„Lucrurile bune se fac cu oameni de calitate”
... spune Remus DelEanu, care este preşedinte al directoratului în cadrul producătorului de vinuri Cotnari. „Prin urmare, fac tot posibilul să mă înconjor întotdeauna de oameni profesionişti în domeniile lor, de la care să primesc sfaturi utile, şi pe care să îi incurajez să se dezvolte în permanenţă şi să îmi spună sincer şi deschis opiniile lor.”
El a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universităţii Alexandru Ioan Cuza, în 2008, an în care a promovat examenul de intrare barou şi a profesat avocatura timp de aproape 4 ani la Iaşi. Din 2012 până în 2021, a lucrat la Cotnari în mai multe departamente: asistenţă juridică, viticultură, vinificaţie, vânzări, PR etc., învăţând astfel cum funcţionează compania şi care sunt provocările specifice. În aprilie 2021 a preluat funcţia de preşedinte al directoratului în cadrul companiei. Cotnari este deţinut de mai mulţi antreprenori locali. Businessul e operat prin mai multe firme, precum Cotnari SA sau Cramele Cotnari, cu afaceri de aproape 250 mil. lei în 2022. Privatizarea companiei care în comunism a funcţionat ca un IAS s-a finalizat după 2000, iar Cotnari a devinit o societate românească cu capital integral privat şi autohton. În prezent, compania administrează 1.750 de hectare, pornind de la circa 1.000 de hectare în momentul privatizării. Pe toate suprafeţele sunt cultivate doar soiuri autohtone (patru albe şi două roşii), o situaţie aparte în industria vinului.
1. Care este obiectivul de carieră pe care îl aveţi în prezent?
Creşterea, cu ajutorul echipei, a notorietăţii brandului şi a încrederii clienţilor în produsele noastre. Diversificarea portofoliului de produse. Investiţii importante în replantare (aproximativ 80 ha), în tehnologizare şi mecanizare, atât pe partea de viticultură, cât şi vinificaţie, având ca scop reducerea dependenţei faţă de forţa de muncă (pe fondul costurilor din ce în ce mai mari cu forţa de muncă, dar şi al lipsei acesteia) şi eficientizarea proceselor de producţie.
2. Care sunt principalele provocări pe care le aveţi în atingerea acestuia şi cum v-aţi propus să le depăşiţi?
Înlăturarea miturilor legate de producerea vinurilor de către marile companii din România şi educarea consumatorilor cu privire la etapele de producţie pentru vinurile de calitate. Cotnari şi-a propus astfel un proiect amplu, şi anume să fie prima cramă din ţară care „desecretizează” procesele de producţie şi care pune la dispoziţia consumatorilor şi a celor interesaţi vizite gratuite la cramă camere live streaming din cramă şi vie şi informaţii detaliate, dar şi linie telefonică directă cu personalul de la Cotnari pentru a răspunde la întrebări.
Cu privire la investiţii, trebuie menţionat în primul rând că valoarea acestora se ridică la aproxivativ 20 de milioane lei. Astfel, principalele provocări au fost găsirea soluţiilor cele mai bune din punct de vedere preţ – eficienţă, dar şi evaluarea impactului asupra cash-flow-ului şi a perioadei de recuperare a investiţiei.
3. Cum arată săptămâna/ziua de lucru ideală pentru dvs., în contextul actual?
Săptămâna de lucru obişnuită este împărţită între activităţile specifice de birou, în prima parte a zilei şi timpul petrecut cu familia în a doua parte a zilei. Pe cât de mult posibil, încerc să îmi rezerv weekendul familiei şi petrecerii timpului liber exclusiv cu soţia şi copiii. O zi obişnuită începe la 6:00 dimineaţa şi se încheie la ora 23:00.
4. Cum vă gestionaţi timpul şi priorităţile într-o zi aglomerată de lucru? Aveţi vreo metodă sau rutină specială pentru acest lucru?
Dată fiind complexitatea activităţii, nicio zi nu seamănă cu cealaltă, iar pe parcursul fiecărei zilei apar diverse situaţii neprevăzute ce necesită găsirea unor soluţii rapide. Pentru a putea face faţă dinamicii activităţii, este nevoie de multă disciplină şi o foarte bună organizare şi structurare a situaţiilor care apar.
Rutina presupune întâlniri zilnice cu persoanele de conducere din departamentele companiei, dar şi grupuri de discuţii pe aplicaţiile online organizate pe departamente, în care se primesc informaţiile instant, organizarea şi prioritizarea emailurilor nesoluţionate, acces informatic la aplicaţiile contabile şi de banking. Deşi se poate considera uneori că dependenţa de tehnologie nu este tocmai bună, din punctul meu de vedere, tehnologia are avantajul că, utilizată corespunzător, oferă o imagine în timp real a companiei şi ajută la comunicare şi la luarea unor decizii rapide.
