La intersecţia dintre natură şi profit. Au pornit la drum cu 5,000 de euro, iar în 2015 au avut afaceri de 1,2 milioane de euro

Autor: Georgiana Călin Postat la 26 noiembrie 2016 13912 afişări

La intersecţia dintre natură şi profit. Au pornit la drum cu 5,000 de euro, iar în 2015 au avut afaceri de 1,2 milioane de euro

Soţii Mihai şi Cătălina Bucuroiu, ambii cu pregătire în domeniul economic şi cariere de corporatişti în spate, s-au reprofilat pe o idee de afaceri de care se declară pasionaţi, nu doar implicaţi. Au plecat pe drumul antreprenoriatului în urmă cu cinci ani, în ciuda reticenţei celor din jur, iar în 2015 au înregistrat afaceri de 1,2 milioane de euro. Pentru tot anul 2016  se aşteaptă la un plus de 0,6 milioane de euro.

„Am ales domeniul din preocuparea pentru un stil de viaţă sănătos, pe care am crezut împreună că îl putem transforma într-un business”, spune Mihai Bucuroiu, care la 35 de ani este director de dezvoltare şi fondator al Vegis.ro, site specializat în vânzarea de produse naturiste. Când au pus bazele afacerii, majoritatea părerilor celor din jur au fost din registrul reticenţelor, idee împărtăşită şi de producătorii locali care nu aveau încredere în puterea de vânzare conferită de mediul online. „Puţini ne dădeau şanse de supravieţuire”, spune Bucuroiu, adăugând că teama unor furnizori se poate resimţi şi în prezent. „E paradoxal, având în vedere evoluţia online-ului.

Chiar şi în 2016 sunt încă puţini producători care înţeleg că trebuie să acorde o atenţie diferită mediului online şi să sprijine magazinele virtuale care alocă bugete importante de marketing pentru a le face cunoscute produsele”, spune acesta. Mai mult, unii îi consideră competitori, nu au departamente specializate pentru online şi nici nu oferă detalii despre produse, spune Bucuroiu. Pe de altă parte, există mulţi care au înţeles cât de important este online-ul pentru notorietatea produselor, respectiv creşterea vânzărilor.

Cu o investiţie iniţială de 5000 de euro, Vegis.ro a trecut de la stadiul de idee la afacere în trei luni, perioadă în care fondatorii s-au ocupat de partea tehnică a site-ului şi de birocraţie. „Am pornit de la zero, nu aveam nici măcar un pix”, spun fondatorul, care a demarat afacerea într-un spaţiu închiriat de 80 de metri pătraţi, cu două calculatoare şi 1.000 de produse. În primul an a fost nevoie de o permanentă finanţare a stocurilor şi de investiţii reclamă; suma acestora nu a depăşit 25.000 de euro, spune Bucuroiu, „după care afacerea a început să se susţină de la sine şi nu ne-am mai oprit din trendul ascendent”.

Anul trecut Vegis.ro a vândut produse în valoare de peste 1,2 milioane de euro, 2015 fiind cel mai dinamic an pentru întreaga piaţă online de produse naturiste, conform antreprenorului. „Începând din 2016, românii au devenit mai deschişi şi mai receptivi la produsele naturiste. Practic, au fost importate tendinţele internaţionale în materie de nutriţie, foarte orientate către produsele sănătoase. În plus, creşterea nivelului de trai a avut o influenţă puternică”, declară antreprenorul. În consecinţă, piaţa online de produse naturiste de pe plan local, estimată la circa 25 milioane de euro anul trecut, este foarte fragmentată. Drept dovadă, doar în ultimii doi ani s-au înfiinţat o serie de start-up-uri pe această nişă, între ele numărându-se magazine online precum bioportal.ro, prodieta.ro, naturaplant.ro, bioplanetshop.ro, plantum.ro sau biomania.ro. În linie cu aşteptările şi cu evoluţia pieţei, Vegis.ro a înregistrat în 2015 o creştere cu 43% a vânzărilor faţă de anul precedent (2014) şi şi-a consolidat poziţia ca lider al pieţei online pe segmentul produselor naturiste, bio, vegane şi suplimente alimentare naturale. „Suntem cel mai activ site de produse naturiste din România.

În fiecare săptămână, Vegis.ro încearcă să educe publicul privind produsele mai puţin cunoscute prin intermediul diverselor promoţii şi campanii”, mai spune Bucuroiu. Iar asta este posibil deoarece livrează din stoc absolut toate produsele, spre deosebire de alte site-uri. „Tot ce vezi pe Vegis.ro există fizic în depozitul nostru din Braşov, ceea ce ne permite o livrare foarte rapidă a comenzilor, de maximum 48 de ore, către orice punct al ţării prin cele mai mari firme de curierat din România”, explică antreprenorul. Un alt segment pe care s-au axat fondatorii de-a lungul timpului şi i-a ajutat în creşterea vânzărilor a fost relaţia permanentă cu clientul, spune antreprenorul; tocmai de aceea, o mişcare strategică în acest sens a fost investiţia într-un call center profesional, cu zece linii, pentru a facilita comunicarea cu clientul.

Cele mai solicitate categorii de produse sunt suplimentele alimentare, care au reprezentat circa 30% din vânzări în prima jumatăte a lui 2016, spune Mihai Bucuroiu. Ele au fost urmate de superalimentele naturiste, de produsele eco, vegane şi remediile naturiste, iar ca produse individuale uleiul de cocos (39 lei) şi mierea de manuka (150 lei) se află în preferinţele clienţilor. Valoarea medie a unei comenzi pe Vegis.ro este de 155 lei, cu aproape 30% mai mare faţă de cea a pieţei, estimată la 90-120 lei, spune fondatorul Vegis.ro. „Piaţa online de produse naturiste are un potenţial fantastic şi există suficient loc de dezvoltare”, consideră antreprenorul. În consecinţă, începând cu luna septembrie a acestui an, Vegis.ro oferă şi serviciu de livrare internaţională pentru produsele sale. Întrebat despre publicul ţintă al acestui segment, Bucuroiu spune că „aceştia sunt românii plecaţi din ţară sau străinii care au aflat de produsele naturiste româneşti”.

Deşi neprevăzutul este deseori o constantă în antreprenoriat, cei doi tineri încearcă să îşi păstreze un echilibru între orele la birou şi timpul liber. Îşi caracterizează programul de muncă drept normal, de opt ore, dar „cad frecvent în prada tentaţiei şi mai fac câte ceva şi în timpul liber”, spune Bucuroiu. Pe de altă parte, însă, „fiecare antreprenor e unic şi fiecare are stilul său. Nu sunt adeptul tipologiilor şi modelelor de urmat”, adaugă acesta.  Din experienţa sa, consideră că un om de afaceri trebuie să fie bine informat, să se inspire din poveştile de succes ale altora, dar în acelaşi timp să-şi dezvolte propriul stil. „Trebuie să fii dispus să rişti, trebuie să înveţi să pierzi câteodată, numai aşa poţi progresa”, spune antreprenorul.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
afaceri,
intersectie,
natura,
pornire,
profit,
produse,
online

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.