Mihai Bordeanu, Dacia: Chinezii au ajuns să valideze modelul de business al Dacia, acela de a proiecta o maşină care să fie accesibilă de la bun început

Autor: Bogdan Alecu Postat la 14 aprilie 2024 8022 afişări

Lansarea multor mărci chinezeşti în Europa, dar şi în România nu reprezintă o concurenţă pentru Dacia, consideră Mihai Bordeanu, managing director, Dacia brand south eastern Europe & Country Head Romania, în contextul în care producătorii auto din China aplică acelaşi model precum brandul românesc.

Mihai Bordeanu, Dacia: Chinezii au ajuns să valideze modelul de business al Dacia, acela de a proiecta o maşină care să fie accesibilă de la bun început

Dacia a demarat deja producţia de preserie a lui Duster III în paralel cu Duster II, iar din iunie încep livrările către clienţi ♦ Duster III va avea în premieră numai motorizări pe benzină, fie şi pe GPL, fie electrificate – un motor de 1,2 litri 130 CP mild-hybrid sau unul de 1,6 litri full-hybrid de 140 CP.

Lansarea multor mărci chinezeşti în Europa, dar şi în România nu reprezintă o concurenţă pentru Dacia, consideră Mihai Bordeanu, managing director, Dacia brand south eastern Europe & Country Head Romania, în contextul în care producătorii auto din China aplică acelaşi model precum brandul românesc.

„Nu ne este şi nu ar trebui să ne fie teamă de mărcile chinezeşti. În primul rând, ce fac chinezii, practic, este o validare a modelului nostru de business. Dar noi ştim să facem treaba asta, mă refer la design to cost şi la grija pentru client şi pentru buzunarul lui. Ştim să o facem de mult şi o facem constant, pentru că n-am ieşit niciodată din formula asta. Dar este de luat în calcul,  şi ne uităm, observăm“, a spus Mihai Bordeanu.

Dacia a lansat în România şi Europa o primă tranşă de comenzi pentru Duster III, iar acum dealerii pot prelua comenzi cu livrare din vara acestui an.

„În România am început cu Duster III în premieră cu cele mai scumpe versiuni, online, cu câteva sute de maşini. După, am lansat comenzile după Rabla Clasic pentru Duster III şi suntem la 90% echipări de top, peste jumătate 4x4, o treime hibrid. Acum trebuie să ţinem ritmul cu producţia“, a spus Mihai Bordeanu, managing director, Dacia brand south eastern Europe & Country Head Romania, într-un interviu acordat ZF.

Dacă producţia actualului model a fost influenţată de lipsa componentelor electro­nice în ultimii 2-3 ani dar şi de scumpirea materiilor prime, momentan nu se anunţă noi probleme care să afecteze Duster III. Acum la momentul discuţiei nu sunt pro­bleme anunţate cu aprovizionarea de com­ponente, dar cumva o incertitudine continuă în piaţă. Spre exemplu nu trebuie să uităm de criza din Marea Roşie“, a explicat directorul.

Mihai Bordeanu a subliniat că în momentul de faţă, în care există un recul în vânzările de maşini electrice, piaţa vine spre Dacia, care are un singur model electric în gamă şi care pariază pe motorizările pe GPL pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon.

„Instinctul a fost bun în ceea ce priveşte gama de motorizări, iar piaţa vine acum spre noi. În plus, nu discutăm doar de maşini electrice, ci şi de infrastructură aici. Mai mult, mizăm în continuare pe GPL, care are o cotă importantă din vânzări“, a spus şeful de ţară pentru Dacia.

Pe de altă parte, în timp ce producţia creşte, piaţa auto locală a suferit o contracţie în primul trimestru de zece procente, respectiv 25% în martie.

„Contracţia pieţei s-a simţit în primul rând în cazul persoanelor fizice. Avem pe de-o parte inflaţia care a erodat veniturile,  schimbările programului Rabla, dar lucrurile se vor reaşeza“, a spus Mihai Bordeanu.

Dacia va miza mai departe şi pe comerţul online cu maşini, dar cu livrare la concesionar, astfel încât dealerul nu va fi eliminat din procesul de vânzare, cu toate că maşinile sunt facturate direct de Renault Commercial Roumanie, iar dealerul are statut de agent.

„Am avut un record de comenzi online în primul trimestru, am ajuns la 4.000 de unităţi. Dar reţeaua rămâne în continuare baza, iar maşinile sunt livrate la repre­zen­tanţă deoarece ei stabilesc relaţia cu clientul. Mizăm mai departe pe reţea şi nu vom avea modificări sau reduceri. Să treci dintr-un model de business în altul este foarte greu, dar acum acest sistem cu comenzi online şi livrare la dealer funcţionează bine în România şi nu intenţionăm să îl schimbăm“, a spus directorul.

Mutare la Renault: francezii au decis să producă Renault Duster în Turcia pentru piaţa locală şi ţările din CSI, pentru a înlocui exporturile din Rusia

► Cea de-a treia generaţie a lui Duster va fi produsă şi în Turcia, dar sub emblema Renault. Dacia rămâne pe piaţa din Turcia, dar cu restul gamei, iar maşinile vor fi produse în România. Odată cu retragerea Renault din Rusia, modele precum Renault Duster nu mai sunt produse nici la Moscova la AvtoFraMos şi nici la uzina Lada de la Togliatti şi implicit nici nu mai sunt vândute în statele CSI.

► „Am decis să producem la Bursa Renault Duster pentru piaţa din Turcia pentru a putea vinde şi în spaţiul ex-sovietic. Nu avea sens să le producem în România deoarece acestea sunt cu alte specificaţii. Turcia nu este în UE şi implicit nu sunt aceleaşi regulamente, la fel şi statele din Asia Centrală. Dacă le produceam în România, le-am fi produs mai scump deoarece volumele nu sunt mari, iar când creşti complexitatea producţiei, reduci eficienţa şi creşti costurile“, a explicat Denis Le Vot, CEO-ul mărcii Dacia. Mai mult, Renault Duster va fi exportat în premieră şi în Australia.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
dacia,
model,
business,
chinezi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.