Mihai Petre şi Cosmin Dincă, EY România: De la 1 ianuarie 2025, România va intra complet în spaţiul Schengen. La ce trebuie să fie atenţi transportatorii şi operatorii economici?
Mult aşteptata decizie de intrare a României şi Bulgariei în spaţiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025 va crea avantaje semnificative pentru transportul de mărfuri intraunional şi nu numai. În prezent, zona Schengen este formată din 29 de ţări (25 de State Membre UE şi ţările EFTA – Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia).
România şi Bulgaria şi-au îndeplinit cu succes procesul de evaluare Schengen prevăzut în Tratatele lor de aderare, luând toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea părţilor relevante ale acquis-ului Schengen.
Odată cu intrarea completă a României în Schengen, se vor elimina timpii de aşteptare la frontierele cu Ungaria şi Bulgaria. În prezent, media de aşteptare a camioanelor la cele două frontiere este de 180 de minute.
A face parte dintr-o zonă fără controale la frontierele interne înseamnă că ţările nu efectuează controale la frontierele lor interne, cu excepţia cazurilor de ameninţări specifice; efectuează controale armonizate la frontierele lor externe, pe baza unor criterii clar definite.
Drept urmare, având în vedere libera trecere prin frontiere, atât transportatorii, cât şi operatorii economici vor trebui să acorde o atenţie mult mai mare celorlalte obligaţii ce le revin, în funcţie de tipul de mărfuri transportate care presupun anumite formalităţi în avans.
De exemplu:
- controale sanitar veterinare – obţinerea vizelor necesare în sistemul TRACES (în cazul alimentelor);
- codul UIT generat prin sistemul RO e-transport pentru transportul intra-Unional;
- licenţe de transfer intraunional pentru produse cu dubla-utilizare (i.e. care pot avea atât o utilizare civilă, cât şi militară).
Reamintim că obligaţiile precum cele din exemplul de mai sus pot crea neplăceri, dacă nu sunt efectuate la timp, precum blocarea mijloacelor de transport/ mărfurilor la punctul de destinaţie în lipsa avizelor luate din frontiere, contravenţii şi întârzieri în lanţul logistic de aprovizionare, ajungând chiar până la confiscarea mărfurilor. Prin comparaţie, în prezent asemenea sincope pot fi identificate înainte de trecerea frontierei de către reprezentanţii autorităţilor (e.g. vama etc), evitând implicaţii potenţial mai grave după trecerea acesteia. În viitor, acest „ajutor” nu va mai fi disponibil.
În concluzie, recomandarea noastră pentru transportatori/ operatori economici ar fi re-evaluarea obligaţiilor ce le revin la frontieră din perspectiva Schengen şi actualizarea procedurilor necesare pe flux în acest sens, astfel încât de la 1 ianuarie 2025 să beneficieze din plin de zona Schengen.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro