Opinie Dragoş Damian, CEO Terapia: ”Cârtiţele” metroului din Cluj-Napoca şi trei prescurtări enervante, CREG, CRCHI, şi CUG. Ştiţi care este legătura dintre ele?

Autor: Dragos Damian Postat la 16 noiembrie 2024 10 afişări

Opinie Dragoş Damian, CEO Terapia: ”Cârtiţele” metroului din Cluj-Napoca şi trei prescurtări enervante, CREG, CRCHI,  şi CUG. Ştiţi care este legătura dintre ele?

Spun din capul locului că sunt un mare suporter al construcţiei metroului din Cluj Napoca, dar nu neapărat pentru că este soluţia descongestionării traficului din oraş, care este un coşmar de gălăgie, poluare şi nervozitate. Cred în metrou pentru că este o megastructura, ori orice megastructura, aşa cum ne învaţă şi National Geographic, este un triumf al imaginaţiei, aspiraţiilor, cutezanţei şi puterii oamenilor şi tehnologiei.

Orice construcţie de infrastructură civilă de transport, rutieră, aeriană, maritimă, feroviară sau subterană, este o victorie asupra construcţiei de blocuri de locuinţe, clădiri de birouri şi malluri care vând importuri, maximum ce au ştiut oamenii să construiască în România în ultimii 35 de ani.

Oamenii de afaceri români nu au investit în autostrăzi, aeroporturi, porturi, căi ferate sau metrouri, au investit doar în blocuri de locuinţe, clădiri de birouri şi malluri care vând importuri.

Oamenii de afaceri români nu au investit în situri de fabricaţie de microprocesoare, de biotehnologie sau de componente pentru energie regenerabilă, au investit doar în hale de depozitare pentru importul celor mai banale produse.

”Cârtiţele” metroului din Cluj Napoca, celebrele Tunnel Boring Machines TBM sunt fabricate în China – o ţară despre care ni se spune, nu-i aşa, că este nedemocratică, neprietenoasă, nefrecventabilă – de către o companie care se numeşte China Railway Construction Heavy Industry, CRCHI, listată la bursa de la Shanghai, cu o cifra de afaceri de circa 160 miliarde de dolari (aţi citit bine, jumătate din PIB-ul României). Compania este specializată în proiectarea, dezvoltarea, producţia şi distribuţia de utilaje de foraj, material rulant şi alte tipuri de echipamente speciale.

O altă companie cu obiect similar de activitate este sora mai mare, China Railway Engineering Group CREG, cu o cifră de afaceri de 176 miliarde de dolari, aflata în proprietatea statului chinez.

CREG este celebră pentru că a construit TBM-urile care au forat Eurotunnel-ul, iar CRCHI este celebră pentru că a produs cel mai mare TBM construit vreodată, care cântăreşte 10 mii de tone (aţi citit bine şi aici - echivalentul a 30 de avioane Boeing 747).

Acum CRCHI va fi celebră şi pentru că a construit ”cârtiţele” care vor săpa la metroul din Cluj-Napoca.

CREG şi CRCHI sunt echivalentul CUG-urilor, a fostelor CUG-uri mai bine spus, Combinatele de Utilaj Greu din România, care fabricau absolut toate echipamentele necesare, oricât de grele şi sofisticate, pentru piaţa interna şi export.

CUG-urile din România au fost puse la pământ, în locul lor sunt sau vor fi, desigur, blocuri de locuinţe, clădiri de birouri şi malluri care vând importuri. Astfel încât echipamentele trebuincioase, oricât de banale, trebuie să fie aduse de la CREG şi CRCHI, sau din alte ţări, iar deficitul de balanţă comercială, despre care se vorbeşte acum şi la grădiniţa, creste până la cer.

Ironic, gândiţi-vă un pic. Metroul din Bucureşti a fost proiectat şi construit cu ingineri, muncitori, tehnologie şi echipamente româneşti, iar în el circula trenuri româneşti. Metroul din Cluj-Napoca a fost proiectat şi va fi construit cu ingineri, muncitori, tehnologie şi echipamente importate, iar în el vor circula vagoane importate.

Ce s-a întâmplat în aceşti circa 50 de ani, de la începerea construcţiei metroului din Bucureşti şi până la începerea construcţiei metroului din Cluj-Napoca?

Se cheamă dezindustrializare.

Poate ca după alegeri Preşedintele României va căpăta curaj şi se va duce în China, la CREG şi CRCHI, pentru a-i ruga să învestească într-o fabrica de TBM-uri în România, poate chiar în Cluj-Napoca. Dacă nu se duce Preşedintele României se va duce Cancelarul Germaniei, Preşedintele Franţei, Premierul Marii Britanii şi, desigur, Primul Ministru al Ungariei.

 

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cluj napoca,
metrou,
ceo,
dragos damian,
legatura,
opinie

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.