5. Cum vă dezvoltaţi continuu abilităţile de leadership şi management? Participaţi la cursuri de specialitate, seminare, citiţi cărţi sau aveţi alte modalităţi?
O carte bună este întotdeauna binevenită, pentru că îţi dă posibilitatea să înveţi lucruri noi, să îţi însuşeşti idei şi să le aplici. Având în vedere că ziua obişnuită se împarte la mine între activităţile specifice de la birou şi timpul petrecut cu familia, cea mai eficientă modalitate de a dezvolta aptitudinile de leadership şi management sunt audiobookurile pe care le ascult, când îmi permite timpul, în maşină.
6. Munca remote sau de la birou? De ce?
În domeniul nostru de activitate este dificil de imaginat cum ar putea fi desfăşurată munca remote. Lucrările specifice din viticultură, procesele de producţie, vinificaţie şi vânzări impun prezenţa fizică în vie, în cramă sau, respectiv, la birou şi interacţiunea directă cu oamenii.
7. Care sunt calităţile pe care le apreciaţi cel mai mult la colegii din echipele pe care le coordonaţi? Dar defectele pe care nu le puteţi tolera?
Pe oricine veţi întreba din domeniul nostru, va răspunde că vinul se face în primul rând cu pasiune. Aşadar, pasiunea ar fi lucrul pe care îl apreciez cel mai mult la echipă, iar de aici vin natural viziunea şi creativitatea.
Defecte – lipsa de voinţă şi motivaţie, indiferenţa, superficialitatea.
8. Care este cea mai importantă lecţie pe care aţi învăţat-o până acum în cariera dvs. şi cum v-a influenţat aceasta modul de a conduce echipe sau de a vă aborda munca?
Lucrurile bune se fac cu oameni de calitate. Prin urmare, fac tot posibilul să mă înconjor întotdeauna de oameni profesionişti în domeniile lor, de la care să primesc sfaturi utile, şi pe care să îi încurajez să se dezvolte în permanenţă şi să îmi spună sincer şi deschis opiniile lor.
9. Există work-life balance în prezent?
Consider că unul dintre sfaturile cel mai utile pe care le-am primit de la antreprenorii de succes pe care am avut plăcerea să îi întâlnesc a fost să menţin, pe cât posibil, echilibrul între muncă şi viaţa de familie, mai exact să petrec mereu timp alături de copii şi să fiu întotdeauna lângă ei, pe măsură ce cresc. Am ţinut şi ţin cont de acest sfat, prin urmare mă consider unul din cazurile fericite care se bucură de echilibrul work-life.
10. Cine este mentorul/persoana care vă inspiră în carieră?
Există mai multe modele care m-au inspirat de-a lungul evoluţiei în carieră. Aş vrea însă să mă refer în primul rând la tatăl meu, pe care îl consider unul din antreprenorii de succes, care a reuşit privatizarea şi dezvoltarea brandului pe care îl vedem cu toţii astăzi şi de la care am învăţat pe parcursul anilor cum funcţioneaza fiecare departament din companie, dar şi arta managementului.
11. Mai este loc de lectură în agenda unui lider al prezentului? Ce citiţi şi care sunt titlurile preferate?
Deşi mulţi dintre autorii de cărţi pe care le-am citit sunt consacraţi poate printr-o carte de referinţă publicată, nu aş vrea să restrâng enumerarea doar la respectiva carte. Din acest motiv, nu voi enumera cărţi, ci autori, într-o oarecare ordine a citirii lor de-a lungul anilor: Napoleon Hill, Dale Carnegie, Daniel Goleman, Robert Kyosaki, Jack Welch, Robert Cialdini, Paul Bloom, Nassim Taleb, Daniel Kahneman.
Cu menţiunea că în ultima perioadă, din cauza programului încărcat, este mai simplu să ascult audiobookurile în maşină, în drum spre birou. ■
Remus Deleanu, Preşedinte Directorat, Cotnari, 38 de ani
Cifră de afaceri (2023): 134 mil. lei
Profit (2023): 8,4 mil. lei
Număr de angajaţi*: cca 300
*la care se adaugă 300 - 700 de lucrători sezonieri, în funcţie de specificul lucrărilor viticole din timpul anului
BUSINESS Magazin va lansa în curând o nouă ediţie a catalogului 100 TINERI MANAGERI DE TOP. Sub umbrela „Rising Stars: Cum schimbă liderii din noile generaţii businessul românesc?”, ediţia din 2024 a catalogul îşi propune să releve faptul că liderii de afaceri din noile generaţii sunt la fel de dornici să genereze profituri ca şi generaţiile anterioare, dar nu cu orice preţ, fiind primii executivi care fac trecerea spre o libertate şi o relaxare asumate. Remus Deleanu, Preşedintele Directoratului Cotnari, se numără printre cei 100 de tineri manageri pe care BM îi include la ediţia din acest an a catalogului.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro