Un trend ireversibil. Noul CEO al Philip Morris International spune că principala direcţie pe care se va concentra constă în crearea unui viitor fără fum
Piaţa ţigărilor fără fum din România a ajuns recent la venituri de 1 mld. lei.
După ce a câştigat o bătălie personală cu fumatul, adoptând o alternativă mai puţin nocivă — TEHNOLOGIA IQOS, Jacek Olczak, proaspăt numit în funcţia de CEO al Philip Morris International, continuă acum, din noul rol, această luptă la nivel macro, accelerând în plan global viziunea companiei din ultimii ani – un viitor fără fum.
Sunt fumător de IQOS de 7 ani. Am început să fumez în ultimul an de facultate, în Polonia, la douăzeci şi ceva de ani, am avut câteva încercări de a mă lăsa de fumat dar m-am reapucat. IQOS a fost cel mai bun lucru care mi s-a întâmplat, şi nu doar eu sunt fericit, ci şi familia şi copiii mei”, a povestit Jacek Olczak într-o conferinţă de presă organizată recent, cu ocazia preluării mandatului de CEO al PMI.
Migrarea de la fumatul tradiţional la alternative mai puţin nocive şi un viitor fără fum este principala direcţie pe care executivul se va axa în următorii ani. În 2014, compania a lansat IQOS, un sistemul electronic de încălzire a tutunului, prima piaţă în care a fost comercializat fiind Japonia. Acum, peste trei sferturi din cheltuielile comerciale ale companiei şi 99% din bugetul de R&D sunt direcţionate pentru a reduce ţigările tradiţionale. „Încercăm să ajungem la statusul «fără fum» cât de repede posibil. Ne-am setat un obiectiv ambiţios, ca până în 2025 majoritatea vânzărilor noastre – adică cel puţin 50% – ar trebui să vină din produse fără fum”. Acest obiectiv a fost deja atins pe şase pieţe, iar în 2020 alternativele fără fum au asigurat 25% din veniturile totale ale companiei, care au ajuns anul trecut, potrivit ZF, la circa 76 de miliarde de dolari.
Tot până în 2025 compania intenţionează să extindă IQOS pe cel puţin 100 de pieţe. „Scopul nostru este ca nimeni să nu fie lăsat în urmă şi ca fiecare fumător, indiferent de locaţie, să aibă acces la aceste produse. (…) Tehnologia existentă astăzi ne ajută să scalăm nu doar din punctul de vedere al volumului, ci şi al accesibilităţii, astfel încât aceste produse să fie accesibile oricăruia dintre cei 1 miliard de fumători existenţi. Personal, cred că în următorii 5-10 ani vom vedea primele ţări sau măcar prima ţară în care regulamentele să fie concepute în aşa fel încât să elimine complet ţigările cu ardere şi să valorifice potenţialul produselor alternative, oferit de inovaţie şi tehnologie.” Fie că ne place sau nu, adaugă Olczak, fumatul aşa cum îl ştim va ajunge – şi ar trebui să ajungă – să dispară. „Nu poţi schimba direcţia acestui trend.”
Potrivit lui, investiţia totală a companiei din spatele alternativelor fără fum se ridică la peste 8 miliarde de dolari. Aceasta include, printre altele, toate cercetările, dezvoltarea şi capacitatea de fabricare. „Este, de asemenea, un factor important care contribuie la strategia noastră de sustenabilitate. Când vine vorba de bugetul de cercetare şi dezvoltare anual, vorbim de aproape 500 de milioane de dolari. În categoria aceasta de produse, nimeni nu se apropie de noi ca buget.”
În piaţa locală, executivul spune că PMI încearcă să pună IQOS la dispoziţia celor 5 milioane de fumători români. „Până acum, IQOS ar trebui să aibă aproximativ 200.000 de utilizatori, oameni care au încetat complet să fumeze. Este o mare realizare, pentru că dacă iei piaţă cu piaţă, rar vei avea atât de mulţi oameni care să renunţe la ţigările cu ardere într-un timp atât de scurt.” O problemă specifică României, adaugă el, este absenţa unui cadru de reglementare bine conceput, care să stabilească modul în care aceste produse pot fi servite şi cel în care se poate vorbi consumatorilor. „Există un grad de neînţelegere, care este foarte pronunţat în România, deşi există şi pe multe alte pieţe. În multe asemenea locuri, dacă întrebi un fumător care este problema fumatului, el îţi va spune nicotina. De fapt, nu nicotina este principala cauză a problemelor, ci gudronul, care este rezultatul arderii. Lucrăm evident la partea noastră de comunicare, încercând să ne apropiem cât mai mult de consumator şi să îl informăm, să explicăm elementele de bază legate de problema fumatului şi de cum noile produse constituie o alternativă mai bună pentru cei care continuă să fumeze. Există o oarecare confuzie în România, parţial determinată de autorităţi şi de unele declaraţii iresponsabile din domeniul public, care, în loc să clarifice lucrurile pentru public, a creat o şi mai mare confuzie.” În plan local, compania a deschis, în urmă cu 4 ani, şi o fabrică destinată producţiei de rezerve din tutun pentru IQOS – în Otopeni –, în urma unei investiţii de aproape jumătate de milion de euro. Philip Morris România, din portofoliul căruia fac parte branduri ca Marlboro, LM şi Virginia Slims, a înregistrat la nivelul anului 2019 venituri de peste 3,3 miliarde de lei, conform datelor de la Ministerul de Finanţe, citate de ZF, datele fiind consolidate pentru mai multe entităţi fiscale: în cazul Philip Morris International – Philip Morris Trading şi Philip Morris Romania.
Absolvent al unui master în economie din cadrul Universităţii Lodz din Polonia, executivul în vârstă de 56 de ani s-a alăturat companiei PMI în urmă cu aproape trei decenii, în 1993, ocupând, de-a lungul timpului, funcţiile de COO (2018-2021) şi CFO (2012-2018), precedate de o serie de roluri în departamentele financiar şi management general în Europa, inclusiv cel de Managing Director al companiilor afiliate PMI din România, Polonia şi Germania şi pe cel de preşedinte al Regiunii Uniunea Europeană. Anterior, a activat în compania de audit şi consultanţă BDO. El a fost numit la conducerea operaţiunilor Philip Morris International în locul lui André Calantzopoulos, care a preluat acest rol în 2013, fiind ales acum în funcţia de preşedinte executiv al Consiliului.
Deşi conduce unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa de produse destinate fumătorilor, Jacek Olczak crede că „cea mai bună decizie pe care o poate lua un fumător este să se lase de fumat.” Olczak a jucat un rol vital în transformarea PMI într-un jucător care fabrică produse fără fum. Din rolul de COO, sub supravegherea sa veniturile nete ale companiei generate de produsele fără fum au crescut la 28% în primul trimestru al acestui an, iar acoperirea geografică a acestora s-a extins de la zero la 66 de pieţe în principalele oraşe sau la nivel naţional, date valabile la 31 martie 2021.
Potrivit datelor ZF, în România piaţa de tutun încălzit generează anual venituri de 1 miliard de lei, veniturile totale din piaţa ţigaretelor fiind de circa 21 de miliarde de lei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro