Craciun fericit!

Cum a reuşit una dintre cele mai mari companii româneşti să se pregătească pentru toate crizele pe care le întâmpină acum şi a reuşit să treacă peste toate problemele

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 12 octombrie 2023 224 afişări

Top managementul grupului Agricola a croit un plan concret încă de acum zece ani pentru a putea face faţă crizelor cu faţete multiple, aşa cum este cea cu care economia se confruntă în prezent. Concret, „este vorba de un set de indicatori la care am lucrat pentru ca firmele noastre să aibă un bilanţ echilibrat, o expunere rezonabilă la îndatorare, o rentabilitate minimă care să facă companiile noastre capabile să gestioneze şocuri multimple”, declară Grigore Horoi, preşedinte al grupul de firme Agricola.

Antitermic pentru febră, vitamine pentru imunitate şi antibiotic pentru infecţii. Aşa cum apelăm la tratamente pentru diferite situaţii de sănătate, şi companiile trebuie să aplice diverse măsuri pentru a menţine echilibrul financiar şi nu numai, în condiţii de piaţă aprige. „2023 este pentru firmele grupului nostru, ca de altfel pentru toată economia României, un an plin de provocări.

Se ştie foarte bine despre efectele crizei energetice, creşterea preţurilor la resursele de bază, incertitudinea şi teama legate de războiul din Ucraina, inflaţia care a erodat puterea de cumpărare a românilor, seceta, dezordinea din piaţa cerealelor şi, toate acestea, după criza Covid care practic a bulversat întreaga planetă.

Evident că gestionarea unei astfel de crize multiple nu este deloc simplă. Am elaborat programe adaptate la această situaţie şi am reuşit să gestionăm destul de bine provocările care ne-au stat şi încă ne mai stau în cale”, explică Grigore Horoi, care coordonează activitatea grupului cu activităţi în domeniul producţiei de carne de pui, ouă, mezeluri şi alimente semipreparate. Grupul, care reuneşte reuneşte firmele Agricola Internaţional, Salbac, Europrod, Avicola Lumina şi Aicbac, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1.128 milioane de lei, în creştere faţă de 820 de milioane de lei în 2021. Pentru 2023, bugetul prevede o cifră de afaceri de 1.216 miioane de lei, cu un profit de peste 60 de milioane de lei, în scădere faţă de anul trecut, când acest indicator s-a plasat la 111 milioane de lei.

Şi pentru că paza bună trece primejdia rea, rezultatele pe primele opt luni ale anului în curs sunt aliniate cu obiectivele setate pentru această perioadă; „realizăm în linii mari obiectivele de vânzări – cantitate şi cifră de afaceri – pe toate liniile de business sau categorii de produs, realizăm indicatorii de profitabilitate care să facă sustenabile afacerile noastre şi pentru viitor”, declară reprezentantul grupului. Lucrul acesta a fost posibil deoarece firmele din grup au fost pregătite din timp să facă faţă unor eventuale crize. „Sunt aproximativ zece ani de când, împreună cu colegii din top managementul firmelor din grupul Agricola, am stabilit un set de indicatori la care am lucrat pentru ca firmele noastre să aibă un bilanţ echilibrat, o expunere rezonabilă la îndatorare, o rentabilitate minimă care să facă companiile noastre capable să gestioneze şocuri de natura celor amintite”, afirmă Grigore Horoi.

Prezentul nu aduce însă doar pericole, ci şi oportunităţi în ciuda sau poate datorită posibilelor dezechilibre. „Cât despre oportunitate, le-am spus colegilor mei că avem ocazia să demonstrăm colaboratorilor noştri că suntem un partener pe care pot conta”, adaugă reprezentantul grupului cu sediul în Bacău. Tot el susţine că grupul pe care îl coordonează este consecvent şi în relaţia cu consumatorii. „Există tentaţia unor operatori din industria noastră de a «ajusta» calitatea produsului în funcţie de puterea de cumpărare... Noi am ales să menţinem cu orice preţ calitatea produselor, chiar dacă la unele produse cu valoare mare şi preţ unitar pe măsură nu am reuşit să marcăm creşteri de volume aşa cum am fost obişnuiţi. Sunt convins că decizia noastră de a păstra şi chiar îmbunătăţi calitatea ne va răsplăti pe viitor”, declară Grigore Horoi. Sub umbrela Agricola sunt vândute: carne de pui în diverse forme de procesare şi ambalare, puii cu creştere lentă crescuţi fără a li se administra vreodată antibiotic („un produs premium pe care doar Agricola îl are în portofoliu”), o gamă de produse premium prezentă în piaţă sub brandul Bravito, dedicată copiilor şi întregii familii, sub care sunt comercializate exclusiv produse de top de la toate liniile de business ale grupului: pui, mezeluri, ready-meals şi ouă. Cum se schimbă comportamentul de consum? Evident, criza este resimţită de consumatori, care-şi văd veniturile devenind insuficiente pentru facturile la utilităţi şi costurile gospodăriei. Au început să cumpere mai puţin, să vâneze promoţii, să achiziţioneze mai puţin pentru stoc sau familie şi să prefere magazinele de proximitate ori online-ul, punctează Grigore Horoi. „Spuneam în glumă că poate aşa se mai reduce din risipa (alimentară)! Da, pe acest fond, volumele realizate la categoriile de produse cu valoare unitară mare sunt «în acord» cu tendinţele pieţii, care în această perioadă se orientează spre produse mai ieftine, chiar dacă în decizia de cumpărare a consumatorului este de multe ori sacrificată calitatea”. O altă tendinţă evidentă în piaţă este apetitul tot mai mare pentru produsele semipreparate. „La jumătate de an de la declanşarea crizei sanitare canalul HoReCa era blocat şi am constatat o cerere tot mai susţinută pentru produsele de tip ready-meal, tendinţă care se menţine şi astăzi”, afirmă reprezentantul grupului Agricola. În planurile de afaceri ale companiei optimismul se vede cu ochiul liber şi în bugetele de investiţii. Dacă investiţiile din 2021 şi 2022 au fost la un nivel similar – 38 de milioane de lei şi, respectiv, 31 de milioane de lei – pentru anul în curs miza a crescut, până la 86 de milioane de lei.

„Investim an de an (de parcă nu se mai sfârşeşte!) în tot ce credem că poate aduce un plus pentru afacerile noastre”, afirmă reprezentantul grupului. El punctează că investiţiile din 2023 pentru Agricola se plasează la 7,8 milioane de euro, din care cele mai importante alocări sunt pentru modernizări ferme (1 milion de euro – pentru îmbunătăţirea de performanţe tehnice, reducerea costurilor şi creşterea calităţii), modernizarea staţiei de epurare (0,6 de milioane euro – conformare la legislaţia de mediu), staţie incinerare deşeuri speciale (1 milion de euro - conformare la legislaţia de mediu), achiziţie mijloace de transport (1 milion de euro – plus de calitate a serviciilor logistice, reducere de costuri), achiziţie a unei linii de procesare ouă lichide la Fabrica Praf Ouă (0,3 milioane de euro – produs nou, dezvoltarea portofoliului), parcuri fotovoltaice (aproximativ 1 milion de euro – surse alternative de energie), modernizare fabrica de nutreţuri combinate (0,4 milioane euro).

Bugetul alocat investiţiilor la Salbac în 2023 este de 3,5 milioane de euro, fonduri necesare pentru centrală termică nouă, centrală fotovoltaice şi modernizarea depozitelor de maturare salamuri.

2,85 de milioane de euro sunt dedicaţi investiţiilor la Europrod, pentru infrastructură de fabricaţie şi echipamente pentru fabrică, iar alte 2 milioane de euro vizează Avicola Lumina, pentru modernizarea a teri hale de creştere păsări în volieră şi o fermă nouă de tineret păsări rasă uşoară.

Pui, ouă, ready-meals şi salamuri

Grupul Agricola reuneşte firmele Agricola Internaţional, Salbac, Europrod, Avicola Lumina şi Aicbac. Pentru întregul grup, investiţiile bugetate pentru anul în curs sunt de aproape trei ori mai mari decât în cei doi ani anteriori. Vânzările previzonate se plasează la un nivel similar cu anul trecut, iar profitul estimat iniţial este de cca 60 de miloane de lei, faţă de 111 milioane de lei anul trecut.


Miza pe export. În fiecare an, până la 15% din producţia de carne de pasăre a grupului Agricola este exportată, principalele pieţe de peste hotare fiind UK (aproximativ 45% din total exporturi în 2022), Grecia (16%), Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Germania, Franţa, Macedonia, Kosovo. Produsul cel mai căutat la export este pieptul de pui dezosat, urmat de pulpa întreagă refrigerată. Din 2021 grupul băcăuan este prezent şi pe piaţa Africii (Ghana, Gabon, Mozambique, Republica Centrafricană, Angola, Guineea Ecuatorială etc.) cu produse inferioare (aripi B, spinări şi spate congelate).

La categoria mezeluri (compania Salbac) volumul exporturilor atinge 6,6% din total vânzări şi sunt adresate în special comunităţilor de români din diaspora, pieţele cele mai importante fiind: Spania, Italia, Germania, Marea Britanie, Franţa, Irlanda, Belgia, Polonia, Olanda şi Danemarca. Produsele preferate în această categorie sunt: Micii Gustoşi, Salamul de Sibiu Agricola, Mix Grill.

„Obiectivele de viitor ale companiei Salbac privind Salamul de Sibiu IGP ţin în special de stimularea exportului şi creşterea volumului de vânzare în cadrul comunităţilor de români din ţări terţe, precum şi deschiderea de noi pieţe pe relaţii transatlantice: SUA şi Canada. În 2022 au avut loc o serie de acţiuni bilaterale importante privind colaborarea cu departamentul Food Safety and Inspection Service (FSIS) din SUA şi ne-a bucurat obţinerea de curând a acceptului pentru export pe această piaţă, cât mai curând”, declară Grigore Horoi. 

Europrod, compania din grup specializată în produse de tip redy-meal şi semipreparate, realizează exporturi de circa 36% din total volume vândute, pe pieţele din Franţa şi Anglia, unde sunt preferate nuggets şi burgerii.

Cât priveşte aşteptările pentru ultima parte de an, planurile nu s-au schimbat dramatic. „Pentru lunile de sfârşit de an ne continuăm cu încăpăţânare planurile şi suntem convinşi că vom realiza ce ne-am propus, chiar dacă vom fi «premiaţi» din mers cu ceva ajustări fiscale, de ordinul câtorva milioane de lei pe lună! Deoarece colegii, partenerii şi toţi stakeholderii noştri au nevoie de încredere în viitorul afacerilor noastre, suntem «condamnaţi» să fim optimişti”, declară Grigore Horoi.   

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.