Irina Munteanu, Director General Adjunct, Apa Nova: “Continuăm şi accelerăm investiţiile în extinderea şi modernizarea infrastructurii de apă potabilă şi canalizare”

Autor: Irina Munteanu, Director General Adjunct, Apa Nova Postat la 22 noiembrie 2021 212 afişări

Contextul sanitar dificil a generat o situaţie atipică, excepţională şi o experienţă total diferită pe care o traversăm cu toţii şi, mai mult decât atât, a supus companiile unui adevărat test de adaptare. Măsurile de izolare şi reducerea mobilităţii au generat numeroase obstacole în cadrul lanţurilor de aprovizionare şi au ameninţat continuitatea activităţii tuturor companiilor, pe o gamă largă de tipuri de entităţi, de la companii multinaţionale şi până la întreprinderi mici şi mijlocii. Care sunt principalele decizii luate în acest context de managerii Apa Nova, liderul operatorilor de utilităţi de pe piaţa locală?

1. Cum influenţează criza sanitară pe care o parcurgem performanţele financiare ale companiei Apa Nova?

În ceea ce ne priveşte, criza sanitară ne-a determinat să facem tranziţia către procesele digitale implementate încă de acum şase ani şi să ne canalizăm eforturile către regândirea strategiei şi a modelelor de business, urmărind în permanenţă tabloul de bord ca bază a fundamentării şi susţinerii deciziilor manageriale.

Chiar şi în aceste circumstanţe complicate, Apa Nova a fost permanent în linia întâi datorită domeniului strategic în care se regăseşte, pentru ca bucureştenii să aibă parte în continuare de servicii la cele mai înalte standarde de calitate, menţinând ritmul performanţelor financiare care ne-au plasat drept liderul operatorilor de utilităţi din România. Ca alternativă, am recurs la o serie de măsuri, precum elaborarea unui plan complex de „business continuity”, care a pus accent pe implementarea protocoalelor bine-definite în relaţia cu toti stakeholderii: clienţi, parteneri, angajaţi, furnizori etc.  Eforturile de gestionare a crizei epidemiologice simultan cu desfăşurarea operaţională permanentă şi menţinerea indicatorilor financiari s-au tradus până acum într-o investiţie de peste 5 milioane de euro.

2. Care sunt principalii factori care au contribuit la rezilienţa organizaţiei?

Rezilienţa organizaţională Apa Nova a depins în mod direct proporţional de implementarea reuşită în urmă cu câţiva ani a modelelor de business, dar şi de acomodarea rapidă la noile situaţii. Dat fiind faptul că organizaţia avea integrate şi aprofundate majoritatea proceselor digitale, rezilienţa a venit ca un pas firesc, normal, în completarea activităţii. Având radarul de risc mereu în minte şi fiind tot timpul concentraţi în a depista eventuale erori şi a învăţa din greşeli, am reuşit să rezistăm şocului pandemiei, să ne adaptăm rapid, să rămânem la fel de puternici în urma acestor dificultăţi şi, mai mult, să profităm de oportunităţile pe care le oferă orice schimbare majoră, indiferent de natura acesteia.

Adevărata abilitate de rezistenţă din punct de vedere organizaţional a venit însă din forţa angajaţilor noştri, care sunt, de fapt, compasul profesional şi moral al companiei.

De altfel, fundamentul activităţii Apa Nova este construit pe setul de valori după care ne ghidăm, pe principii precum responsabilitate, solidaritate, respect, inovaţie şi orientare către client. În plus, revizuirea continuă a mediului organizaţional pe care am adoptat-o, care impune schimbări şi îmbunătăţiri, dar şi adaptarea imediată au reprezentat elemente de bază în asigurarea rezilienţei. Mentalitatea pe care o dezvoltăm în interiorul companiei este aceea potrivit căreia starea de normalitate nu este conturată neapărat de stabilitate şi de menţinerea unui anumit status quo, ci de schimbare şi adaptare permanentă, ceea ce cred că e, în mod real, secretul unei organizaţii reziliente.

