Mai multe trenuri spre litoralul românesc din 15 iunie. Bucureşti-Constanţa, o rută cu 2,9 milioane de pasageri: cine sunt transportatorii feroviari care se bat pe linia ce leagă Gara de Nord de litoralul românesc

Autor: Mirabela Tiron Postat la 13 iunie 2024 87 afişări

Jumătatea lunii iunie va aduce 21 de trenuri zilnic spre litoralul românesc din Gara de Nord, curse operate de compania CFR Călă­tori, subvenţionată de stat, alături de privaţii Regio Călători din Braşov, Softrans, Transfero­viar şi Astra Trans Carpatic.

Mai multe trenuri spre litoralul românesc din 15 iunie. Bucureşti-Constanţa, o rută cu 2,9 milioane de pasageri: cine sunt transportatorii feroviari care se bat pe linia ce leagă Gara de Nord de litoralul românesc

Din 15 iunie, CFR Călători va demara programul „Trenurile Soarelui“, prin care mai multe trenuri vor asigura legături zilnice directe din Gara de Nord cu staţiunile de la Marea Neagră până pe 8 septembrie ♦ 21 de trenuri vor pleca de sâmbăta aceasta din Gara de Nord spre Constanţa, o linie care a avut anul trecut un trafic de 2,9 milioane de pasageri Ruta feroviară Bucureşti-Constanţa este singura care a fost modernizată cu un miliard de euro şi a devenit linia pe care transportatorul de stat CFR Călători este concurat de patru jucători privaţi.

Jumătatea lunii iunie va aduce 21 de trenuri zilnic spre litoralul românesc din Gara de Nord, curse operate de compania CFR Călă­tori, subvenţionată de stat, alături de privaţii Regio Călători din Braşov, Softrans, Transfero­viar şi Astra Trans Carpatic.

Transportatorii fero­viari privaţi au progra­mate 6 tre­nuri din cele 21 ce vor circula zilnic pe Bucureşti Nord-Con­stan­ţa, miza fiind o piaţă de 2,9 milioane de pasageri anual. Călă­toria pe această rută durează între două ore şi două ore jumătate, tariful fiind de 78,5 lei la trenurile Regio şi de 89,5 lei la trenurile InterCity, arată datele infofer.ro. Altfel spus, această linie reprezintă o piaţă de peste 46 milioane de euro, având în vedere tariful unui bilet şi traficul.

Ruta feroviară Bucureşti-Constanţa este singura care a fost modernizată cu un miliard de euro şi a devenit linia pe care transportatorul de stat CFR Călători este concurat de patru mari jucători privaţi. Anul trecut judeţul Constanţa a atras 1,5 milioane de turişti în unităţile de cazare, potrivit insse.ro

Operatorii feroviari privaţi şi-au adjudecat mai mult de un sfert din această linie feroviară, una dintre cele mai tranzi­tate din ţară, pentru care s-au prelungit contractele pe încă zece ani încă din 2022.

„Pe ruta Bucureşti-Constanţa vom avea din 1 iulie două curse dus şi două în­tors cu trenul Hyperion, ce atinge o viteză ma­ximă de 160 de kilometri pe oră. Acum avem o cursă. În iulie şi august, când sunt con­cediile, trenurile circulă la capacitate ma­xi­mă“, au transmis oficialii Softrans, parte din grupul Softronic din Craiova, unde cel mai mare acţionar este Ionel Ghiţă. În 2014, Softronic a construit primul tren electric (Hyperion) fabricat în Româ­nia, finanţat de Garanti Bank cu 4,3 mili­oane de euro, iar în 2015 firma a livrat al doilea tren electric de acest tip. În 2019 a introdus în circulaţie al treilea tren Hype­rion, dotat cu aer condiţionat şi chiar internet. Trenurile acoperă rutele Craiova-Bucureşti-Constanţa, dar şi Craiova-Bucureşti-Braşov.

Pe această rută, Gara de Nord-Con­stanţa operează curse încă din 2017 şi trenul privat Transcaparatic, tren produs de industriaşul Valer Blidar, care controlează fabrica Astra Vagoane Călători din Arad. Cursele sunt efectuate pe Arad-Bucu­reşti-Con­stanţa cu acest tren care poate atinge şi 200 de kilometri pe oră. Compania Astra Trans Carpatic efectuează două curse dus şi două întors pe Bucureşti -Constanţa.

Şi transportatorul privat Transferoviar Călători, controlat de Călin Mitică, are două curse spre mare.

Altfel spus, pe Bucureşti-Constanţa ope­rează 5 companii de transport feroviar de călători, respectiv CFR Călători SA, Regio Călători, Transferoviar Călători, Astra Trans Carpatic şi Softrans, au transmis oficialii de la Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF).

Regio Călători din Braşov, deţinut de Tănase Georgeta, este cel mai mare jucător privat de pe piaţa de transport călători pe calea ferată, care a raportat afaceri de

255 mil. lei anul trecut, în creştere cu 17% faţă de anul anterior. Transportatorul a avut însă un profit net de 2 mil. lei, arată datele publice de pe mfinante.ro.

Din 15 iunie, CFR Călători va demara programul estival de transport „Trenurile Soa­relui“, prin care turiştii vor avea la dispo­ziţie mai multe trenuri ce vor asigura legături zilnice directe din Gara de Nord cu staţiunile de la Marea Neagră până pe 8 septembrie.

„Se va asigura o conexiune rapidă prin intermediul trenurilor care circulă într-un orar cadenţat, la 1-2 ore, pe ruta Bucureşti Nord – Constanţa şi retur. 36 de trenuri (18 dus/18 întors) vor asigura legătura Capi­talei cu litoralul şi retur: 15 din Bucureşti Nord (din care 9 trec şi prin Bucureşti Băneasa), 2 din Bucureşti Băneasa şi unul din Bucureşti Obor“, potrivit datelor publice de pe site-ul CFR Călători.

Deşi jucătorii privaţi fac profit pe calea ferată, CFR Călători înrgistrează doar pierderi, de 210 mil. lei anul trecut, faţă de 176 mil. lei anul anterior, potrivit mfinante.ro. Transportatorul a ajuns la afaceri 2,8 miliarde de lei anul trecut.

Concurenţa a devenit tot mai puternică pentru transportatorul subvenţionat de stat, care a pierdut cotă de piaţă în faţa privaţilor pe cele mai bune rute feroviare. Deşi pe Bucureşti-Constanţa trenurile parcurg distanţa în două ore-două ore şi jumătate, la nivel naţional, pe calea ferată, principala problemă cu care se confruntă jucătorii o reprezintă viteza mică cu care circulă trenurile din cauza lipsei de investiţii în infrastructură.

La nivel naţional, traficul total de pasageri pe calea ferată s-a ridicat anul trecut la 74,2 milioane de pasageri, arată cele mai recente date de la Institutul Naţional de Statistică

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.