O persoană care abandonează şcoala va ajunge să câştige pe parcursul vieţii cu aproape 200.000 de euro mai puţin decât cineva care îşi continuă studiile

Autor: Alexandra Matei Postat la 17 octombrie 2024 11 afişări

O persoană care abandonează şcoala va ajunge să câştige pe parcursul vieţii cu aproape 200.000 de euro mai puţin decât cineva care îşi continuă studiile

Abandonul şcolar este un fenomen cu care România se confruntă de ani întregi şi care are repercusiuni grave asupra evoluţiei unui om încă din primii ani de şcoală şi până la finalul vieţii sale. În România, rata abandonului şcolar este cea mai mare din Uniunea Europeană, de peste 16%, iar în fiecare an, potrivit unui raport realizat de AmCham România, în colaborare cu Universitatea din Bucureşti, peste 23.000 de elevi părăsesc sistemul educaţional.

În România, proporţia celor cu vârste cuprinse între 25-64 de ani care participă la educaţie sau formare era de 1% în 2020, de 5,7% în 2022 şi de 6,7% în 2023.

 

Câştigurile medii pe parcursul vieţii ale unei persoane care a abandonat şcoala sunt de 353.736 de euro, comparativ cu cele ale unui absolvent de liceu, care sunt de 544.210 de euro

Acest lucru are efecte pe termen lung, astfel că o persoană care abandonează şcoala va ajunge să câştige pe parcursul vieţii cu aproape 200.000 de euro mai puţin decât cineva care îşi continuă studiile, potrivit datelor prezentate în raport.

„După ce anul trecut ne-am uitat la costul economic al deficitului de forţă de muncă, anul acesta am abordat una dintre cele mai importante provocări ale României – abandonul şcolar.  Am încercat să vedem cât ne costă ca economie şi societate faptul că avem cea mai mare rată de părăsire timpurie a şcolii din Uniunea Europeană. Potrivit analizei noastre, în fiecare an, aproximativ 23.000 de elevi părăsesc şcoala, iar consecinţele sunt pe termen lung: un absolvent care abandonează studiile câştigă în medie cu aproximativ 190.000 EUR mai puţin pe parcursul vieţii decât un absolvent de liceu. Aceasta nu este doar o cifră – este o poveste de oportunităţi ratate, de potenţial neîmplinit,” a spus, în timpul unei conferinţe de presă, Elisabeta Moraru, membru al Consiliului Director al AmCham România şi preşedinte al grupului de lucru dedicat domeniului educaţiei din cadrul AmCham.

În România, proporţia celor cu vârste cuprinse între 25-64 de ani care participă la educaţie sau formare era de 1% în 2020, de 5,7% în 2022 şi de 6,7% în 2023. Luând în considerare şi diferenţele de durată a vieţii active, câştigurile medii pe parcursul vieţii ale unei persoane care a abandonat şcoala sunt de 353.736 de euro, comparativ cu cele ale unui absolvent de liceu, care sunt de 544.210 de euro. Aceasta se traduce într-un dezavantaj economic semnificativ pe parcursul vieţii de 190.473 de euro, se arată în raport.

Raportul este una din primele încercări de măsurare în termeni economici ale unui fenomen social îngrijorător, cu scopul de a aduce claritate cu privire la costurile la nivel individual şi societal, şi de a sprijini adoptarea de politici publice şi măsuri care să reducă abandonul şcolar în România.

Costurile pe durata de viaţă ale tuturor persoanelor care au abandonat şcoala în perioada analizată  (adică 2005-2013 până la 2016-2024) totalizează  107 mld. euro, ceea ce reprezintă aproximativ 35,67% din PIB-ul anual al României, estimat la 300 mld. euro.

Cheltuielile anuale cu abandonurile din cele 12 cohorte analizate sunt de aproximativ 2,3 mld. euro, adică aproximativ 0,77% din PIB-ul anual al României. Costurile suportate cu abandonurile din cele 12 cohorte analizate, pe parcursul ultimilor 11 ani, sunt de aproximativ 15,7 mld. euro, adică aproximativ 5,23% din PIB-ul anual al României.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
scoala,
viata,
castigare,
scadere,
studiu,
continuare

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.