3. Cum au fost afectaţi angajaţii Apa Nova în toată această perioadă?

După cum subliniam, angajaţii noştri sunt principalul nostru activ, iar prioritatea noastră a fost mereu protecţia sanitară şi financiară a resursei umane. Fără expertiza specialiştilor Apa Nova, fără înalta calificare a profesioniştilor care lucrează în fiecare zi pentru ca populaţia să beneficieze de servicii la cele mai înalte standarde, nu am fi ajuns astăzi în topul operatorilor de utilităţi din ţara noastră. Nu doar că am reuşit păstrarea echipelor intacte în această perioadă complicată, dar am continuat să ne concentrăm pe atragerea de tinere talente şi de personal calificat, oferind în acelaşi timp şi cursuri de pregătire şi perfecţionare. Prin urmare, anul trecut ni s-au alăturat încă 80 de colegi, iar în 2021, până acum, alţi 156 de noi angajaţi au ales compania Apa Nova ca loc unde să-şi desfăşoare activitatea. 

4. Ce rezultate financiare preconizaţi pentru anul acesta şi cum sunt acestea prin comparaţie cu anul anterior?

Organizaţia noastră a reuşit

să-şi menţină anul trecut, în plină criză pandemică, indicatorii de performanţă care au consacrat-o drept liderul operatorilor de utilităţi din România. Mai mult, tot în 2020, Apa Nova a realizat investiţii de aproximativ 19 milioane de euro în infrastructura de apă şi canalizare din Bucureşti, transpuse în proiecte precum extinderea reţelei prin programul BUCUR, eficientizarea liniei de biogaz la Staţia de Epurare a Apei Uzate Glina sau filiera de electroclorinare la Staţia de tratare a apei Roşu, dar şi în programul accelerat de digitalizare, care a permis asigurarea continuităţii serviciilor vitale pentru consumatori. Prin urmare, şi estimările pentru anul acesta sunt optimiste.

5. Care sunt priorităţile din punct de vedere financiar ale Apa Nova pentru 2022?

Lumea, nevoile clienţilor şi operaţiunile la locul de muncă s-au schimbat foarte mult în ultimii doi ani. În general, este necesară reconstruirea unei culturi organizaţionale care să se adapteze la realitatea de afaceri nouă şi în continuă schimbare. Acum, mai mult ca niciodată, liderii trebuie să-şi motiveze echipele şi să-şi alinieze reprezentanţii unor obiective comune şi unor strategii pe termen lung. Cred că foarte mulţi manageri îşi vor perfecţiona acum competenţele de luare a deciziilor, evaluând rezultatele şi aplicând modelele structurate în perioada aceasta de criză.

Prioritatea companiei Apa Nova rămâne continuarea şi accelerarea implementării planului investiţional demarat anul acesta şi bazat pe lucrări de extindere şi modernizare a infrastructurii de apă potabilă şi canalizare. În paralel, rămân de asemenea obiective importante pentru organizaţia noastră integrarea strategiilor pentru transformarea ecologică şi pentru sustenabilitate, precum şi implementarea de tehnologii inovatoare pentru o dezvoltare durabilă, toate acestea având ca scop îmbunătăţirea vieţii oamenilor pentru care prestăm servicii.

6. Ce lecţii de business ar trebui să se desprindă în urma complicaţiilor aduse de pandemie?

Să fii mereu pregătit să te adaptezi, să iei decizii rapide, bine cântărite, să ai tot timpul un plan de rezervă şi să fii permanent deschis la nou. 

În plus, 2020 ne-a învăţat că munca ar trebui să aibă o cultură dinamică, flexibilă şi că trebuie să fim dispuşi să ne adaptăm la schimbări cât mai repede posibil. Companiile cu o cultură dinamică sunt cele care s-au adaptat cel mai rapid la pandemie. Flexibilitatea permite unei organizaţii să fie mai bine pregătită pentru crize şi circumstanţe neaşteptate. Cred, de asemenea, că e bine să-ţi revizuieşti planurile periodic şi să reflectezi la ceea ce a funcţionat şi la ce nu şi să operezi schimbările aferente.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.