Interviu. Mihaela Adochiei, country manager al GE Healthcare România: România este văzută ca o zonă de dezvoltare, cu multe oportunităţi, resursa umană este principala provocare

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 04 iunie 2023 62 afişări

Nevoia tot mai ma­re de diagnostic pre­cis şi rapid va de­ter­mi­na în con­ti­nuare creş­te­rea pie­ţei echi­pa­mentelor me­­dicale din Ro­mâ­nia, după ce criza sanitară a dus la o dezvoltare accelerată.

Interviu. Mihaela Adochiei, country manager al GE Healthcare România: România este văzută ca o zonă de dezvoltare, cu multe oportunităţi, resursa umană este principala provocare

Piaţa echipamentelor medicale a ajuns la 170 mil. dolari în 2022, cu 50% în creştere faţă de 2015, din datele GE Healthcare, unul dintre cei mai mari furnizori de echipamente medicale, atât la nivel internaţional, cât şi naţional ♦ Circa 18-20 de aparate RMN (rezonanţă magnetică nucleară) şi un număr similar de CT-uri (computer tomograf) a livrat GE Healthcare în România în 2022.

Nevoia tot mai ma­re de diagnostic pre­cis şi rapid va de­ter­mi­na în con­ti­nuare creş­te­rea pie­ţei echi­pa­mentelor me­­dicale din Ro­mâ­nia, după ce criza sanitară a dus la o dezvoltare accelerată.

În plus, fondu­ri­le europene dis­po­nibile pot, după ce vor fi atrase, să susţină noi investiţii, crede Mihaela Ado­chiei, coun­try manager al GE Health­care Ro­mânia. Totuşi, resursa umană este princi­pala provocare, mai ales în do­me­niul imagisticii medicale, iar teh­nologiile noi vin în sprijinul medicilor şi al pa­cienţilor.

„Anul 2022 a fost unul bun pentru noi, dar mediul a fost dinamic, având în vedere că pandemia a ajuns la o etapă finală, dar au apărut noi provocări, cu o inflaţie mare, cu mediul geopolitic perturbat. Pe partea de imagistică mare, unde vorbim despre RMN, CT, PET CT, piaţa a fost destul de constantă la nivel de cerere, e greu să nu­mesc un spital cu care nu lucrăm, probabil că dintre clienţii privaţi mici. Resursa uma­nă este una dintre principalele provocări şi poate fi oarecum suplinită cu partea de tehnologie, inteligenţă artificială. Consider că sistemul medical din România este într-o continuă dezvoltare, văd foarte multe fonduri care vor fi disponibile“, a spus Mihaela Adochiei, country manager al GE Healthcare România, într-un inter­viu pentru ZF.

Amprenta GE Healthcare în România

Americanii de la GE Healthcare au patru segmente de business în România - imagistică mare (RMN, CT, PET CT), ultrasunete (ecografe), pacient care solu­tion (mo­nitoare, ventilatoare) şi agenţi far­ma­ceutici.

În 2022, printre cele mai importante proiecte ale companiei în România au fost instalarea unui PET CT digital la In­sti­tutul Oncologic din Bucureşti, care aduce cea mai mare sensibilitate de pe piaţă pentru detecţia cancerului şi o calitate crescută a imaginii. În plus, a fost adus un aparat RMN la Institutul Naţional de Neu­rologie din Bucureşti, iar blocul operator şi unitatea de terapie intensivă a Spitalului Judeţean din Timişoara au fost digitalizate, astfel încât să nu mai fie folosite clasicele fişe ale pacienţilor în format fizic.

Piaţă constantă

Piaţa de echipamente medicale este esti­mată la 170 mil. dolari din datele GE Health­care (156 mil. euro) pentru anul 2022, o valoare similară cu anul anterior. Totuşi, în 2015 piaţa era la jumătate. GE Healthcare are o cotă de 34% din această piaţă, cu un total de vânzări de echipa­mente direct şi indirect de aproape 60 mil. dolari în 2022.

