De la Soare până în farfurie. Cum îşi propune Transavia să îşi asigure în totalitate energia din surse proprii
35 de milioane de euro din fonduri proprii a investit producătorul de carne de pui Transavia în cel mai mare proiect de energie regenerabilă din industria alimentară din România. În urma acestei investiţii, compania îşi va asigura în totalitate energia din surse proprii. Planurile de viitor sunt la fel de ambiţioase: în 3-4 ani, capacitatea de producţie ar urma să ajungă la un nou nivel record pentru sud-estul Europei. Cum? Prin investiţii masive în extinderea şi eficientizarea operaţiunilor şi prin achiziţii de noi jucători din piaţă, declară Ioan Popa, preşedintele şi fondatorul Transavia.
De la bob la furculiţă” este strategia pe care a fost construită Transavia, liderul pieţei locale de carne de pui, una dintre cele mai mari afaceri de familie, care deţine şi produce brandul de carne de pui Fragedo şi semipreparate pe bază de pui Papane. Concret, controlează tot lanţul de producţie şi aprovizionare, de la cultivarea furajelor cu care sunt hrănite păsările, întreg procesul de producţie şi până la forma finală în care ajung produsele pe raft. Acum, compania devine şi independentă energetic.
În 2023 compania încheie implementarea celui mai mare proiect de energie regenerabilă din industria alimentară din România. Început în 2022, proiectul a însemnat darea în folosinţă a unei staţii de cogenerare de înaltă eficienţă electrică şi termică şi instalarea, în toate punctele de lucru Transavia, a circa 30 de hectare de panouri fotovoltaice. Această investiţie în energie verde va asigura până la 100% din energia electrică necesară proceselor de producţie şi va susţine şi eliminarea anuală a 18 milioane kg CO2, echivalentul plantării anuale a unei păduri de 900 de hectare (841.000 de copaci / an). „Pe lângă această investiţie masivă de 35 de milioane de euro din fonduri proprii, anul acesta avem şi alte investiţii majore orientate către o nouă linie de procesare de ultimă generaţie, complet automatizată, care ne va permite dublarea capacităţii de procesare a cărnii de pui în produse elaborate, către construcţia de hale noi pentru creşterea puilor şi construcţia unei noi baze de depozitare cereale. Totodată, am pus accent pe sustenabilitate dezvoltând o nouă staţie performantă de făinuri proteice care contribuie la circularitatea sub-produselor rezultate în urma proceselor noastre tehnologice”, afirmă Ioan Popa, preşedinte şi fondator Transavia. Tot el spune că şi anul acesta a mizat pe investiţii strategice care întăresc poziţia companiei la nivel regional, precum cea în energie regenerabilă, în modernizări, retehnologizări şi creşterea capacităţi de producţie, dar şi în ceea ce priveşte sustenabilitatea.
Despre evoluţia din acest an a companiei, antreprenorul spune că „ne-am adaptat volatilităţii şi situaţiei macroeconomice având o abordare prudent-optimistă. Am continuat să oferim consumatorilor produse sigure. Am investit strategic şi ne-am axat, prin politica noastră ZERO Pierderi, pe eficienţa operaţională şi gestionarea cu atenţie a costurilor, de la bob la furculiţă”. Pe de altă parte, punctează Ioan Popa, fluctuaţiile semnificative ale contextului general şi modificarea cadrului fiscal recent complică însă evaluarea multor factori care pot avea impact asupra indicatorilor de performanţă ai Transavia. „Cu toate acestea, suntem hotărâţi să continuăm să monitorizăm cu atenţie costurile şi veniturile noastre astfel încât să putem optimiza profitabilitatea. Scopul nostru este de a menţine o creştere sănătoasă a afacerii şi un profit constant şi sustenabil în ciuda acestor provocări în curs de desfăşurare”, punctează Ioan Popa.
Cerere perenă. Spre deosebire de alte industrii care sunt influenţate de sezonalitate sau de fluctuaţia puterii de cumpărare, domeniul producţiei de carne de pui se poate baza pe consumator. Carnea de pui este un aliment de bază pentru mesele românilor şi este cumpărată pe întreg parcursul anului. Chiar şi pentru produsele pentru grătar, unde vârful vânzărilor se înregistrează în perioada aprilie-octombrie, „am observat o tendinţă de ieşire din sezonalitatea specifică perioadei de grătare şi de extindere a consumului pe tot parcursul anului. Dar, deşi în creştere, vânzările produselor pentru grătar sunt încă mici raportate la totalul vânzărilor de carne proaspătă de pui”, declară Ioan Popa.
