Viktor Orban pune presiune pe alte companii străine pentru a pleca din ţară. Asta după ce a mai scos de acolo şi alte companii gigant pe care le-a naţionalizat

Autor: Catalina Apostoiu Postat la 14 noiembrie 2022 912 afişări

Viktor Orban pune presiune pe alte companii străine pentru a pleca din ţară. Asta după ce a mai scos de acolo şi alte companii gigant pe care le-a naţionalizat

Giganţii din sectorul supermar­ketu­rilor dezaprobă acţiunile guver­nu­lui maghiar de scoatere a retaile­rilor străini din ţară, însă nu este clar ce pot face în această privinţă, scrie Politico.

Recent, premierul Viktor Orban a crescut numărul de alimente al că­ror preţ este plafonat, o decizie ce-i va afecta pe retailerii care se luptă deja cu o serie întreagă de măsuri introduse în ultimul an.

Mai întâi, în decembrie 2021, pe fondul creşterii dramatice a inflaţiei în sectorul alimentar din Europa Cen­trală şi de Est, guvernul Ungariei a adoptat o lege ce obligă supermarke­tu­rile cu venituri din vânzări de peste 100 miliarde de forinţi (250 milioane de euro) să predea unei organizaţii de caritate de stat alimentele pe cale să expire cu 48 de ore înainte.

Mai apoi, Budapesta a plafonat preţurile a şase produse alimentare de bază, fără a oferi niciun fel de compensaţie retailerilor şi, recurgând la prerogative de urgenţă, a crescut ratele taxelor pentru marii retaileri de la 2,7% la 4,1%. Recent, ouăle şi cartofii au fost adăugaţi pe lista de pro­duse alimentare cu preţuri plafonate. Toate firmele supuse aces­tor reglementări sunt străine. Chiar dacă ating pragul de 100 miliarde de forinţi, mai mulţi retaileri alimentari locali pot ocoli aceste măsuri pentru că operează în sistem de franciză.

„Ce se întâmplă este pur şi sim­plu o încercare de scoatere a anumi­tor businessuri de pe piaţă“, a declarat reprezentantul unuia dintre retailerii afectaţi.

Legile „contravin principiilor fun­damentale pe care se bazează piaţa comună europeană“, a adăugat acesta.

Potrivit lui Orban, măsurile sunt parte ale planului său de înjumătăţire a inflaţiei, care a atins 21,1% în octombrie şi este aşteptată să urce la 25% până la finalul anului. Însă alţi membri ai guvernului Orban nu s-au sfiit să-şi ascundă ambiţiile de adu­cere a retailerilor internaţionali din sectorul alimentar sub proprietate locală.

Din 2010, Orban face eforturi de a aduce sectoare cheie sub control ungar sporit. Aliaţii şi partenerii săi şi companiile având legătură cu aceştia au avut şi au de câştigat prin achizi­ţionarea de participaţii însemnate în sectoarele respective.

Auchan este deja în curs de a-şi vinde operaţiunile locale către un cum­părător maghiar. În cazul celor­lal­te lanţuri, nu este clar ce cale există.

„Dacă Ungaria scapă cu măsuri atât de severe, acesta ar putea constitui un model negativ şi pentru alte state UE“, declară reprezentantul retailerului citat mai sus.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
maghiar,
retaileri,
viktor orban,
alimente,
ungaria

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.