Proiect: Supermarketurile şi hipermarketurile cu suprafaţă peste 400 mp, amplasate în afara oraşului
Mai mulţi parlamentari de la PSD, PMP şi UDMR au depus, la Senat, un proiect de lege care prevede că structurile de vânzare cu o suprafaţă de peste 400 metri pătraţi, cum ar fi supermarketurile şi hipermarketurile, să fie amplasate exclusiv în afara oraşelor.
Iniţiativa legislativă modifică ordonanţa de urgenţă 99/2000 privind comercializarea şi serviciilor de piaţă, prin introducerea unor alineate care vizează amplasarea numai în jurul oraşelor a magazinelor care se vor întinde pe mai mult de 400 mp.
Astfel, la articolul 12 al actului normativ sunt introduse două alineate care prevăd că: „În vederea dezvoltării reţelelor de distribuţie, autorităţile publice locale vor stabili următoarele: a) accesul vehiculelor de transport marfă în unitatea administrativ-teritorială în funcţie de tonaj şi dimensiuni maxim admise; b) regimul parcării vehiculelor de transport marfă şi regimul orar al aprovizionării comercianţilor. Amplasarea structurilor de vânzare cu suprafaţa mai mare de 400 m.p. se va face exclusiv în teritoriu periurban, conform prevederilor Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, cu modificările şi completările ulterioare”.
Autorităţile administraţiei publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a reţelei de distribuţie, având drept obiective: „dezvoltarea şi revigorarea reţelei de distribuţie în zonele turistice de interes naţional si local, zonele montane, rurale şi defavorizate şi sustinerea creării de servicii de piaţă în aceste zone”, potrivit proiectului de lege.
De asemenea, autorităţile administraţiei publice locale, în stabilirea strategiei de dezvoltare au în vedere următoarele caracteristici teritoriale: „centre istorice, în scopul promovării unor activităţi comerciale adecvate in special producţia şi comercializarea produselor tradiţionale şi cu indicaţie geografică, artizanat si meşteşugăreşti, alimentaţie publică şi al protejării zonelor cu valoare istorică si artistica”, conform modificărilor propunerii legislative.
Iniţiatorii susţin că în ultimul deceniu au apărut dezechilibre în domeniul comerţului în reţelele de supermarketuri şi hipermarketuri.
„Ultimii 10-15 ani au fost marcaţi in Romania în domeniul comerţului de dezvoltarea reţelelor de supermagazine si hipermagazine, ceea ce a condus, pe de o parte, la modernizarea activităţilor de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata, în prezent ponderea comerţului cu produse alimentare fiind de 50-60% la nivel naţional, iar pe de altă parte, această extindere a creat o serie de dezechilibre în mai multe sectoare”, arată parlamentarii care au iniţiat proiectul, în expunerea de motive.
Aleşii mai motivează că modificările propuse prin iniţiativa legislativă vor încuraja micii producători şi afacerile locale să se dezvolte.
„Prin modificările propuse, comunităţile locale vor avea mai multe avantaje din punct de vedere al menţinerii şi încurajării IMM - micilor producători şi afacerilor locale, prin ocuparea mai judicioasă a spaţiilor comerciale cu suprafeţe mici, precum şi pentru interesele consumatorilor prin varietatea mai mare de produse, prin încurajarea specificităţii locale şi a serviciilor turistice, cât şi din punct de vedere al dezvoltării urbane durabile a localităţilor”, conchid iniţiatorii, potrivit sursei citate.
Proiectul de lege are ca iniţiatori trei deputaţi PSD - Ioan Dîrzu, Alexandru Stănescu şi Ionuţ Păle, deputatul neafiliat Neculai Iftimie, precum şi deputatul PMP Petru Movilă, deputatul ALDE Ică Florică Calotă şi pe senatorul UDMR Barna Tánczos.
Propunerea legislativă a fost înregistrată la Senat, prim for sesizat, decizională fiind Camera Deputaţilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro