Este vizibilă migraţia dinspre Europa de Est spre Asia: Retailerul german de modă Hugo Boss lucrează în România cu nouă fabrici cu peste 1.500 de salariaţi şi afaceri cumulate de peste 225 milioane de lei
Retailerul german de modă Hugo Boss lucrează în România cu nouă fabrici de haine, accesorii şi pantofi, care adună peste 1.500 de salariaţi şi afaceri de peste 225 mil. lei în 2020, arată o analiză ZF pe baza datelor existente.
♦ Numărul de fabrici s-a redus astfel la jumătate faţă de 2018 ♦ Totuşi, în Europa Centrală şi de Est, România este principalul partener de producţie, iar la nivelul Bătrânului Continent este între cei mai importanţi croitori şi pantofari pentru Hugo Boss.
Retailerul german de modă Hugo Boss lucrează în România cu nouă fabrici de haine, accesorii şi pantofi, care adună peste 1.500 de salariaţi şi afaceri de peste 225 mil. lei în 2020, arată o analiză ZF pe baza datelor existente.
Germanii lucrează atât cu nume mari din producţia locală de textile, precum Pandora Prod din Foşcani, dar şi cu fabrici mai mici şi mai puţin cunoscute, precum Factory Belt sau Durantina Textiles. Acestea din urmă sunt companii cu afaceri de câteva milioane sau chiar sute de mii de lei şi cu zeci de salariaţi fiecare. Pe lista de parteneri figurează şi două firme radiate – Platanus şi TTC. Ele sunt parte a unui grup internaţional cu sediul în Germania - Dr. Bock Industries, care are producţie pe mai multe pieţe. În România încă apar pe site patru fabrici, dar la Registrul Comerţului sunt doar două firme fucţionale – altele decât cele menţionate în raportul Hugo Boss. Este vorba de Seven Arx şi Ready Garment Technology România, cu afaceri cumulate de peste 100 mil. lei şi aproape 1.000 de salariaţi.
În industria textilă cele mai multe companii nu au nici site-uri de prezentare, aşa că datele disponibile despre activitatea lor sunt foarte puţine.
Din informaţiile existente, cele mai multe fabrici cu care lucrează Hugo Boss în România şi-au redus anul trecut afacerile şi numărul de salariaţi, pandemia punându-şi amprenta asupra acestui domeniu dependent de retailul de modă. În contextul în care magazinele fizice au fost închise temporar în 2020, iar apetitul consumatorilor pentru modă a fost redus de timpul prelungit petrecut în case, fabricile de haine, pantofi sau accesorii au avut de suferit.
Lucrează local doar prin parteneri
Totuşi, în Europa Centrală şi de Est, România este principalul partener de producţie, iar la nivelul Bătrânului Continent este între cei mai importanţi croitori şi pantofari pentru Hugo Boss. Toate fabricile sunt deţinute de parteneri externi însă, niciuna nu se află în proprietatea Hugo Boss.
Trebuie totodată menţionat că numărul de unităţi de producţie din România cu care germanii colaborează s-a redus în 2020 la jumătate faţă de 2018, arată analiza ZF pe baza datelor publice.
„Aproximativ 20% din toate produsele Hugo Boss sunt realizate în fabricile proprii ale grupului, acestea fiind amplasate în Germania, Polonia, Turcia şi Italia. Restul de 80% din articolele finite şi majoritatea ţesăturilor sunt realizate de furnizori din toată lumea. Compania are parteneriate pe termen lung cu aceste firme“, spun reprezentanţii Hugo Boss.
Italia este de altfel ţara numărul unu din Europa după numărul de fabrici unde sunt realizate produsele brandului german (33), urmată fiind de Turcia (14), Portugalia şi România (la egalitate cu 9 unităţi de producţie). Aceste cifre se referă doar la parteneriate, nu şi la fabricile proprii ale germanilor. Acestea din urmă sunt amplasate în Metzingen (Germania), Radom (Polonia), Morrovalle (Italia) şi Izmir (Turcia). O parte din articolele pentru femei şi bărbaţi sunt realizate aici, conform datelor companiei.
Tot aici se face cercetarea şi se realizează prototipurile, partenerii fiind apoi instruiţi.
Raportul Hugo Boss arată însă o tendinţă de orientare a brandului către Asia în detrimentul Europei, mai exact în detrimentul Europei Centrale şi de Est. În 2019 cele două regiuni erau la egalitate, fiind responsabile fiecare pentru 40% din producţia de haine Hugo Boss realizată de parteneri. În 2020, Asia a ajuns la o cotă de 44%, iar Europa de Est a pierdut cele patru procente.
De ce pleacă?
Decizia de a renunţa la o parte dintre furnizorii locali nu este specifică doar Hugo Boss, multe dintre brandurile de modă internaţionale reducându-şi treptat numărul de parteneri din România în ultimii ani. Motivul este acela că salariul minim local a crescut, trăgând după sine şi salariul din industria textilă. Acest domeniu este cunoscut pentru faptul că plăteşte printre cele mai mici salarii, de multe ori apropiate de minimul pe economie.
De altfel, costul cu forţa de muncă a fost unul dintre principalele motive pentru care brandurile mari precum Hugo Boss, Primark, Zara sau H&M au ales să colaboreze cu fabrici locale. Aceşti giganţi nu au propriile unităţi de producţie, lucrând cu parteneri. Astfel, le e mai uşor să rezilieze contractul şi să meargă în Asia, Serbia sau Republica Moldova unde costurile sunt mai mici.
În afară de salariile mici, ce i-a atras la România pe aceşti jucători a fost forţa de muncă specializată şi apropierea de Occident. Deşi poziţia geografică este în continuare un avantaj pentru piaţa locală, forţa de muncă este tot mai puţină, mulţi oameni alegând să plece în străinătate sau să se reprofileze către un domeniu mai bine plătit.
Pariu pe retail, dar în franciză
► Brandul de modă Hugo Boss a deschis în acest an un al doilea magazin din România în centrul comercial Băneasa Shopping City din Capitală şi urmează să meargă în provincie cu noi unităţi în următorii doi ani.
► Aceasta este a doua unitate a germanilor după cea deschisă la jumătatea lui 2018 la parterul hotelului de cinci stele Radisson Blu din Capitală. Decizia brandului de a merge cu o nouă unitate la mall este justificată de faptul că în Băneasa Shopping City sunt prezente tot mai multe branduri pe acest segment, precum Michael Kors în piaţa de modă, Dior şi Chanel pe segmentul de beauty, Chopard sau Longines pe cel de ceasuri şi bijuterii. De altfel, în zona de nord a Bucureştiului locuiesc în principal persoanele cu venituri mari, persoane care sunt de altfel clienţii acestor branduri.
►Pentru brandul german Hugo Boss aceasta este a treia încercare pe piaţa din România, cel mai recent magazinele fiind închise în 2014 de francizaţii de la acea vreme. De fiecare dată brandul a venit în sistem de franciză.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro