Un nou antreprenor român in clubul miliardarilor in euro din ţara noastră
Lanţul de 800 de farmacii Catena, cel mai mare jucător din piaţa de profil, a ajuns în 2019 la afaceri de 4,7 miliarde de lei (circa 1 mld. euro), în creştere cu 17% faţă de 2018. Brandul şi-a majorat de trei ori afacerile în ultimii cinci ani, perioadă în care a adăugat în portofoliu circa 300 de farmacii noi, din deschideri sau achiziţii.
Lanţul de 800 de farmacii Catena, cel mai mare jucător din piaţa de profil, a ajuns în 2019 la afaceri de 4,7 miliarde de lei (circa 1 mld. euro), în creştere cu 17% faţă de 2018. Brandul şi-a majorat de trei ori afacerile în ultimii cinci ani, perioadă în care a adăugat în portofoliu circa 300 de farmacii noi, din deschideri sau achiziţii.
„Profiturile trebuie reinvestite an de an, echipa trebuie mărită, concurenţa studiată şi depăşită“, spunea anterior pentru ZF antreprenoarea Anca Vlad (foto), fondatoarea businessului.
Profitul net al Catena a fost de 190 de milioane de lei în 2019, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, din datele oferite de reprezentanţii companiei. La nivel naţional, sub brandul Catena funcţionează 800 de farmacii, ceea ce duce veniturile medii ale unei farmacii la 5,8 milioane de lei per unitate, din calculele ZF. Veniturile diferă însă de la unitate la unitate, iar datele sunt trimise de companie la nivel cumulat.
Brandul Catena este operat de mai multe companii, spre deosebire de distribuitorul de medicamente Fildas Trading, care operează pe o singură entitate.
Catena a intrat pe piaţă în 1998, când antreprenoarea Anca Vlad, care deţinea la acel moment distribuitorul de medicamente Fildas Trading, a cumpărat 30 de farmacii din Piteşti – reţeatua Argeşfarm. Ulterior, compania s-a dezvoltat şi au continuat şi achiziţiile, care au dus brandul la 800 de unităţi la nivel naţional.
Cererea de medicamente, în special produse care sunt eliberate fără reţetă, suplimente naturale, produse cosmetice, au determinat creşteri pentru retailul farma, jucătorii orientându-se spre reduceri acordate pacienţilor la produsele fără prescriptţie.
În ultimii doi ani, retailul farma a intrat în zodia achiziţiilor, după ce doi jucători internaţionali au cumpărat businessuri locale de la vârful clasamentului.
De exemplu, cehii de la Penta Investments au cumpărat farmaciile Sensiblu şi distribuitorul Mediplus, iar grupul Farmexim, cu farmaciile Help Net, a intrat în portofoliul germanilor de la Phoenix. Astfel, în top cinci cei mai mari jucători au mai rămas trei afaceri controlate de antreprenori români – Catena (Anca Vlad), Dona (Eugen Banciu) şi Ropharma (Mihai Miron).
Retailul farma a ajuns la 19 miliarde de lei în 2018, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, iar în 2020 piaţa a sărit de 20 mld. lei, potrivit estimărilor ZF.
La nivel naţional sunt circa 8.100 de farmacii, dintre care 27%, adică mai bine de 2.200, aparţin primilor cinci jucători din piaţă.
În total, primele cinci lanţuri farmaceutice controlează 2.200 de unităţi, adică 27% din piaţa totală. În piaţă mai funcţionează şi lanţurile de farmacii regionale, care controlează până la 50 de unităţi farmaceutice pe raza câtorva judeţe.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro