Ungaria nu duce lipsă de gaze, dar începe să se confrunte cu o penurie de benzină şi motorină
În timp ce economii mari şi mici din Uniunea Europeană se confruntă cu o criză a gazelor ruseşti, Ungaria, care şi-a păstrat prietenia cu Rusia şi primeşte din belşug gaze de la aceasta, începe să se confrunte cu o criză de carburanţi.
În timp ce economii mari şi mici din Uniunea Europeană se confruntă cu o criză a gazelor ruseşti, Ungaria, care şi-a păstrat prietenia cu Rusia şi primeşte din belşug gaze de la aceasta, începe să se confrunte cu o criză de carburanţi. Cauzele principale sunt un blocaj la cea mai mare rafinărie din ţară, deţinută de colosul MOL, şi plafoanele de preţ impuse de guvern care descurajează importurile.
Aplicabilitatea acestor plafoane, introduse la începutul valului de inflaţie pentru a proteja şoferii de costurile prea mari cu carburanţii, a fost restrânsă treptat. MOL cere de mult timp renunţarea la ele pentru că duc la penurii de benzină şi motorină şi există riscul mare ca, atunci când vor fi retrase total, să amplifice inflaţia.
Guvernul ungar, considerat populist şi cu tendinţe autoritare, a crescut treptat controlul statului în sectoarele strategice pentru economie şi societate cum sunt presa, băncile şi utilităţile. În sectorul rafinării şi carburanţilor, acest control se manifestă doar prin plafonări de preţuri, iar acestea distorsionează piaţa pentru că retailerii se feresc acum să importe benzină şi motorină.
Preţurile mici fac nerentabile importurile când preţurile sunt mari peste tot în jur. Întreruperea activităţii la cea mai mare rafinărie din ţară, apartinând de MOL, agravează şi mai mult situaţia.
Lukoil, companie rusească, a limitat cantităţile de carburant care pot fi cumpărate la o alimentare la 20 de litri pentru pompele cu presiune joasă şi la 150 de litri pentru pompele cu presiune ridicată, scrie Hungary Today. La benzinăriile MOL, ungurii nu mai pot alimenta decât o singură dată pe zi, dar indiferent de cantitate şi chiar dacă sunt eligibili pentru preţul plafonat la 480 de forinţi (1,21 euro).
În general, la preţul redus pot cumpăra carburant doar şoferii cu vehicule private, înregistrate în Ungaria, cei de taxi şi cei care conduc vehicule agricole. Aceasta este aplicabilitatea redusă hotărâtă de guvern la sfârşitul lunii iulie, când au apărut semne de penurie de combustibil.
MOL a pornit luna aceasta cele mai ample lucrări de mentenanţă din istoria sa la principala rafinărie a grupului, cea de la Százhalombatta, acum închisă. Efortul va dura două luni. Compania şi statul încearcă să acopere gaura lăsată pe piaţă de această întrerupere prin carburanţii din rezerva strategică. Însă carburanţii nu ajung la toate bănzinăriile, în special cele mici confruntându-se cu această problemă. Multe dintre ele vor funcţiona în pierdere. Eszter Bujdos, managing director la holtankoljak.hu, un site care monitorizează activitatea şi preţurile la benzinării, spune că săptămâna aceasta este critică. La benzinăriile din zona turistică a Lacului Balaton va fi aproape imposibil de alimentat, a avertizat ea. Însă o anchetă a televiziunii RTL, care a avut în trecut probleme cu guvernul premierului Viktor Orban, a găsit că în tot mai multe locuri din ţară, inclusiv în Budapesta şi alte oraşe mari, şi nu doar pe lânga Balaton, şoferii nu mai au acces la câtă benzină ar avea nevoie sau atunci când au nevoie. Din 2.000 de benzinării verificate, 1.400 s-au confruntat cel puţin o dată cu stocuri insuficiente în ultimele şase luni. Eszter Bujdos, de la Holtankoljak.hu, a spus recent la televiziunea ATV că 100 de benzinării – 5% din totalul din Ungaria - au rămas deja complet fără carburanţi. Patronul unei astfel de benzinării a povestit că atunci când a încărcat ultima dată pompele, vineri, carburanţii au fost vânduţi în „câteva secunde“. De cele mai multe ori operatorii nu ştiu când vor mai primi benzină şi motorină sau în ce cantităţi. Situaţia este complicată de faptul că lanţurile mari şi benzinăriile aparţinând firmelor mici introduc restricţii după cum cred de cuviinţă şi nu uniform pentru că nu există o reglementare în acest sens. O veste bună vine de la Holtankoljak.hu, care estimează că în următoareze zile preţurile combustibililor se vor reduce mulţumită scăderii cotaţiilor petrolului pe pieţele internaţionale.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro