Viktor Orban pune presiune pe alte companii străine pentru a pleca din ţară. Asta după ce a mai scos de acolo şi alte companii gigant pe care le-a naţionalizat
Giganţii din sectorul supermarketurilor dezaprobă acţiunile guvernului maghiar de scoatere a retailerilor străini din ţară, însă nu este clar ce pot face în această privinţă, scrie Politico.
Recent, premierul Viktor Orban a crescut numărul de alimente al căror preţ este plafonat, o decizie ce-i va afecta pe retailerii care se luptă deja cu o serie întreagă de măsuri introduse în ultimul an.
Mai întâi, în decembrie 2021, pe fondul creşterii dramatice a inflaţiei în sectorul alimentar din Europa Centrală şi de Est, guvernul Ungariei a adoptat o lege ce obligă supermarketurile cu venituri din vânzări de peste 100 miliarde de forinţi (250 milioane de euro) să predea unei organizaţii de caritate de stat alimentele pe cale să expire cu 48 de ore înainte.
Mai apoi, Budapesta a plafonat preţurile a şase produse alimentare de bază, fără a oferi niciun fel de compensaţie retailerilor şi, recurgând la prerogative de urgenţă, a crescut ratele taxelor pentru marii retaileri de la 2,7% la 4,1%. Recent, ouăle şi cartofii au fost adăugaţi pe lista de produse alimentare cu preţuri plafonate. Toate firmele supuse acestor reglementări sunt străine. Chiar dacă ating pragul de 100 miliarde de forinţi, mai mulţi retaileri alimentari locali pot ocoli aceste măsuri pentru că operează în sistem de franciză.
„Ce se întâmplă este pur şi simplu o încercare de scoatere a anumitor businessuri de pe piaţă“, a declarat reprezentantul unuia dintre retailerii afectaţi.
Legile „contravin principiilor fundamentale pe care se bazează piaţa comună europeană“, a adăugat acesta.
Potrivit lui Orban, măsurile sunt parte ale planului său de înjumătăţire a inflaţiei, care a atins 21,1% în octombrie şi este aşteptată să urce la 25% până la finalul anului. Însă alţi membri ai guvernului Orban nu s-au sfiit să-şi ascundă ambiţiile de aducere a retailerilor internaţionali din sectorul alimentar sub proprietate locală.
Din 2010, Orban face eforturi de a aduce sectoare cheie sub control ungar sporit. Aliaţii şi partenerii săi şi companiile având legătură cu aceştia au avut şi au de câştigat prin achiziţionarea de participaţii însemnate în sectoarele respective.
Auchan este deja în curs de a-şi vinde operaţiunile locale către un cumpărător maghiar. În cazul celorlalte lanţuri, nu este clar ce cale există.
„Dacă Ungaria scapă cu măsuri atât de severe, acesta ar putea constitui un model negativ şi pentru alte state UE“, declară reprezentantul retailerului citat mai sus.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro