Un CEO din sectorul auto german se plânge: „Este un dezastru total pentru industria auto. Ne chinuim ca în iad.“

Autor: Bogdan Cojocaru Postat la 04 mai 2020 343 afişări

Un CEO din sectorul auto german se plânge: „Este un dezastru total pentru industria auto. Ne chinuim ca în iad.“

Industria auto mondială se chinuia să înain­teze chiar şi înainte de criza provocată de pan­demia de COVID-19. Prăbuşirea pie­ţe­lor şi a economiilor îi aduce pe constructorii de maşini într-o situaţie şi mai disperată, ei având în faţă perspectiva unei staţionări îndelungate, iar aceasta înseamnă perturbări considerabile ale fluxurilor de investiţii străine peste tot în lume.

Sectorul auto este unul dintre principalele gene­ratoare de fluxuri de investiţii străine, marii cons­tructori de autovehicule contribuind masiv la rein­dus­trializarea ţărilor est-europene şi a altor eco­nomii în curs de dezvoltare. Cum blocajul economic cauzat de pandemia de COVID-19  loveşte dur aceste companii, lumea trebuie să se pregătească de blocaje şi în fluxurile de investiţii străine directe (ISD), scrie just-auto.com.

Cel mai mare constructor de maşini din India nu a reuşit să vândă nimic în aprilie. India este cea mai numeroasă democraţie din lume. În Germania, CEO-ul Volkswagen Herbert Diess insistă pe faptul că pen­tru revenirea economiei ţării sale este nevoie de un pa­chet de stimulare pentru sectorul auto. Cu alte cuvinte, el cere guvernului să subvenţioneze achi­zi­ţiile de ma­şini - un ajutor mascat dat companiei sale. VW, care este cel mai mare producător auto din lume, a avertizat asupra unei scăderi „severe“ a profitului operaţional anul acesta, dar nu renunţă la plata dividendelor pentru 2019. Însă VW cere, alături de alte mari com­panii auto, bailouturi de la statul brazilian pentru a-şi finanţa uzinele de acolo, potrivit Reuters. Daimler a anunţat scăderea cu 6% a vânzărilor în primul tri­mestru. Ford estimează pentru trimestrul II pierderi de peste 5 miliarde de dolari. Renault, cel mai mare fabricant de maşini din Franţa, a primit de la guvernul francez un bailout de 5 miliarde de euro. Compania are 73.000 de angajaţi în Europa şi a introdus program scurt de lucru pentru peste 90% din personal. Însă grupul francez a renunţat la plata dividendelor. Vânzările Renault s-au prăbuşit cu 25% în primul trimestru. Cons­tructorii auto sunt în declin şi pentru că ei sunt conductori de capital pentru mulţi furnizori, pro­blemele lor vor zgudui întregul lanţ valoric global, cu efecte asupra proiectelor ISD şi locurilor de muncă. Analiştii de la Globaldata au calculat pierderile la nivelul vânzărilor auto produse de COVID-19 la

3,6 milioane de unităţi. Pierderile financiare ale industriei au crescut accentuat în ultimele săptămâni, la 113,3 miliarde de dolari. Companiile îşi redeschid uzi­nele, însă perspectivele sunt întunecate. „Este un de­zastru total pentru industria auto. Ne chinuim ca în iad“, a declarat pentru just-auto, sub rezerva ano­ni­ma­tului, un executiv al unui producător de com­po­nente auto din Germania.

Deocamdată, jucătorii nemţi privesc cu speranţă spre China, unde activitatea fabricilor se apropie de normal. Dar şi acolo piaţa îşi revine greu. În prima jumătate a lunii februarie, vânzările de maşini din China s-au prăbuşit cu 92%. Declinul s-a temperat la 33% în ianuarie. S&P atrage atenţia că industria se îndreaptă spre un mediu de vânzări transformat radical.

Presupunerile vechi despre ceea ce doresc şoferii şi modul în care aceştia vor plăti pentru maşini ar putea deveni depăşite pe fondul incertitudinilor economice uriaşe şi al schimbărilor în stilul de viaţă aduse de pandemie. SUV-urile mai mari, mai puţin economice, au fost printre cele mai populare modele din ultimii ani şi au înlesnit marje de profit mai mari pentru producătorii de automobile.

Însă companiile vor remarca schimbarea prefe­rin­ţelor către maşinile mai ieftin de rulat ca urmare a crizei financiare globale din 2007-2008, o repetare a mo­dificărilor de comportament observate în timpul cri­zelor petroliere din anii 1970 când producătorii auto au lansat pe piaţă produsele „econobox“. „Oa­me­nii se vor întreba: «De ce am nevoie de fapt? Chiar am nevoie de o maşină mai mare?» Piaţa este încă dominată de SUV-uri“, spune Jim Saker, di­re­c­­torul Centrului pentru Managementul Auto­ve­hi­cu­­lelor de la Universitatea din Loughborough, M­area Britanie.

„Oamenii vor păstra probabil maşinile mai mult timp. Nu vor dori să schimbe sau să vândă. Ultima dată când am avut un astfel de şoc, în 2007/08, oamenii au cumpărat maşini mai mici sau rulate.

Au făcut un pas înapoi. Prin urmare, companiile care se vor descurca mai bine sunt cele care au produse de la capătul inferior.“

Criză actuală loveşte când industria auto se află în mijlocul unei transformări marcate de o schimbare a preferinţelor clienţilor către autovehicule electrice şi o îndepărtare de proprietatea maşinii, permisă de leasing, abonamente şi servicii de mobilitate comună. Aceste modificări se adaugă la complexitatea planificării unei rute înapoi spre normalitate în afaceri.

Se estimează că vânzările de autovehicule noi la nivel mondial vor scădea cu 20-30% în 2020 şi puţini se bazează pe o descătuşare a cererii atunci când măsurile de izolare vor fi retrase, având în vedere amploarea incertitudinilor economice, spun analiştii. Producătorii auto nu se aşteaptă ca vânzările să se apropie de nivelurile normale mai înainte de a doua jumătate a anului şi mulţi intenţionează să majoreze cu atenţie producţia pentru a proteja lucrătorii şi pentru a evita umflarea stocurilor.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
auto,
industria auto,
investitii straine,
sector

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.