Portofoliul companiei se bazează pe carnea de pui exclusiv din producţia proprie, Transavia fiind singurul producător din România care îşi produce singur toţi puii, îi hrăneşte cu cerealele cultivate în fermele vegetale proprii şi îi procesează în fabricile deţinute. Lanţul de producţie integrat 100%, „de la bob la furculiţă, conferă stabilitate afacerii şi ne asigură întreg necesarul de carne de pui de calitate din propria producţie. Fragedo, marca noastră emblemă, este cel mai bine vândut brand de carne de pui din România”. Gama reuneşte produse cum ar fi pui grill, piept de pui, burgeri, cârnăciori, chiftele. În funcţie de reţeta aleasă, o masă cu carne de pui Fragedo se poate pregăti între 10 şi
30 de minute, gama ready meals reunind preparatele Papane - şniţele, cordon bleu, nuggets, burgeri şi aripioare.
Transavia are 2.400 de angajaţi care lucrează cu precădere în 31 ferme de creştere a păsărilor şi în patru ferme de producţie vegetală, în fabrica de nutreţuri combinate, în trei abatoare de ultimă generaţie şi în fabrica de procesare a cărnii. În fermele Transavia, localizate în opt judeţe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui.
Tendinţele globale de consum de carne arată că puiul se află în topul creşterilor, răspunzând stilului de viaţă mai sănătos, bazat pe meniuri lejere, cu aport de calorii mai scăzut şi echilibrat cu legume şi condimente, arată Ioan Popa. „Totodată, consumatorii, inclusiv din România, sunt tot mai interesaţi de alimente produse în mod sustenabil, care respectă standarde stricte şi provin de companii responsabile, care comunică transparent ce fac, nu ceea ce nu fac sau nu pun în produse. Transavia este singura companie din sector care, încă din 2019, publică rapoarte de sustenabilitate”.
Condimente suplimentare. Pe de altă parte, antreprenorul nu poate face abstracţie de presiunile externe cauzate de inflaţia mare şi de scăderea indexului de încredere al consumatorilor din întreaga Europă, care determină modificări ale comportamentului de achiziţie. „Totuşi, ca pentru întreg sectorul, cea mai mare provocare din acest an ţine de eliminarea grăbită şi brutală a facilităţilor fiscale pentru lucrătorii din agricultură care au fost introduse la jumătatea anului trecut şi care ar fi trebuit să fie în vigoare până în 2027. Această măsură, care înseamnă un efort uriaş de compensare pentru veniturile angajaţilor, corelată cu lipsa gravă de forţă de muncă creează probleme extrem de mari oricărui antreprenor”, adaugă Ioan Popa, care a pus bazele afacerii în urmă cu 32 de ani.
În ceea ce priveşte măsura modificării salariului minim pe economie, aceasta nu va avea impact asupra Transavia - „salariile angajaţilor noştri sunt competitive şi se situează deja peste nivelul minim pe economie stabilit de stat”. O altă provocare, punctează Ioan Popa, ţine de dinamica pieţei care a fost afectată de cantităţile uriaşe de produse din carne de pui din Ucraina care, urmare a diferenţelor de norme, pun presiune pe preţurile de vânzare.
Compania exportă aproximativ 30% la sută din producţie, ajungând pe mesele consumatorilor din aproape 30 de ţări, între care Bulgaria, Croaţia, Congo, Estonia, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Lituania, UK.
Cât priveşte viitorul, „ne dorim întărirea poziţiei la nivel naţional şi internaţional prin investiţii masive în extinderea şi eficientizarea operaţiunilor şi prin achiziţii de noi jucători din piaţă. Astfel, în 3-4 ani, capacitatea de producţie va atinge un nou nivel record pentru un sud-estul Europei, depăşind borna de
200.000 de tone de carne de pui anual. Vom eficientiza acţiunile şi investiţiile noastre, orientându-ne către protejarea continuă a calităţii produselor şi către respectarea celor mai înalte standarde de siguranţă alimentară”, conchide Ioan Popa.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro