a răspunde acestei provocări, GE Healthcare a deschis prima Academie de educaţie clinică din Europa Centrală şi de Est chiar în Bucureşti, în 2020, unde vin specialişti internaţionali pentru a le preda medicilor şi asistentelor care vor să îşi dezvolte abilităţile.
Mişcări la nivel global
În 2022, GE Healthcare s-a pregătit pentru un proces de spin off, finalizat în ianuarie 2023, prin care divizia de healthcare a fost separată de grupul GE. Astfel, grupul a distribuit 80,1% din acţiunile la GE Healthcare, care a devenit în acest mod o companie independentă, listată la bursa Nasdaq. Acest proces a venit cu o mai mare flexibilitate pentru compania care se concentrează pe echipamentele medicale, atât în procese mai rapide, cât şi în focusul pe cercetare.
La nivel global, GE Healthcare este prezentă în 160 de ţări, având peste 51.000 de angajaţi şi 4 milioane de echipamente instalate la nivelul spitalelor din întreaga lume.
„Scopul nostru este să creăm soluţii de asistenţă medicală precise, conectate şi eficiente deoarece vedem clar o cerere pentru astfel de soluţii. Industria în care activăm este în pragul unei transformări evidente, cu inovaţii digitale, cu inteligenţă artificială care transformă complet experienţa pacientului şi a medicului care utilizează aceste echipamente“, a mai adăugat Mihaela Adochiei.
Cine este Mihaela Adochiei
Mihaela Adochiei a fost numită în fruntea operaţiunilor locale ale GE Healthcare în 2023, având anterior o experienţă de 15 ani în sistemul bancar. De şapte ani lucrează în cadrul GE, pe toate proiectele şi liniile de business ale grupului.
„În ultimii trei ani am lucrat exclusiv în GE Healthcare, pe partea de finanţări, ajutând echipele de vânzări cu soluţii de finanţare pentru clienţii noştri. În ianuarie am preluat poziţia de country manager GE Healthcare. Este un domeniu în care ştii că orice echipament pe care îl pui poate la rândul lui să salveze vieţi. Vrem ca peste câţiva ani să ne uităm la cifre şi, indiferent cine ar fi fost compania care a vândut, să vedem că nu mai suntem între primii în ceea ce priveşte mortalitatea din cauze care pot fi prevenite“, a concluzionat Mihaela Adochiei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro