Romania dreamin (in sfarsit)
Desi s-au nascut ca firme de apartament sau in birouri improvizate, pentru cateva start-up-uri romanesti din IT masura succesului se numeste Nasdaq sau chiar numarul unu mondial. Pentru ele, Romania e prea mica.
Desi s-au nascut ca firme de apartament sau in birouri improvizate, pentru cateva start-up-uri romanesti din IT masura succesului se numeste Nasdaq sau chiar numarul unu mondial. Pentru ele, Romania e prea mica.
Radu Georgescu, presedintele grupului de software si servicii Gecad, relateaza o discutie pe care a purtat-o in Statele Unite cu al treilea oficial din ierarhia companiei americane Oracle. Omul cu functia de senior vicepresident al Oracle, informat de originea romana a lui Georgescu, si-a aratat placerea de a intalni o persoana din tara de unde provine "cel mai tare editor XML din lume". Cu aceasta ocazie a aflat pentru prima oara seful Gecad - si probabil este printre putinii romani care stiu - despre compania craioveana SyncroSoft si al lor produs OxygenXML pentru realizarea fisierelor in limbajul de programare XML.
SyncroSoft este aproape necunoscuta in Romania. O singura companie din tara, Elpreco SA, ii foloseste programul, si nu a avut vreo aparitie in presa romaneasca. "Nu vad ce beneficii ne-ar aduce prezenta in presa. Noi avem clienti la o alta scala", spune Stefan Vasile, unul dintre fondatorii companiei. Clientii la care face trimitere Vasile sunt mari companii din topul Fortune 500 ca Ericsson, VeriSign, HP, Sony sau Toshiba. Tinand cont ca activeaza pe o nisa, chiar daca este probabil cel mai bun editor XML din lume, firma craioveana este in continuare o afacere mica, iar cifra de afaceri a fost in 2005, ultimul an afisat de datele Ministerului de Finante, de 3,1 milioane de lei.
Ca si SyncroSoft, ce are in continuare sediul in Craiova, la fel ca la infiintare, afacerilor din domeniul software sau al aplicatiilor online le e la fel de usor de depasit granitele geografice. In IT, ambitiile regionale lasa de multe ori direct locul celor globale. Grupul Gecad este un bun exemplu, fiind acum un incubator de start-up-uri aflate in diverse stadii de dezvoltare. Axigen este producatorul unui server de e-mail pentru companii, Avangate este un sistem de vanzare online de software, iar ePayment este o platforma de tranzactii online. Un alt produs, Sentinet, e pozitionat in domeniul securitatii datelor companiilor. Exceptand ePayment, produs destinat strict magazinelor online din Romania, toate celelalte sunt produse sau companii cu obiective globale.
Iar afacerile in care este implicat Radu Georgescu si care tintesc piete straine nu se limiteaza doar la companii din grupul Gecad. Un proiect care se lanseaza in aceasta saptamana si care vrea sa produca o revolutie in felul in care oamenii folosesc blogurile este girat de Georgescu, ca actionar si ambasador. Start-up-ul in cauza, I'deea Productions, il are ca actionar majoritar pe Adrian Mihaltianu, fost om de marketing in Gecad, ce are acum cateva proiecte online in Romania, dintre care site-ul drive-test.ro este cel mai important. Acum, Mihaltianu e la primul proiect destinat pietei externe. Impreuna cu studioul de web design MB Dragan, care detine 40%, a format un joint-venture si impreuna au realizat o aplicatie web numita Blogzoner.
Ce aduce nou aceasta? Faptul ca orice scriitor de blog isi poate crea cont pe aceasta aplicatie de management al blogurilor, ce permite pozitionarea pe harta a locului unde se afla autorul lui. "Fenomenul online face legatura intre anonimi care de multe ori raman anonimi in spatele nick-ului", puncteaza Adrian Mihaltianu unul din neajunsurile conceptului actual de blog. "Exista insa o problema de socializare chiar cu vecinii. Conceptul de «social network in the hood» este non-existent." Pana saptamana aceasta. Pe Blogzoner poate fi ales un loc pe harta lumii afisata de Google Maps ca spatiu de unde este scris blogul. Un steag pe harta marcheaza originea unui scriitor de blog. El si toti cei care folosesc Blogzoner vor putea apoi gasi alti bloggeri din aceeasi tara, oras sau cartier pentru a comunica sau doar a trage cu ochiul la articolele lor.
Un alt scop in care poate fi folosit este cel turistic - atunci cand cineva vrea sa stie mai multe chiar de la un localnic cu aceleasi preocupari si interese despre un loc pe care urmeaza sa-l viziteze. Filtrul de pe Blogzoner poate fi setat, de exemplu, sa afiseze persoanele care locuiesc intr-un anumit cartier din New Jersey si care au fotografia drept pasiune. Sau poate fi folosit in scopuri de marketing. O companie care pregateste lansarea unui produs intr-o alta tara poate afla mult mai simplu cu ce bloggeri poate comunica, cei interesati de subiectul lansarii si care ulterior ar putea promova acel produs. Tot aceasta interfata permite comunicarea prin e-mail direct din site cu o alta persoana cu cont pe Blogzoner. "E un lucru care trebuia facut de multa vreme si avem norocul sa fim noi primii care o facem", spune Mihai Dragan, liderul firmei de web design.
Cei implicati in proiect spun rezervati ca prefera sa astepte finalul primei luni de dupa lansare pentru a-si pondera asteptarile. O estimare rezervata este cifra de 20.000 de utilizatori pana la sfarsitul anului viitor - o masa de utilizatori-scriitori care ar putea aduna audiente de 2.000-3.000 de ori mai mari. Si aici apare elementul monetizabil, un sistem de publicitate gandit de cei doi coordonatori care aduce advertiserilor tintirea demografica foarte exacta folosind influenta bloggerilor in reteaua sociala/geografica din care fac parte. Veniturile se vor imparti intre proprietarii Blogzoner si cei ai blogurilor inscrise.
Un element nou va fi pana si procesul de lansare de pe 1 octombrie. Cei mai multi dintre romanii care lucreaza in strainatate in mari companii IT vor primi informari despre aplicatia lansata, pentru a raspandi vestea. "Lansarea se va face pe toate canalele, folosind expati romani. Oameni care sunt buni la Google, la Microsoft si pe care vrem sa-i facem sa vorbeasca despre Blogzoner. Avem deja promisiuni si de la bloguri mari, cum ar fi Techcrunch", spune Adrian Mihaltianu.
Domeniul aplicatiilor online i-a tentat si pe clujenii care detin portalul de clipuri video Trilulilu.ro. Sergiu Biris si Andrei Dunca s-au asociat recent cu un om de afaceri din Marea Britanie, lansand compania si produsul LiveRail, un sistem care insereaza publicitate contextuala in clipurile video. Momentan, compania cu sediul la Londra se afla in discutii cu mai multi producatori de continut online si portaluri video care ar putea alege sa foloseasca LiveRail pentru a obtine bani din publicitate. "Rivalii directi ar fi Videoegg si Scanscout. Ar fi interesanta si pozitia Google in momentul cand vor lansa si ei ceva de genul acesta. Vrem sa fim primii in cota de piata, iar financiar... pot spune ca suntem optimisti. Piata e foarte valoroasa si e in mare crestere, deci avem convingerea ca LiveRail poate fi un business profitabil", declara Andrei Dunca, unul dintre asociati.
Un alt start-up, dar cu mai multe produse va aduce probabil la inceputul anului viitor primul nume romanesc pe Nasdaq. FighterSoft Multimedia a adus primul program de streaming video, deci televiziune online, cand abia incepuse sa se vorbeasca despre televiziunea digitala. O versiune imbunatatita a lui se numeste acum Star Media Center si permite transmiterea, de exemplu, a unui meci de catre un spectator aflat in tribune, care filmeaza cu telefonul, respectiv receptionarea in direct de catre alte persoane aflate la calculator sau pe ecranele telefoanelor mobile. Toate acestea pe orice tip de conexiune mobila, inclusiv cea mai putin performanta, GPRS, la o calitate buna a imaginii. O alta aplicatie, ShareMobile, e numita de cei doi tineri de 23 de ani de la FighterSoft drept primul YouTube pentru telefoanele mobile.
Dar cea mai spectaculoasa aplicatie este Mobile Tracking System (MTS), un program complex care se poate instala pe telefoanele mobile cu sistem de operare Windows Mobile si care combina social networking-ul cu GPS-ul. Insa MTS nu foloseste satelitii care graviteaza in jurul Pamantului pentru a detecta pozitia (GPS), ci antenele folosite de operatorii de telefonie mobila. Una dintre functiile programului permite afisarea pe mobil a pozitiei ocupate de alti prieteni care folosesc MTS. Daca se afla chiar in vecinatate, printr-o alta functie a programului poate fi trimis un SMS, MMS sau e-mail pentru a-i propune un loc de intalnire. Totul folosind reteaua de date GPRS, EDGE sau 3G a oricarui operator GSM din lume. Si chiar si cu cel mai ieftin abonament lunar pentru transfer de date, de aproximativ 3 euro in Romania. Cei doi antreprenori spun ca traficul de date obtinut cu doar 3 euro este suficient pentru a trimite, de exemplu, un miliard de mesaje SMS.
"Imi aduc aminte ca la inceput aveam o Supernova albastra cu care n-am vrut sa ratam ocazia de a ne face publicitate. Asa ca am scris pe masina «streaming video», «tracking flota de masini», «advertising telemarketing» si «gestiune primara». La primele trei lucram cel mai mult, dar doar ultima ne aducea vreun venit", rememoreaza Orlando Matei, chief technical officer al FighterSoft. Acum, primele trei idei vor face si ele bani. Un comunicat de presa din 23 august al companiei americane DigiCurve, listata pe Nasdaq, anunta preluarea drepturilor intelectuale asupra mai multor patente ale firmei romanesti, iar un altul din ziua urmatoare - faptul ca va fi pusa in discutie intr-o sedinta de consiliu schimbarea numelui DigiCurve in FighterSoft.
Comunicatele de presa veneau dupa o saptamana de negocieri intre cei doi romani si americanii de la DigiCurve, petrecute la Bangkok, in Thailanda. Partile s-au inteles, asa ca in prezent actiunile Digicurve au fost oprite de la tranzactionare si compania urmeaza sa anunte noua componenta a actionariatului. Capitalizarea bursiera a companiei a fost "inghetata" la 900 de milioane de dolari. "Partea care ne-a interesat pe noi a fost componenta de actiuni, cash-ul se face ulterior oricum", spune Andrei Iftimie, directorul general al FighterSoft, fara a da mai multe detalii. Doar de acum inainte firma celor doi va incepe sa inregistreze venituri. Planurile sunt de a pastra aplicatiile gratuite, dar de a servi reclame celor care le folosesc. In cei doi ani de cand a aparut acest start-up, aplicatia Star Media Center a fost descarcata de cinci milioane de persoane din toata lumea, iar Mobile Tracking System - de un milion de oameni din 35 de tari, care folosesc 127 de operatori diferiti de telefonie mobila.
FighterSoft este doar pe jumatate un start-up de succes. Dar contractul cu compania americana le da celor doi antreprenori confortul de a putea privi in timp inapoi ca la vremuri grele trecute. Si vorbesc in special de aventurile financiare prin care au trecut pentru a putea merge mai departe, de faptul ca le-a fost imposibil sa gaseasca un investitor aici in Romania sau in Europa si de faptul ca in Statele Unite totul decurge mai rapid (dovada - contractul semnat in mai putin de doua saptamani) si de lipsa de incredere pe care o inspira in general tinerii de varsta lor.
Radu Georgescu are un punct de vedere usor diferit, pe care si-l expune ca de pe un slide al unei prezentari imaginare. "In companiile din Statele Unite din domeniul IT exista recunoscuta in mod formal notiunea de networking si antreprenorii sunt la fel de rupti in coate ca si cei din Romania. Asta pe de o parte. Pe de alta parte, presedintele IBM, chiar daca este acolo in cladirea vecina cu tine, te primeste la fel de greu ca atunci cand esti in Romania", spune Georgescu. Despre mediul antreprenorial in general, tonul e neutru. "Cred ca: a) Romania nu este mediul perfect pentru dezvoltarea unui start-up in domeniul IT. Dar este unul din mediile bune; b) conteaza mai putin, in opinia mea, de unde se intampla un start-up. Un start-up bun poate sa izbucneasca de oriunde."
In acelasi principiu au crezut si cei de la Universitatea Politehnica Timisoara, care cu sprijinul unui ONG din Germania au pus la dispozitie o cladire drept spatiu de birouri pentru afaceri aflate la inceput de drum (it-incubator.ro). Chiria pentru un birou standard de 20 de metri patrati este de 80 de euro pe luna, pret in care sunt incluse utilitatile, accesul la internet si diverse traininguri. Orice firma nou-infiintata se poate stabili aici, cu conditia sa prezinte un plan de afaceri. In momentul cand una dintre firmele de aici se dezvolta accelerat, poate fi nevoita sa plece in mod natural, din cauza spatiului limitat sau chiar sa fie "evacuata" daca depaseste o cifra de afaceri de 100.000 de euro pe an. "Am dezvoltat aici o pepiniera de start-up-uri, unele din ele sfarsesc in esec, altele ajung sa lucreze cu mari companii straine. Una din cele pe care le gazduim acum, de exemplu, lucreaza pentru Belgacom, cel mai mare operator de telecomunicatii din Belgia", spune Radu Ticiu, coordonatorul programului Incubatorul de Afaceri Software Timisoara.
Cu toate acestea, Ticiu recunoaste ca spatiul este momentan suficient si nu este asaltat de cereri de gazduire. E ceea ce punctau si cei doi fondatori ai FighterSoft, aducandu-si aminte de vizita de acum cativa ani a lui Craig Barrett, presedinte al Intel pana in 2005, la Facultatea de Telecomunicatii din Bucuresti. La intrebarea acestuia cu privire la numarul celor prezenti care aveau o firma, din cei 500 de studenti, fondatorii FighterSoft au fost singurii cu mana ridicata. "Atata vreme cat antreprenorii nu sunt in stare sa scoata banii de la un investitor inseamna nu ca nu sunt bani, ci ca nu sunt buni antreprenori. Pentru ca un om cu bani care isi doreste sa faca «angel investment» ridica cat mai multe bariere in fata potentialilor antreprenori, astfel incat daca oamenii aceia sunt in stare sa treaca de bariere, asta inseamna ca au trecut de un prim examen", isi explica Radu Georgescu filozofia. Patru antreprenori l-au convins pana acum pe Georgescu, acesta fiind si numarul firmelor din afara grupului Gecad in care omul de afaceri detine participatii minoritare. Cei de la FighterSoft spun ca au batut intr-o forma sau alta inclusiv la usile celor trei operatori GSM din Romania in cautare de finantare. Si daca aceste mari companii sau altele au ratat sansa de a participa la un viitor Google sau daca au evitat un esec financiar va fi usor de dovedit. Uitati-va pe Nasdaq.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro