OUTDOOR: Liderul panourilor romanesti, la vanzare. Chiriile la panourile romanesti sunt de doua-trei ori mai mici comparativ cu Polonia sau Cehia
In urma cu trei ani, actionarii companiilor romanesti de publicitate outdoor umblau in buzunare dupa ultimii bani pentru a rezista pe o piata in agonie. Acum, unul dintre ei ar putea avea patru oferte pentru a vinde.
In urma cu trei ani, actionarii companiilor romanesti de publicitate outdoor umblau in buzunare dupa ultimii bani pentru a rezista pe o piata in agonie. Acum, unul dintre ei ar putea avea patru oferte pentru a vinde.
Actionarul este Advent International, unul din cele mai importante fonduri de investitii prezente in Romania, iar compania este Euromedia, liderul detasat al pietei de panouri pentru publicitate, cu o cota de 50 - 55%.
Advent se afla in prezent in discutii avansate cu patru companii straine de outdoor care intentioneaza sa intre in Romania prin achizitia Euromedia, au declarat pentru BUSINESS Magazin surse din piata de publicitate.
Cele patru companii sunt jucatori europeni importanti, iar tranzactia ar putea fi incheiata la inceputul anului viitor, spun sursele citate.
Dintre marile grupuri europene de outdoor, cele care ar putea fi interesate de achizitia Euromedia, avand deja operatiuni in Europa Centrala si de Est, sunt JC Decaux (Franta), ClearChannel (SUA), Stroer (Germania), EPA Holding (Austria) si NewsCorp (Statele Unite), prin News Outdoor.
Reprezentantii Advent International nu au dorit sa comenteze informatiile privind vanzarea.
Contactati de BUSINESS Magazin, Jason Senior, director executiv al News Outdoor si Oliver Hildsberg, director de comunicare al Stroer, au declarat ca grupurile lor nu intentioneaza sa cumpere Euromedia.
Reprezentantii JC Decaux, ClearChannel si EPA nu au dorit sa comenteze pe marginea subiectului pana la inchiderea editiei.
JC Decaux este cel mai mare jucator european de pe outdoor, ClearChannel este numarul unu in lume si numarul doi in Europa. Desi de talie mica, daca o comparam cu JC Decaux si ClearChannel, compania austriaca EPA a avut o ascensiune spectaculoasa in ultimii ani, devenind, printr-o campanie agresiva de achizitii, principalul jucator din Europa Centrala si de Est.
Romania este, de fapt, una din putinele tari in care EPA nu este prezenta. Compania detine operatiuni in Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Croatia, Serbia, Macedonia si Bulgaria. Ultima achizitie a grupului a avut loc chiar in 2004, in Ungaria. In acest context, este foarte probabil ca EPA sa fie una din companiile interesate de Euromedia, spun sursele citate.
JC Decaux este de asemenea un jucator in expansiune in Europa Centrala si de Est, detinand operatiuni in Slovacia, Ungaria si Bulgaria. ClearChannel este prezenta in Polonia si tarile baltice.
Achizitia Euromedia de catre un investitor strategic ar fi prima dovada ca piata romaneasca de outdoor redevine, pe fondul reluarii cresterii, interesanta pentru straini. Singura intrare a unui investitor strategic pe outdoor in Romania a avut loc in 2000, cand Newscorp (grup controlat de magnatul media american Rupert Murdoch) a cumparat prin divizia News Outdoor compania Exclusiv Media, detinuta de omul de afaceri Elan Schwartzenberg.
Din 2000 pana in 2002, piata romaneasca de reclama outdoor a ramas constanta, in jurul nivelului de 12 milioane de dolari conform estimarilor companiilor, iar interesul grupurilor straine s-a diminuat. In 2000 - 2002, gradul mediu de ocupare a panourilor la nivelul intregii piete a fost estimat la 30 - 40%.
Astfel, oamenii de afaceri sau fondurile de investitii care au pus la bataie zeci de milioane de dolari pentru a crea companii si apoi a le vinde a trebuit sa astepte cativa ani reintoarcerea cumparatorilor.
Din 2003, piata a reinceput sa creasca, atingand in prezent o valoare estimata la 18 - 20 de milioane de dolari. Gradul mediu de ocupare al panourilor a crescut si el, pana la 50 - 60%, in unele perioade inregistrandu-se si varfuri de 80 - 90%. Outdoorul redevine deci o afacere interesanta.
Advent International a fost, alaturi de fondul suedez Oresa Ventures (fost actionar al Churchill Media), principalul consolidator al pietei romanesti de outdoor. Grupul financiar, care mai detine in Romania actiuni la MobiFon (Connex) si Terapia Cluj, a intrat pe piata de outdoor in 1998, cand a cumparat compania Europlakat. In 1999, Advent a cumparat de la un alt fond de investitii si Monopoly Media. Din fuziunea Europlakat - Monopoly a rezultat actualul lider de piata - Euromedia. Alaturi de Advent International, un actionar important al Euromedia este omul de afaceri roman Adrian Draghici.
Draghici mai are experienta construirii de afaceri si vanzarii lor catre grupuri straine. Actualul presedinte si actionar al Euromedia este fondator al companiei Romanian Publishing Group, care editeaza acum revistele Avantaje, Estetica, Elle, si al IDG Romania, ce editeaza PC World, Computer World sau Telecom. Ambele companii au fost vandute in urma cu mai multi ani unor grupuri multinationale. De asemenea, Draghici a fondat si a vandut ulterior societatea de cercetare de piata GFK Romania. Istoria recenta a exiturilor (vanzarilor de actiuni) pe piata de outdoor nu este una fericita pentru fondurile de investitii. In lipsa interesului marilor grupuri de profil, Oresa Ventures a fost nevoit sa vanda Churchill Media catre un om de afaceri roman anul trecut, in conditii nu foarte favorabile.
De asemenea, Innova Capital, un fond de investitii care a fost partener al Oresa in Churchill Media, a ales sa iasa mai devreme din afacere, vanzand in pierdere catre fondul suedez.
Oresa a devenit actionar al Churchill Media in 1998, cand asteptarile privind evolutia pietei de publicitate pe outdoor erau foarte mari, si a vandut in vara lui 2003, cand semnele privind un reviriment nu erau clare. In plus, industria, care depinde inca in proportie mare (cateva zeci de procente) de reclama la tigari era amenintata de pierderea celei mai importante surse de venit din 2005.
Din cauza temerilor privind viitorul industriei, si NewsCorp a oprit achizitiile dupa preluarea Exclusiv Media. Nici strategia privind cresterea organica a Exclusiv nu a fost agresiva, compania mentinandu-si cota de piata in jurul nivelului de 20 - 25% pana in 2003.
Intre timp, termenul de interzicere a reclamelor la tigari a fost amanat pana la 1 ianuarie 2007, iar companiile mari si-au redus "dependenta de tutun". In plus, odata cresterea pietei reinceputa, jucatorii reincep sa se gandeasca la potentialul ei. Chiriile la panourile romanesti sunt de doua - trei ori mai mici comparativ cu tari din Europa Centrala si de Est precum Polonia sau Cehia si, in consecinta, loc de crestere exista.
Iar daca in urma cu doi ani Advent putea spera doar sa isi recupereze banii investiti, acum nu este exclus sa fie vorba si de ceva profit.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro