Polonezii de la Amrest păstrează franciza Starbucks pe piaţa din România pentru încă cinci ani. Ce taxe plătesc către gigantul american pentru a putea dezvolta brandul?
Grupul polonez Amrest păstrează franciza Starbucks pentru piaţa din România pentru încă cinci ani, după ce acordul dintre părţi a fost prelungit recent.
♦ Pentru a deveni francizatul brandului american de cafenele Starbucks, Amrest a plătit o taxă iniţală de 25.000 de dolari, la care se adaugă un royalty fee, care este echivalentul a 6% din vânzări ♦ Suplimentar, polonezii plătesc şi o taxă de marketing, însă ei nu dezvăluie suma, vorbind de o „valoare agreată în fiecare an“ ♦ La venituri de 179 mil. lei în 2022, doar royalty fee-ul este de aproape 11 mil. lei, conform calculelor ZF.
Grupul polonez Amrest păstrează franciza Starbucks pentru piaţa din România pentru încă cinci ani, după ce acordul dintre părţi a fost prelungit recent. Deal-ul iniţial a expirat în octombrie 2023. Grupul a preluat operarea brandului în România şi Bulgaria în 2015, dar pentru piaţa de la sud de Dunăre acordul de franciză expiră în 2027. „Acordul de licenţă dintre Amrest şi Starbucks EMEA Limited a fost extins cu încă cinci ani pentru pieţele din Polonia, Ungaria, Cehia şi România“, conform unor informaţii Amrest consultate de ZF. În total, polonezii deţin franciza pentru Starbucks pe opt pieţe, cele patru menţionate anterior, dar şi Bulgaria, Slovacia, Serbia şi Germania.
Pentru a deveni francizatul brandului american de cafenele Starbucks, Amrest a plătit o taxă iniţală de 25.000 de dolari, la care se adaugă un royalty fee, care este echivalentul a 6% din vânzări. Suplimentar, polonezii plătesc şi o taxă de marketing, însă ei nu dezvăluie suma, vorbind de o „valoare agreată în fiecare an“. Este pentru prima dată când aceste date sunt publicate de ZF, de cele mai multe ori, detaliile contractuale pentru franciză - mai ales în cazul unor branduri gigantice, precum Starbucks - fiind ţinute la secret.
La venituri de 179 mil. lei în 2022, doar royalty fee-ul pentru România este de aproape 11 mil. lei, conform calculelor ZF.
Decizia Amrest de a prelungi contractul de franciză vine în contextul în care piaţa autohtonă de cafenele, mai ales cafenele de lanţ, e subdezvoltată. În România există un număr relativ mic de lanţuri de cafenele, mai ales când vine vorba de nume globale. Astfel, local sunt prezente Starbucks şi McCafe (parte din grupul McDonald’s), fiecare cu câteva zeci de unităţi. Există însă multe reţele internaţionale, în frunte cu Costa Coffee (brandul e prezent pe piaţa de cafea, dar nu pe cea de cafenele), care nu sunt sau nu mai sunt active în România. Unul dintre motivele invocate e că piaţa e prea mică. Lipsa lor a fost compensată de apariţia unor nume româneşti precum 5 to Go sau Ted’s. Totuşi, loc de creştere există şi mult.
Astăzi, din punct de vedere al veniturilor, Starbucks este liderul pieţei de cafenele din România cu afaceri de aproape 179 mil. lei în 2022, plus 35,6% versus anul anterior. Reţeaua numără 56 de unităţi deschise în marile ora?e ale ţării, conform datelor disponibile pe site-ul Amrest.
Americanii de la Starbucks sunt prezenţi pe piaţa locală de mai bine de 15 ani, însă încă de la început s-au dezvoltat în sistem de franciză, având mai mulţi parteneri. Acum, franciza pe România o are grupul polonez Amrest, un gigant cu prezenţă pe mai multe pieţe. Polonezii au în portofoliu pe lângă Starbucks şi alte francize precum KFC, Pizza Hut şi Burger King, dar şi alte branduri.
În România. ei au momentan doar lanţul de cafenele pe care l-au preluat în 2015 împreună cu unităţile din Bulgaria şi o serie de restaurante Burger King (10), însă sub acest brand din urmă compania nu se mai dezvoltă. Amrest a pierdut franciza Burger King în regiune, brandul american de fast-food urmând a fi dezvoltat în continuare printr-un alt partener. Cele zece restaurante deja deschise iniţial rămân în portofoliul polonezilor.
Pentru KFC şi Pizza Hut, în România, există un alt francizat - grupul Sphera, care se ocupă de dezvoltare încă de la intrarea brandurilor pe piaţă. În ceea ce priveşte brandurile proprii, Amrest nu le-au adus. În total însă, la nivel de grup, există aproape 2.200 de unităţi.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro