Ordonanţa de Urgenţă care modifică legislaţia pensiilor private a fost adoptată de Guvern

Autor: Roxana Rosu Postat la 09 decembrie 2022 185 afişări

Ordonanţa de Urgenţă care modifică legislaţia pensiilor private a fost adoptată de Guvern

Guvernul a adoptat Ordonanţa de urgenţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul pensiilor private, care introduce o serie de obligaţii pentru administratorii de fonduri, inclusiv  un sistem de alertă timpurie în cazul în care valoarea unei investiţii scade cu cel puţin 10% faţă de preţul de achiziţie şi posibilitatea de a investi activele fondurilor în obligaţiuni corporative fără rating sau cu calificativ insuficient în cazul în care statul deţine, direct sau indirect, minimum 50% din respectiva companie.

„Într-un moment critic în care constatăm creşterea riscului de piaţă cauzat de o volatilitate ridicată pe pieţele financiare din Uniunea Europeană, marcate de deteriorarea echilibrelor macroeconomice generate de conflictul armat din Ucraina şi de impactul pandemiei Covid-19, A.S.F. se concentrează pe misiunea sa de a supraveghea cu atenţie evoluţia pieţei pensiilor private, de a înţelege şi evalua corect riscurile nu numai la adresa investitorilor şi participanţilor la fondurile de pensii private, dar şi la adresa stabilităţii financiare la nivelul economiei naţionale. Măsurile de reformare a legislaţiei din domeniul sistemului pensiilor private sporesc capacitatea de supraveghere a Autorităţii, astfel încât activitatea fondurilor de pensii private să se desfăşoare în condiţii de maximă siguranţă pentru participanţi.” declară Preşedintele ASF, Nicu Marcu.

El a adăugat că actualizarea cadrului de reglementare în domeniul pensiilor private va impune o mai mare responsabilizare a administratorilor în ceea ce priveşte activitatea acestora, modificările fiind aduse pentru a asigura o protecţie suplimentară a activelor fondurilor de pensii private, în beneficiul participanţilor la aceste fonduri.

Ordonanţa modifică Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Legea nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private.

„Vulnerabilităţile anumitor tipuri de investiţii, combinate cu interconexiunea cu alte părţi ale sectorului financiar, au impus o consolidare a sistemului de reglementare şi supraveghere, tocmai pentru a spori rezilienţa şi gestionarea cât mai atentă a riscului de lichiditate pentru fondurile care activează pe piaţa pensiilor private din România. Autoritatea acţionează cu fermitate pentru a-şi adapta acţiunile la provocările care apar într-o lume financiară volatilă, astfel încât prin deciziile asumate să protejăm cât mai bine participanţii la fondurile de pensii private, să controlăm, să impunem respectarea legilor şi să sprijinim dezvoltarea şi administrarea corectă a fondurilor de pensii private atât în interesul participanţilor la aceste fonduri, dar şi în interesul dezvoltării economiei autohtone. Fondurile de pensii private trebuie să joace un rol semnificativ şi să devină un real motor financiar de dezvoltare a economiei naţionale”, a mai spus preşedintele ASF.

Printre modificările reglementărilor prevăzute de actul normativ se numără:

  • stabilirea unor principii privind regulile de investire şi privind modul de evaluare a activelor fondurilor şi responsabilitatea administratorilor;
  • stabilirea obligaţiei administratorului de a deţine permanent un nivel adecvat de lichiditate, a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puţin 6 luni;
  • introducerea unor prevederi privind cerinţele pentru persoanele cu funcţii-cheie şi a unor prevederi exprese privind autorizarea acestor persoane; stabilirea atribuţiilor directorilor de investiţii din cadrul administratorilor;
  • stabilirea obligaţiilor consiliului de a defini şi supraveghea implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficientă şi prudentă a unei organizaţii, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizaţiei şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei;
  • segregarea atribuţiilor şi responsabilităţilor diferitelor structuri de conducere, supraveghere şi control, după caz, astfel încât să fie evitate eventualele conflicte de interes şi să fie acordată autoritatea şi independenţa necesară funcţiilor de control;
  • stabilirea unui comision unic de administrare, perceput de administrator pentru prestarea activităţilor principale şi a celor secundare/conexe;
  • completarea cerinţelor de raportare şi transparenţă;
  • stabilirea dreptului participanţilor şi al beneficiarilor de a cere plata activului personal net sau a pensiei private ca fiind imprescriptibil;
  • introducerea posibilităţii ca, în cazul declanşării procedurii de administrare specială, A.S.F. să poată desemna Fondul de Garantare a Drepturilor din Sistemul Pensii Private drept administrator special, în condiţiile stabilite prin reglementări, pentru asigurarea unui nivel suplimentar de siguranţă a sistemului de pensii private în cazul în care niciun alt administrator nu îndeplineşte cerinţele legale în acest sens;
  • completarea şi clarificarea regimului sancţionatoriu.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
fonduri,
pensii,
participanti,
sistem

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.