„La nivel de Europa noi avem regiu­nea EMEA şi, în cadrul acesteia, o subregi­une este Europa Centrală şi de Est, care conţine toate ţările de la Polonia, ţările baltice, România, Ucraina. România este o a doua ţară din această sub regiune pentru GE şi clar este văzută ca o zonă de dezvoltare, cu multe oportunităţi, poate şi datorită fondurilor europene şi pentru că este loc de creştere“, a mai spus Mihaela Adochiei. Ea a mai precizat că în 2022, GE a avut circa 18-20 de echipamente RMN instalate şi un număr similar de CT-uri. Preţul pentru un aparat RMN de exemplu poate fi între 700.000 de euro şi 2 milioane de euro, în funcţie de capacitate, de peri­oada de garanţie.

Piaţa locală şi provocările sale

România este, după Polonia, a doua ţară pentru GE Healthcare ca valoare din rândul regiunii Europei Centrale şi de Est, în ţările în care compania este prezentă. Potenţialul este mare, chiar şi pentru o ţară în dezvoltare, pentru că atunci când vor fi suficiente echipamente, va fi timpul pentru a le înlocui pe cele care nu mai răspund dez­voltării tehnologiei. Totuşi, lipsa resursei umane, mai ales în imagistica medicală, este o problemă din ce în ce mai acută.

„În România avem o problemă majoră şi legată de lipsa cadrelor medicale. Noi investim foarte mult în partea de tehnologie şi inteligenţă artificială, deşi nu cred că maşina o să înlocuiască omul. Soluţiile tehnologice, inteligenţa artificială pot creşte eficienţa şi calitatea actului medical. Ele oferă suport medicilor clinicieni şi o creştere a productivităţii care este foarte importantă într-un spital de urgenţă sau într-un spital privat unde este important să reuşeşti să creşti productivitatea, să reduci consumul de energie, timpul de a pune un diagnostic“, a mai spus Mihaela Adochiei.

Pentru a răspunde acestei provocări, GE Healthcare a deschis prima Academie de educaţie clinică din Europa Centrală şi de Est chiar în Bucureşti, în 2020, unde vin specialişti internaţionali pentru a le preda medicilor şi asistentelor care vor să îşi dezvolte abilităţile.

Mişcări la nivel global

În 2022, GE Healthcare s-a pregătit pentru un proces de spin off, finalizat în ianuarie 2023, prin care divizia de healthcare a fost separată de grupul GE. Astfel, grupul a distribuit 80,1% din acţiunile la GE Healthcare, care a devenit în acest mod o companie independentă, listată la bursa Nasdaq. Acest proces a venit cu o mai mare flexibilitate pentru compania care se concentrează pe echipamentele medicale, atât în procese mai rapide, cât şi în focusul pe cercetare.

La nivel global, GE Healthcare este prezentă în 160 de ţări, având peste 51.000 de angajaţi şi 4 milioane de echipamente instalate la nivelul spitalelor din întreaga lume.

„Scopul nostru este să creăm soluţii de asistenţă medicală precise, conectate şi eficiente deoarece vedem clar o cerere pentru astfel de soluţii. Industria în care activăm este în pragul unei transformări evidente, cu inovaţii digitale, cu inteligenţă artificială care transformă complet experienţa pacientului şi a medicului care utilizează aceste echipamente“, a mai adăugat Mihaela Adochiei.

Cine este Mihaela Adochiei

Mihaela Adochiei a fost numită în fruntea operaţiunilor locale ale GE Healthcare în 2023, având anterior o experienţă de 15 ani în sistemul bancar. De şapte ani lucrează în cadrul GE, pe toate proiectele şi liniile de business ale grupului.

„În ultimii trei ani am lucrat exclusiv în GE Healthcare, pe partea de finanţări, ajutând echipele de vânzări cu soluţii de finanţare pentru clienţii noştri. În ianuarie am preluat poziţia de country manager GE Healthcare. Este un domeniu în care ştii că orice echipament pe care îl pui poate la rândul lui să salveze vieţi. Vrem ca peste câţiva ani să ne uităm la cifre şi, indiferent cine ar fi fost compania care a vândut, să vedem că nu mai suntem între primii în ceea ce priveşte mortalitatea din cauze care pot fi prevenite“, a concluzionat Mihaela Adochiei.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
GE Healthcare,
dezvoltare,
manager,
diagnostic

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.